• Havsluft

3-månaders sover endast om jag är med...

MammaRebecca skrev 2013-01-03 00:43:18 följande:
    Okej. Tack för svaren! Jag kan berätta om de rutiner vi har för sömnen. Dels så sover han aldrig i sängen dagtid, han sover i vagnen. Tror det är därför han sover så bra på natten. På kvällen gör vi mysigt, ligger i soffan tillsammans. Han somnar vid sju i samma sekund man lägger honom i vagnen (har prövat lägga i sängen, funkar inte). Brukar sedan bära över honom till sängen och ge sista maten där eftersom han alltid vaknar då.

Det är jätte mysigt att han vill vara vaken med oss, men det blir lite jobbigt långsiktigt då vi inte får någon egentid alls, speciellt när bonusbarnen är här som inte sover nått på dagen. På kvällen vill vi mysa, prata om dagen osv. Han är såklart snäll gråter endast ifall han är hungrig eller har lite ont i magen (vilken händer 1ggn/vecka och varar 10 min som max). Han trivs i sin Babysitter eller på golvet, men mest i famnen. Inte mig emot men ibland har man helt enkelt inte tid. Om sambon har somnat så vill jag ändå kunna göra samma saker som jag brukar på kvällarna t ex ladda disk-&tvättmaskin för morgondagen, plocka i huset, städa, duscha osv. På dagarna får jag stressa mig igenom dagen om inte sambon är hemma. Laga mat, hänga/vika tvätt osv på hans sovstunder. Därför är kvällen viktig, få koppla av osv.

Men alltså, han är bara TRE månader. Så där funkar små bebisar, det är inget konstigt och något man helt enkelt får acceptera. Man får anpassa sina dagar, kvällar och rutiner till bebisen. Sedan kommer hans sömnrytm antagligen att ändra sig många gånger fram över, så det kanske snart blir bättre och ni får de där lugna kvällarna som ni längtar efter. Men man kan inte räkna med att allt skall vara som förut när man får en bebis, utan får bara gilla läget och hitta nya rutiner som funkar.
  • Havsluft

TS, förstår jag rätt att bebisen sover bra i vagnen på dagarna och somnar i vagnen på kvällen, innan ni flyttar honom till sängen? Kan han kanske sova hela natten i vagnen, om han trivs bra där? Ni kan ju rulla in vagnen i sovrummet i så fall, när ni skall lägga er. Det kanske känns mer tryggt och ombonat för honom i vagnen.  

Svar på tråden 3-månaders sover endast om jag är med...