• MammaRebecca

3-månaders sover endast om jag är med...

Skriver från mobilen så ursäkta att det inte blir radbrytningar. Hur ska jag göra med min bebis?
    Har en son på 3 månader som vi samsover med. Har 2 problem. Det första är att han somnar så sent. Han vaknar vid 7-8 och äter, sedan sover han till 9-10, äter och är vaken till 13-tiden, sover ca 2 timmar ibland tre, äter och är vaken till 19 ca, sover till 21 och vaken till 23-00 och en börjar det om igen. Skulle vilja att han sov för natten vid 19-20, men icke. Hur vi än gör så vaknar han vid 21-22.
    Vad kan man göra?

Problem 2. Han sover endast om vi ligger med honom. Vi kan smyga ut när han somnat men efter tio minuter en kvart vaknar han igen. Han skriker inte, men han låter lite och sparkar och går man inte dit blir han vaken länge, länge. Går man dit och lägger sig somnar tre röda. Man måste inte ligga nära utan bara vara i sängen. Har prövat ligga allt från tills han nästan somnat och då gått till att ligga en timme efter han somnat. Samma sak, 10-15 min så vaknar han. Vad kan man göra?

Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle!
  • Svar på tråden 3-månaders sover endast om jag är med...
  • Magriffe

Låter som en liten plutt som vill vara nära. En utvecklingsfas, ge honom det han vill ha för det är det han behöver. Inte så konstigt, så liten fortfarande. :) flyt med i hans rytm. Den kommer ändras massor av gånger!

• Bekks

Vilken lyx! Min lilla:

7-7.30 äter och sover vidare

8.30 äter och sen går vi upp

9.30 äter

Ca 10/11 sover 20 min

11.30 äter

13.00 äter

14.30 äter

Ca 15/15.30 sover 20 min

16.00 äter

17.00 äter

18.30 äter

20.00 äter ersättning

20.45 äter

21.30 sover ca 10/20 min

22.00 äter

23.00 går å lägger oss och äte

Ca 02-03 äter

• Bekks

Vilken lyx! Min lilla:

9.30 äter

Ca 10/11 sover 20 min

11.30 äter

13.00 äter

14.30 äter

Ca 15/15.30 sover 20 min

16.00 äter

17.00 äter

18.30 äter

20.00 äter ersättning

20.45 äter

21.30 sover ca 10/20 min

22.00 äter

Ca 02-03 äter

• Bekks

Vilken lyx! Min lilla:

9.30 äter

Ca 10/11 sover 20 min

11.30 äter

13.00 äter

14.30 äter

Ca 15/15.30 sover 20 min

16.00 äter

17.00 äter

18.30 äter

20.00 äter ersättning

20.45 äter

21.30 sover ca 10/20 min

22.00 äter

Ca 02-03 äter

• Litet My
    MammaRebecca skrev 2013-01-03 00:43:18 följande:
    Okej. Tack för svaren! Jag kan berätta om de rutiner vi har för sömnen. Dels så sover han aldrig i sängen dagtid, han sover i vagnen. Tror det är därför han sover så bra på natten. På kvällen gör vi mysigt, ligger i soffan tillsammans. Han somnar vid sju i samma sekund man lägger honom i vagnen (har prövat lägga i sängen, funkar inte). Brukar sedan bära över honom till sängen och ge sista maten där eftersom han alltid vaknar då.

Det är jätte mysigt att han vill vara vaken med oss, men det blir lite jobbigt långsiktigt då vi inte får någon egentid alls, speciellt när bonusbarnen är här som inte sover nått på dagen. På kvällen vill vi mysa, prata om dagen osv. Han är såklart snäll gråter endast ifall han är hungrig eller har lite ont i magen (vilken händer 1ggn/vecka och varar 10 min som max). Han trivs i sin Babysitter eller på golvet, men mest i famnen. Inte mig emot men ibland har man helt enkelt inte tid. Om sambon har somnat så vill jag ändå kunna göra samma saker som jag brukar på kvällarna t ex ladda disk-&tvättmaskin för morgondagen, plocka i huset, städa, duscha osv. På dagarna får jag stressa mig igenom dagen om inte sambon är hemma. Laga mat, hänga/vika tvätt osv på hans sovstunder. Därför är kvällen viktig, få koppla av osv.

Man får försöka anpassa sig lite när man har småbarn, och man får räkna med att den där egentiden ofta inte finns i början.

Har du provat bärsjal/bärsele? Så kan du bära honom men ändå har armarna fria och kan på så sätt, städa, plocka,leka med bonusbarnen och diska och få undan lite samtidigt som du inte behöver passa in hans sovstunder.

För mig som var ensam med första barnet underlättade det jättemycket.
  • rödnos

Haha Bekks! Precis som min lilla förr. Äta mer eller mindre jämt!
    En fundering bara, varför ger du ersättning när hon ändå äter så mycket?? sumoplaner?

• Alexi

Vår son var med oss i soffan hela kvällarna åtminstone första halvåret. Bara jobbigt att hålla på och försöka lägga bebisen i sängen osv. Han sov, ammade, sov, gosade i någons famn och vi satt i soffan, umgicks och såg på tv, inga problem.

• Bekks

Haha! Hon är vansinnig när mjölken är så tunn på kvällen. Så BVC tyckte jag skulle prova. Nu håller hon sig glad hela kvällen ;)

• Annelie 76
    MammaRebecca skrev 2013-01-03 00:43:18 följande:
    Okej. Tack för svaren! Jag kan berätta om de rutiner vi har för sömnen. Dels så sover han aldrig i sängen dagtid, han sover i vagnen. Tror det är därför han sover så bra på natten. På kvällen gör vi mysigt, ligger i soffan tillsammans. Han somnar vid sju i samma sekund man lägger honom i vagnen (har prövat lägga i sängen, funkar inte). Brukar sedan bära över honom till sängen och ge sista maten där eftersom han alltid vaknar då.

Det är jätte mysigt att han vill vara vaken med oss, men det blir lite jobbigt långsiktigt då vi inte får någon egentid alls, speciellt när bonusbarnen är här som inte sover nått på dagen. På kvällen vill vi mysa, prata om dagen osv. Han är såklart snäll gråter endast ifall han är hungrig eller har lite ont i magen (vilken händer 1ggn/vecka och varar 10 min som max). Han trivs i sin Babysitter eller på golvet, men mest i famnen. Inte mig emot men ibland har man helt enkelt inte tid. Om sambon har somnat så vill jag ändå kunna göra samma saker som jag brukar på kvällarna t ex ladda disk-&tvättmaskin för morgondagen, plocka i huset, städa, duscha osv. På dagarna får jag stressa mig igenom dagen om inte sambon är hemma. Laga mat, hänga/vika tvätt osv på hans sovstunder. Därför är kvällen viktig, få koppla av osv.
    Men kan inte bebisen ligga och sova bredvid din sambo då? Då får du ju din egentid? Eller är du ensam förälder?
  • MammaRebecca
    mikroE skrev 2013-01-03 01:14:58 följande:
    Det är väldigt vanligt att de är vakna en stund på kvällen och när de är så små är det inte rekommenderat att man börjar med metoder osv så försök stå ut ett tag till. Förresten, varför kan ni inte prata om dagen när barnet är med?

Har inte använt några "metoder". Att lägga honom i sängen istället för vagnen är ingen metod inte att kliva upp när han somnat heller. Däremot om jag lagt honom i sängen och sen gått och vägrat lägga mig med honom igen då hade det varit en metod...

Nog kan vi prata om dagen när han är med. Tog ett exempel. Eftersom vi aldrig har någon egentid så skulle det vara värdefullt. När sambon jobbat såg vi knappt varandra. Vi klev upp när han åkt, fick underhålla bebisen när han var vaken, stresstäda, tvätta osv när han sov, lämna över honom till sambon när han kom hem och passa på att duscha, vika tvätt, laga mat, ladda disk- & tvättmaskin. Sedan ta bebisen igen för sambon skulle hämta ved, skotta, elda osv.

Kvällen slutar med att jag ska natta bebisen, sambon ser tv, bebisen somnar och jag smyger till vardagsrummet, han vaknar efter 10-15 min så jag lägger mig igen, till slut somnar jag bredvid honom utan att ha sagt gonatt till sambon och sambon somnar på soffan framför teven...

Det enda som egentligen "duger" åt honom är att jag är där i sovrummet med honom. Han blir gnällig om man tar han till vardagsrummet.

Alltså, summan av det hela. Jag är tvungen sova med bebisen på kvällen även om jag inte är trött... På dagen sover han utan problem i vagnen.

Och när jag väl blir trött så blir jag trött långt innan bebisen och skulle verkligen behöva sova, men då har sambon oftast somnat och jag väcker såklart inte honom.

Skulle vara såååå skönt att bara EN, en endaste kväll få stävja ut sig på soffan och krypa upp i sambons famn och inte behöva ligga som en spik och bli stel i hela kroppen för att bebisen måste ligga på. Detta har resulterat i så brännande värk i nacke, axlar och rygg att jag nästan inte kan köra bil längre...
    Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle!
Svar på tråden 3-månaders sover endast om jag är med...