• limerick

    Hur läser man detta resultat på spermaundersökning?

    Resultatet på spermaundersökningen för min mans del har kommit.
    Jag har postat tidigare i forumet men inte fått några svar alls.
    Tråkigt att knappt något fokus ligger på infertlitet eller frågor på mannens sida kan jag tycka. Rynkar på näsan

    Följande anges:
    Volym: 4,1 ml

    Viskositet = ökad
    Utseende = normalt
    Likvifiering = fullständigt

    Totalantal spermier per ejakulat x10 upphöjt 6 = 144 (nedre referensgräns 39)
    Spermiekoncentration x10 upphöjt 6 /ml = 35 (nedre referensgräns 15)

    Rörlighet
    Progressiva spermier (PR) % = 29 (nedre referensgräns 32)
    Ej progressiva Spermier (NP) % = 36
    Orörliga % = 35
    Total rörlighet (PR + NP) = 65

    Leukocyter x10 upphöjt 6/ml = <0,5 (refgräns <0,5)

    Sedan så står det en stjärna efter Progressiva spermier (PR) med en kommentar: "Några spermier går i cirklar, är ej målmedvetna".

    Hur ska man tolka detta resultat. Förvånad
    Främst undrar jag vad kommentaren betyder, även vad "ökad viskositet" kan innebära samt om resultatet överlag är OK eller inte.
    Går det naturligt att få barn med detta resultat?
    Jag undrar förresten även vad "Likvifiering: fullständigt" kan betyda?

    Är även tacksam för föklaringar på resten om någon har koll Glad

  • Svar på tråden Hur läser man detta resultat på spermaundersökning?
  • limerick
    En glad tjej skrev 2012-12-27 18:42:50 följande:
    Får ni inte någon förklaring där din man lämnat provet?
    Där man lämnade provet får man inget svar.
    Det får man däremot utav kliniken som man går till, och svar lär vi få vid nästa möte men eftersom att det är en månad bort så känns det som en lite för lång väntan.

    Sedan så är det bra tror jag att försöka läsa på lite själv och vara kunnig.

    Men att dra slutsatser av detta prov verkar oerhört svårt.
  • limerick

    Över 20 dagar sedan trådstart.
    437 visningar.

    Ingen som har någon aning?
    Låter jättemärkligt.
    Varför detta ointresse för mannens sida när kvinnors sida debatteras hundratals gånger varje dag?

  • Popetotrora

    Viskositet har med konsistensen att göra. Tjockheten/tunnheten. Så ökat viskositet är att sperman är lite tjockare. Jag uppfattar att hans sperma duger fint.

  • limerick
    Popetotrora skrev 2013-01-18 09:00:58 följande:
    Viskositet har med konsistensen att göra. Tjockheten/tunnheten. Så ökat viskositet är att sperman är lite tjockare. Jag uppfattar att hans sperma duger fint.
    Japp, jag har förstått det precis som du, ökad viskositet är tjockare.
    Det stämmer också då aktuell sperma är ganska tjockflytande, till viss del även små klumpar.

    Men, kan viskositeten påverka?


  • HannaS86
    limerick skrev 2013-01-17 07:35:11 följande:
    Över 20 dagar sedan trådstart.
    437 visningar.

    Ingen som har någon aning?
    Låter jättemärkligt.
    Varför detta ointresse för mannens sida när kvinnors sida debatteras hundratals gånger varje dag?
    Men herregud, google is your friend. Viskositet är hur lätt/trögflytande något är. Googlade vad är likvifiering och fick fram följande:

    www.ltkronoberg.se/Centrum/Medicinskt-servicecentrum/Kliniskt-kemiska-laboratoriet-Vaxjo---Ljungby/Analyssortiment---Specifika-provtagningsanvisningar-/Sem-Fertilitet-Spermaundersokning-fertilitet-/
  • HannaS86

    Verkar inte som det fungerar att kopiera länken men googla vad är likvifiering och klicka på träffen från landstinget kronoberg.

  • limerick
    HannaS86 skrev 2013-01-21 22:38:48 följande:
    Men herregud, google is your friend. Viskositet är hur lätt/trögflytande något är. Googlade vad är likvifiering och fick fram följande:

    www.ltkronoberg.se/Centrum/Medicinskt-service...-/
    Men herregud, hur är det med läsförståelsen.
    Vad viskositet är har framkommit fler än en gång i tråden redan.

    Vad likvifiering är vet jag också.
    Tack för årets mest meningslösa inlägg.
    Simma lugnt.
  • CountryLife

    Kanske kommer mitt svar för sent för dig, antingen har du redan fått klarhet i vad de betyder någon annan väg eller så kanske ni redan blivit gravida. Hur som helst så är det ingenting med detta prov som säger att det borde vara ett problem, Koncentrationen är utmärkt, det finns inga tecken på inflammation, volymen är bra. Provet är visköst, men det i sig är ingenting direkt alarmerande. Andelen framåtrörliga spermier är något,litet låg, men inte så mycket att det är någon direkt orsak till oro. Man kan ju tycka att det är märkligt att svaret delgav rådata men ingen direkt tolkning mer än en kommentar om att de icke progressiva simmar i cirklar. Just de spermierna kanske hade haft en lägre sannolikhet att befrukta ett ägg, men det fanns ju andra. Finns det något i mannens anemnes som antyder manlig faktor? För det finns i sådana fall andra test som kan göras, om inte så skulle jag inte oroa mig alltför mycket. Lycka till!

Svar på tråden Hur läser man detta resultat på spermaundersökning?