• Xadime

15 månader svårt att somna, justera tider?

Somnar numera ca 19:30-19:45. Sover till 07 ca. Tidigare somnat 18:45-19:00 och sovit till 6:30. På dagen sover han ca 10:45-12:15.. Ibland 2-2,5 h men oftast 1,5 nu på slutet. Verkar pigg dagarna igenom. Somnar lätt på dagen i vagnen oftast, lite svårare på slutet och tiden förskjutits från 10:30 till 20-30 min senare. Sover före lunch. Svårare att somna på kvällarna nu... Är inte i nån fas vad jag vet, kan va tänder på g men vaknar oftast inget på natten. Vid 4-5 i så fall och det räcker 9 ggr av 10 med napp. Välling är sista utväg :) Svårt att somna, tar nån timme, nån tillfällighet just nu eller dags att justera tider? Sova senare känns bara som att han får svårare att somna på kvällen men jag vet inte? Måste ju bli sova efter lunch snart, det blir ju så på dagis i april... När han har svårt att somna blir han skrikig och småledsen... När han fått en till skvätt välling (fast han är mätt. Och vill inte ha mer alls direkt efter första flaskan..) så somnar han efter 5 min med nappen. I övrigt go och glad och busig hela dagarna så har inget att klaga på :)

• Svar på tråden 15 månader svårt att somna, justera tider?
  • hon mot strömmen

sova efter lunch samt dra ner på sovtiden mitt på dagen, skulle jag försöka med. Samt ge gröt innan kvällnattningen, håller sig mätt bättre och längre.7

Min äldsta son åt 2 portioner gröt innan det var dags för sängen och sedan 1 flaska vällning när han skulle sova, då sov han hela natten mätt och nöjd.

• Xadime

Tror du senare dagsovning funkar bättre alltså? Vissa nätter har han sovit hela nätter på mindre än en flaska så jag vet inte och han äter ju aldrig på nätterna numera... Bättre att äta två flaskor på kvällen än en på kvällen och en på natten iaf :) Han äter rejäl middag 16:30-17:00 och välling 18:30 så gröt däremellan känns lite väl mkt...? Han gillar inte gröt heller men en macka kan man ju prova med :)

• hon mot strömmen
    Xadime skrev 2012-12-26 19:50:46 följande:
    Tror du senare dagsovning funkar bättre alltså? Vissa nätter har han sovit hela nätter på mindre än en flaska så jag vet inte och han äter ju aldrig på nätterna numera... Bättre att äta två flaskor på kvällen än en på kvällen och en på natten iaf :) Han äter rejäl middag 16:30-17:00 och välling 18:30 så gröt däremellan känns lite väl mkt...? Han gillar inte gröt heller men en macka kan man ju prova med :)
    tex. 

17,00 Middag
    18,30 kvällsfika, smörgås eller något kraftigare i magen.
    19,00 Sängdags 
  • Xadime

Ska en 15-månaders verkligen sova mindre än 1,5 h på dagen? Han somnar lätt och fort kl 18:30-19 om han sover 45 min till 60 min på dagen. Då sover han 11,5-12,5 h på natten. Vi har gett mer mat på kvällen och sover efter lunch. Det enda sambandet mellan somna lätt eller ta 1-1,5 h är sömnen på dagen...

Igår sov han bara 1 h på dagen och somnade direkt 18:35 och sov i 12 h... Mycket skönt. Idag sov han 1,5 h och då tig det en timmes nattning... Inte alls sömnig.

Är det bästa att lägga senare eller styra sömnen på dagen och låta han sova max 1 h? Hur mycket sover/sov era vid denna ålder dag/natt?

• SannaM

Vår 16-månaders har sedan ett par månader fått sova max 1 timme på dagen... sista par veckorna har det hänt att han då sovit hela 12 timmar nattetid, men oftast 10-11 timmar, typ 19-05 (eller 06 om vi har tur).

Sömnbehoven är olika från barn till barn ju, och jag märker också att vårt barn har svårare att somna vissa perioder. Innan jul (ja, då var han ju 15 månader) var han sjukt jobbig att lägga, ställde sig upp och skrek och sjöng och tjoade i sängen, levde runt och höll på... kunde ta 30-60min innan han somnade. Men efter en-två veckor blev det bättre igen, och nu funkar det oftast att lägga ner honom efter sagan, släcka lampan, sjunga lite och han sover inom 15 min. 

Bäst sover vårt barn på natten om han sover ett pass på 1 timme dagtid, men det går inte alltid om han går upp rean 5, då får han sova en halvtimme på fm och en halvtimme runt kl 2. På kvällen käkar han middag vid 5 med oss och sen välling 18.30 ungefär. 

Svar på tråden 15 månader svårt att somna, justera tider?