• Mandarina

Tillaga nötsek/fransyska...hur?

har köpt hem en bit fransyska, 1 kg..tänkte tillaga den i ugn.. hur gör jag?

ska jag bryna den först, först krydda med salt o peppar o sen bryna o sen in i ugnen?? har förstått att det ska vara låg ugnstemp...vid vilken innetemp ska man ta ut den?? vill ha den saftig..

snabba svar önskas  

• Svar på tråden Tillaga nötsek/fransyska...hur?
  • Frontline

Snabbare en Google är svårt ibland...
    Googlade på fransyska i ugn tog 0.1 sekund innan jag hade recept hur man tillagar den i ugnen...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mandarina

För första gången i mitt liv så improviserade jag lite
    Jag saltade, pepprade o la på lite kryddmix oxå... på 175 grader o i med kött-termometer, tar ut den vid 75.. vi får la se

Testar en smalvariant av postatisgratäng gjord på mellanmjölk - får la se hur det smakar Obestämd 

• Mandarina

hm... tog ut den vid 73 grader.. kändes lite vväl älstekt.. inte ett dugg rosa å inte jättesaftigt.. hm, kanske skulle tagit ut den tidigare...Obestämd

• h8him
    Mandarina skrev 2013-01-02 21:18:07 följande:
    hm... tog ut den vid 73 grader.. kändes lite vväl älstekt.. inte ett dugg rosa å inte jättesaftigt.. hm, kanske skulle tagit ut den tidigare...Obestämd
    Hade du tagit ut den vid 60 grader hade den varit rosa och vid 65 medium. Bättre lycka nästa gång!

• Mandarina
    h8him skrev 2013-01-03 03:52:06 följande:
    Hade du tagit ut den vid 60 grader hade den varit rosa och vid 65 medium. Bättre lycka nästa gång!

Ah ok, ,tack ... då tar jag ut den tidigare nästa gång
    stod på förpackning att man skulle ta ut den vid 75 på 175 grader ugntemp Förvånad 
  • Ann Lee
    Mandarina skrev 2013-01-02 21:18:07 följande:
    58 grader skrev jag ju
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Frontline
    Ann Lee skrev 2013-01-03 10:42:15 följande:
    58 grader skrev jag ju
    Och jag skrev att det går snabbt att kolla på Google då man finner svaret på nån bråkdel av en sekund, där hade även TS kunna läsa vilken innertemperatur man skulle ha på köttet samt att man ska ha ugnen på ca 125-150 grader...
    Visst gillar man att knapra skosulor så är ju TS metod att föredra
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mandarina
    Frontline skrev 2013-01-03 10:48:21 följande:
    Och jag skrev att det går snabbt att kolla på Google då man finner svaret på nån bråkdel av en sekund, där hade även TS kunna läsa vilken innertemperatur man skulle ha på köttet samt att man ska ha ugnen på ca 125-150 grader...
    Visst gillar man att knapra skosulor så är ju TS metod att föredra
    Vadan detta behovet av att ha sån nedlåtande ton?

Hade velat googla så hade jag gjort det men nu valde jag att inte göra det. Jag föredrar att höra det "personligen" från folk. 
  • h8him
    Mandarina skrev 2013-01-03 08:08:35 följande:
    Ah ok, ,tack ... då tar jag ut den tidigare nästa gång
    stod på förpackning att man skulle ta ut den vid 75 på 175 grader ugntemp Förvånad 
    Ja, grejen är att även om man googlar kan man hitta helt galna recept och temperaturer så lita inte på allt du läser! Glad
Svar på tråden Tillaga nötsek/fransyska...hur?