• Anonym

studenter är väl inte fattiga?

Studerar man på distans och har hand om barnen hemma samtidigt så får man ersättning för att man inte utnyttjar dagis etc, man får alltså ett bidrag för att man är hemma och tar hand om barnen själv. Visserligen borde man ju kunna studera på distans samtidigt med föräldradagar också, om man teoretiskt sätt förlägger studietiden till kväll/natt/helg och därmed är hemma på fp på dagarna??? Men tar man ut föräldradagar så blir det ingen ersättning för att man skippar dagis, så frågan är vad man tjänar bäst på...

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-04 02:50:08 följande:
    Tror du att kurslitteratur är gratis? På vissa utbildningar kan det gå på upp mot 2000 i månaden (särskilt naturvetenskapliga, den sortens kurslit brukar vara dyr). Och nej, det går inte alltid att låna pga att små upplagor på bibliotek.

men när jag pluggade data på komvux med CSN hade vi typ EN bok och den FICK vi.
    när jag plugade matte osv  också på komvux och CSN har jag heller inget minne utav att jag någonsin betalat böcker.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-04 11:39:28 följande:
    brf-avgift + ränta: 5000:-
    El, telefoni, internet, försäkringar ca 1000:-/mån
    Sl-kort 500 (1500:-/kvartal)
    litteratur ca 1000:-
    Mat 1500:- 

något utanför detta behöver tas av sparpengar, dvs kläder, nöje, läkarbesök mm 
    klarar mig men inte mer än så... längtar tills jag är klar om ett år och börjar jobba å kommer få ut det dubbla! 

vad är det för litteratur som kostar 1000kr/månad?
    sen kan du inte vara säker på att ens få ett jobb när du plugat färdigt.
    dessutom ska du då börja BETALA TILLBAKA lånet,typ 1.500kr/månad till CSN.....
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-04 15:29:32 följande:
    denna kursen som jag läser nu är det 4 böcker, tror jag ganska precis betalade 1000kr, sen ska jag skriva ut en bok på ca 200 sidor också som vi fått som länk och varken bläck eller papper till skrivaren är gratis. jag brukar snitta på 1000kr i kurslitteratur till varje kurs vi läser. och vi brukar läsa en 15 poängskurs och två 7,5 poängskurser per termin.

varför ska du skriva ut en bok? det är väl bara att läsa från länken???

låter otroligt onödigt.

ungeför som att jag skulle skriva ut "det sovande folket2 som finns å nätet som reinfeldt skrivit,varför skulle jag göra det lixom??

har läraren TYDLIGT sagt att ni ska SKRIVA UT EN BOK PÅ 200SIDOR? Låter mycket märklit i mina öron!

• Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-04 15:37:13 följande:
    en 7,5 poängskurs läses dessutom på en månad, vilket gör att litteraturen den månaden bli ca 1000kr. en 15ppoängskurs läses på 2 månader. så ja det kan lugnt bli 1000kr i månaden för litteratur.
    jag läser inte naturvetenskapligt heller, där det förekommer ännu mer litteratur. min ena bror är läkare, jag vet inte hur mycket han har lagt ned på litteratur, EN enda bok om celler kostade 1000kr berättade han, en enda bok och de skulle ha fler i den kursen.

vart köper man dessa böcker för 1000kr/st,jag har nämligen ALDRIG sett en enda bok ens på Akademibokhandeln!
  • Anonym

jag pluggar och visst vi går runt men kan ju inte säga att man har råd att göra så mycket har hus 3 hundar 1 katt 1 barn 2 bilar så vi kan spara lite men inte alla månader jag jobbar extra då jag kan för att kunna spara och göra nå kul ibland.

• Anonym
    sextiotalist skrev 2013-01-04 15:43:16 följande:

Nu vet jag inte hur Elin har för studieteknik. Men jag läser aldrig något viktigt direkt från länken. Jag skriver ut allt sådant.

Det gäller lagar, direktiv, mötesprotokoll, rapporter, studier etc. 
    Så jag hade nog skrivit ut det mesta.

Mina gamla kursböcker är fyllda av notiser, färgmarkeringar och andra tecken. Jag är en person som måste använda skrivandet för att komma ihåg saker och ting. Jag har aldrig kunnat läsa in något rakt av     

tänk  jag läser mycket på www.lagen.nu
  • Anonym
    Elin 885 skrev 2013-01-04 16:18:29 följande:
    ok, skulle jag haft med mig alla lagar utskrivna så vid min tenta i juridik så skulle det bli en helvetes massa papper och mycket dyrt.
    jag lyckades få min lagbok begagnad för 500kr.

vid en tenta ska du väl veta svaren på frågorna,inte läsa i dina böcker!!! *suck*

• Anonym

Jag har 2 terminer kvar tar examen nästa jul oj vad jag länktar till då e less på att inte ha råd att resa eller kunna hålla på med mitt stora intrese i den mån jag vill. länktar till jag får in riktig lön mer än bara på sommaren,

Svar på tråden studenter är väl inte fattiga?