• Anonym (Alexandra)

Jag hatar julklappsspelet

Min familj har infört julklappsspel istället för julklappar för vuxna, helt frivilligt om man vill vara med så just det är inte något problem men jag avskyr det ändå. 
    Jag älskar att köpa julklappar till dem jag älskar. Köper saker som jag hört dem prata om under året, saker de vill ha men inte köpt själva av någon anledning, saker jag vet gör dem glada. Saker riktade till just och endast dem.
    Julklappsspelet säger de gör att alla får en julklapp. Ja visst, men hur kul är det att få opersonliga saker bara för ATT man ska få någonting? Krimskrams klarar jag mig fint utan, är hellre utan julklappar än att få saker jag inte behöver eller ens vill ha.
    Som i år. De som var med i leken fick skedar som man kan hänga på glasen, träramar som man kan måla själv, muggar med "roliga" texter på osv osv. Ingenting personligt, ingenting som direkt passar personen som fick det. 

Jag var inte med utan köpte istället julklappar till dem alla, saker de behövde och blev glada över. Själv fick jag ingenting, men det visste jag ju redan då de spelar spelet ist för julklappar och jag var den som frångick bestämt arrangemang.

Men är det någon här som tycker som mig? Att julklappsspelet bara ger massa opersonliga saker som inte direkt passar någon och därför bara bidrar till onödig överkonsumtion? 

• Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet
  • Jellybeanbaby
    Rak banan skrev 2012-12-26 20:12:26 följande:
    Det är bara att läsa hälften av alla just nu aktiva trådar på FL för att se att julklappar tar fram det värsta i människor. 
    Skoja inte
    Det är ju nu man ska BÖRJA skratta eftersom jorden inte gick under./ listoplisto
  • Wimsey

Julklappar och nykterism.

gammal detektiv i ny förpackning
  • Jellybeanbaby

Vi är som en enda stor sekt... Baby

Det är ju nu man ska BÖRJA skratta eftersom jorden inte gick under./ listoplisto
  • Anonym
    Wimsey skrev 2012-12-26 19:50:16 följande:

Varför inte? Jag är vuxen, inte död
    Ok, inga julklapper = döden..? Då förstår jag varför klappar kan orsaka stora o långa diskussioner.
  • Höghus

Jag håller med dig TS. Julklappsspelet är värdelöst. Jag älskar julklappar. Att få men allra mest att ge. Och att få/ge någon random present utan någon personlig tanke bakom känns helt meningslöst.

• Wimsey
    Anonym skrev 2012-12-26 20:41:18 följande:
    Ok, inga julklapper = döden..? Då förstår jag varför klappar kan orsaka stora o långa diskussioner.

Bättre lycka nästa gång
    gammal detektiv i ny förpackning
  • Anonym (Tomten)

I min familj/närmaste släkt är vi mellan 20-30 som firar ihop. Vi är fullt medvetna om att det inte blir så personligt men vi har inte råd att köpa en väl vald present till alla. Då blir det ändå bara krims krams. Så vi valde leken just därför, för att kunna lägga mer pengar, krut & personlig touch på egna lilla familjen...så har vi leken som en rolig samvarogrej.

Själv är jag ensamstående med mina barn och nu fick jag iaf ett paket som jag inte hade valt själv

• Anonym
    Anonym (Alexandra) skrev 2012-12-26 20:05:55 följande:

Finns det en magisk åldersgräns då man ska sluta gilla presenter?
    Nä, det gör det såklart inte, det ligger nog i stället på det individuella planet, vad man har för värderingar o  s v.
    Personligen vill jag inte låta presenter förorsaka mig känslor av besvikelse eller problem. Jag har fått presenter jag gillar och jag har fått presenter som jag inte gillar. De sistnämnda lägger jag ingen tankekraft på, man kan ju inte ha tur jämt, eller?
  • Anonym (Tomten)
    Anonym (geting) skrev 2012-12-26 19:35:54 följande:
    Tar gärna emot tips på presenter som skulle kunnat passa alla. 23-75 år, kvinnor och män, alla från olika delar av samhället och olika kulturer och olika länder. Småbarnsföräldrar, penisionärer, festprissar, nykterister, lantisar, mångmiljonärer, hemmafruar, lastbilschaffisar, vegeterianer, rawfoodister, snobbar osv. De bästa sakerna jag kom på var dem jag köpte. Ingen hit nåt utav dem!

I min familj hade det nog fungerat bättre. Vi uppskattar ungefär samma saker.

Ikea är ett bra ställe att hitta bra saker på.
  • Nyfiken gul
    Anonym (geting) skrev 2012-12-26 19:35:54 följande:

Tar gärna emot tips på presenter som skulle kunnat passa alla. 23-75 år, kvinnor och män, alla från olika delar av samhället och olika kulturer och olika länder. Småbarnsföräldrar, penisionärer, festprissar, nykterister, lantisar, mångmiljonärer, hemmafruar, lastbilschaffisar, vegeterianer, rawfoodister, snobbar osv. De bästa sakerna jag kom på var dem jag köpte. Ingen hit nåt utav dem!

I min familj hade det nog fungerat bättre. Vi uppskattar ungefär samma saker.
    tja en bra sak är ju presentkort som någon också skrivit om tidigare. 

presentkort funkar för alla oavsett om man är 10 år eller 98 år och alla intressen som kan rymmas därimellan.

sen är det ju upp till var och en om man gör det svårt för sig och väljer presentkort i en veganaffär eller köper något i en affär med mer brett, högt, lågt och vitt sortiment som tex IKEA, Åhlens, NK, Mio möbler eller annat.

har man inte vett att fatta valmöjligheten med ett presentkort då får man skylla sig själv som både givare och mottagare. och man kan faktiskt tänka ett steg längre än presentkort på dom uppenbara butikerna som HM. Lindex och Ica Maxi... 

och även feltänkta saker kan bli rätt.. jag kommer ihåg min pappa som en gång för många år sedan fick ett presentkort av en som inte kände pappa så väl och presentkortet gällde  i nån "sminkbutik" som han uttryckte sig... kommer inte ihåg om det var nån motsvarighet till dagens Kicks tror jag.. (det här var på 80-talet)  ... men pappa gick dit för att se om han kanske kunde hitta en parfym till mamma så kunde han i alla fall nyttja presentkortet.  Men han kom hem med en bra rakkräm, hudlotion som man ska ha efter rakning och en riktigt bra rakhyvel. Han var överlycklig och trodde inte att det fanns sånt i en butik för kärringar... (hans eget citat)  så fel kan ibland bli rätt. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Jag hatar julklappsspelet