• goding6666

    Få igång spermisproduktion??

    Min man har inga eller isåfall ytterst få spermier, man undrar ju om det är något han gör/ gjort som försvårat detta. Eller om man *KAN påverka sprrmieproduktinen på något sätt, eller testa ett läkemedel eller något.
    Finns det någon i samma sits som gjort något eller testat npågot eller hört om något man kan göra själv. De tkan ju inte bli sämre menar jag. 

  • Svar på tråden Få igång spermisproduktion??
  • Tinkerbell

    Men har ni genomgått en utredning? Då borde du få svar på de flesta av dina frågor.

  • goding6666

    jo vi har gått utredning o hålle rpå med ivf, men det måste finnas något som gör att det inte finns spermiier.. undrar ju hela tiden om man inte kan göra något för att det ska bildas några.

  • Tinkerbell

    Varför tar ni inte upp det med era läkare då? De borde ju ha svar? Eller teorier.

  • goding6666

    ja vi ska på samtal så det ska ja nog göra. Tycker bara att dom är dåliga på att kolla varför män inte kan få barn, vi sk gå igenom massa undersökningar men min man undrar ju såklart vad som ghort att han inte kan, har massa frågor.
    Vi ska prata med läksren.
     

  • Singoallaa

    Zink + folsyra är bra att äta för spermiernas skull!

  • Tinkerbell

    Finns ju många olika tillstånd som gör att inga spermier produceras. Har läst en hel del här inne på FL, dock inget jag kan säga på direkten då vi inte har det problemet. Men googla lite så finner du säkert.

  • Tinkerbell

    Tydligen i många fall går det inte att ta reda på vad det beror på att det inte finns några spermier.

  • Nezzan

    Vi har genomgått flera ivf och även om spermier inte är riktigt vårat bekymmer så lyckades vi förbättra makens resultat. Inför ivf nr 3 hade vi genomgått flera månader av sorg efter ett ma.

  • Nezzan

    men.. allt kom inte med....

    Hur som helst, ivf nr 3 gick helt åt skogen och makens spermier hade sjunkit från ca 90 miljoner till 36. Nu var ju det iofs inte hans prov dåligt i sig men med mina skruttiga ägg blev det i slutändan inget tillbaka öht.

    Inför nästa ivf-försök gick jag och min make 200% in i matchen. Vi tog bort all processad mat, lagade bara egen mat, från grunden, drog ner på kolhydrater (men uteslöt inte helt) Maken minskade på alkoholintag, även om det blev en öl lite nu och då (under sommaren/semestern hade det kanske bli lite för ofta iom grill-kvällar) Han fick även börja ta multivitaminer för män - som bla innehåller zink!

    Vid försök nr 4 - som utfördes 1½ månad efter ivf 3 fick vi det bästa resultatet någonsin - för både mig och honom. Hans spermier hade ökat till 116  miljoner och jag fick ut 10 ägg där de till och med vågade sig på att låta 5 befruktas som tidigare via icsi och 5 på egen hand (haft låg befruktningsgrad trots icsi). Vi fick tillbaka två, en från vardera "kull" och är nu gravid i 12+4. De ville till och med odla vidare de övriga embryona - vilket de aldrig tidigare velat. Nu fick vi iofs inga till frysen - men tänk vad bara 1½ månads ändring kan innebära.

    Nu levde vi ju inte på pizza och MacDonalds hela tiden som det kan låta, men körde mkt med tex pulversåser, färdiglagad pyttipanna, köttbullar, korv, köpt bröd, kryddor med E-nr och andra konstigheter mm - Allt sådant åkte ut och vi gjorde all mat själva, från grunden med så rena saker som möjligt.

    Hoppas något av detta kan hjälpa er  och lycka till!!!!

Svar på tråden Få igång spermisproduktion??