• Anonym

Grannen vill att jag köper ny soffa åt dom!

Verkligen inte orimligt att inte vilja köpa en helt ny soffa till dem. Du har gjort helt rätt och, enligt mig, varit mer än tillmötesgående! Stå på dig i den här frågan för du HAR rätt!

• Anonym

Är grannen sjuk i huvudet?

• Anonym

Säg nej! Bjuder de på choklad och låter barnet sitta i nya soffan får de skylla sig själva. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-29 16:23:48 följande:
    Säg nej! Bjuder de på choklad och låter barnet sitta i nya soffan får de skylla sig själva. 
  • Anonym

Grannen måste vara galen - att släppa loss en 4-5 åring i en soffa med en chokladtomte är liksom att be om att få fläckar. Jag tycker du är alldeles för generös, som erbjuder kemtvätt - hade jag visserligen också gjort.

Är ni 100% säkra på att det var ditt barn, som gjorde fläcken?        

• Anonym

Nej nej nej. köp ingen ny sånt som händer. klart de är tråkigt men va fan jag hade aldrig köpt en ny ljusgrå soffa!! Vi köpte nyss en märk just därför och även den har små fläkar men de brukar ju gå att ta bort. Tycker mamman skulle satt barnen på en bilt isf. de gjorde vi när jag ammade i soffan ifall de skulle komma spy där i. gav även en filt till min svägerska när hon ammade inget konstigt egentligen? De gjorde samma hos sig. är ju sånt som kan hända. vad ska dom göea om du vägrar? Polisanmälla en chokladfläck? Å betarar du ska du absolut ha soffan!! Men jag hade inte gjortbdet... du har erbjudit dig. å i värsta fall får du väl visa elefanten.....

• Anonym

Låter ju inte klokt.

Varför sätter hon barn med choklad o sin nya soffa?!?!?
    Skulle jag inte gjort, och du har erbjutit bra saker. Knäpp granne!  

• Anonym

En förälder har visserligen strikt ansvar för sitt barn. ( Dvs föräldern är skyldiga att hålla uppsikt över barnet, det barnet tar sönder måste föräldern som huvudregel ersätta).

Men..

Om någon annan har ansvar för barnet (barnvakt/dagispersonal m.m.) när olyckan är framme är det den personen som är ansvarig.

I detta fall har din granne haft uppsikt över barnet ( tydligen inte så bra). Det leder till att han/hon är skyldig att ersätta/tvätta soffan inte du.

Sen kan man också hävda att grannen har tagit en oacceptabel risk med soffan om de gett barnet choklad i soffan. Om de skulle gå till domstol skulle de förlora, be dom dra åt helvetet och om de envisas får de väl stämma er och troligen stå för alla rättegångskostnader.

• Anonym

Känns ju nästan som grannkärringen ville att ungarna skulle spilla i soffan.. Så har hon två nya soffor, en i vardagsrummet och en i gillestugan. Till priset av en dessutom. Jag ska nog bjuda över grannens unge, har behövt en ny soffa ett tag nu..

• Anonym

Du ska absolut inte köpa en ny soffa! Det var bland det fräckaste jag hört hur man kan kräva det.Å sen dessutom att dom tänkt behålla den andra soffan också.Självklart borde ju fläcken gå att få bort på nått vis.Å det tror jag nog din granne också är väl medveten om.Verkar bara som hon ser sin chans till att få en ny soffa av er så hon kan ha den andra som extra soffa.Å säkert skulle hon själv försöka ta bort fläcken på den gamla om du köper dom en ny.Å vips så har hon då fått 2 fläckfria soffor! Så nej du har erbjudit tillräckligt.Tar hon inte nått av det du erbjudit henne så är de bara att säga till henne att det är dom alternativ som finns å passar inte detta så får hon lösa problemet själv.

Svar på tråden Grannen vill att jag köper ny soffa åt dom!