• Anonym (My)

    Vem kan få Voxra?

    Jag vill ha Voxra som ett tillägg till min SSRI-behandling. Vill få upp min energi och få tillbaka min sexlust! Har förstått att Voxra aldrig är ett förstahandsalternativ, men räcker det att man testat en sorts SSRI (och diverse ångestdämpande) för att man ska bli kandidat? Har för mig att Voxra är dyrare också eller något, stämmer det?

    Hur kan jag säga detta till läkaren? Tar de illa upp om man som patient har egna förslag?

  • Svar på tråden Vem kan få Voxra?
  • IsDimma

    Jag har ingen koll alls men jag kan inte låta bli att skriva ändå
    Varför är voxra inget förstahandsval?
    När jag fick min depression utredd så fick jag voxra på en gång, testade inget annat före det. Men iofs så talar du om ett tillägg i behandlingen, jag äter ju det enbart...

  • Anonym (My)
    IsDimma skrev 2013-01-06 17:47:16 följande:
    Jag har ingen koll alls men jag kan inte låta bli att skriva ändå
    Varför är voxra inget förstahandsval?
    När jag fick min depression utredd så fick jag voxra på en gång, testade inget annat före det. Men iofs så talar du om ett tillägg i behandlingen, jag äter ju det enbart...

    Jag har hört att det är en tilläggsmedicin till annan grundbehandling men kan inte svära på att det stämmer! Hoppas den funkar bra för dig!
  • Anonym (har ätit.)

    Jag åt voxtra ett tag och jag måde jätte dåligt av den fick självmords tankar med mera. Voxtra har även många farliga biverkningar, blandanat på lever och hjärta därför används det inte i första hand.

  • IsDimma

    Dom tabletterna har gett mig livet tillbaka
    När jag kom till psykiatern så åt jag sömntabletter (mirtazapin). Men för mig var det bara för sömnen. Den verkar inte på den typen av depression jag har. Idag tar jag dom en gång i månaden.
    Jag äter imovane (stavas det så?) kanske en eller max två gånger i veckan när jag jobbar. Mot förut fyra-fem gånger.
    Däremot äter jag attarax oftare nu än tidigare, dagligen om jag inte börjar jättetidigt på morgonen dagen efter jämfört med vid behov (sällan vid panikångest tidigare). Jag sover betydligt lugnare av dom, och är därmed inte trött när jag vaknar eftersom jag faktiskt kommer ner i djupsömnen - vilket jag inte gjort tidigare.
    Jag har fått min sömn tillbaka, det tror jag mycket beror på mina voxratabletter. Och jag är piggare och gladare än innan jag började med tabletterna. Jag har faktiskt ork att göra mer än bara jobba och sova nu

  • Anonym

    Det är riktigt att Voxra inte är ett förstahandspreparat då det är dyrt och inte har markant bättre effekt än SSRI generellt, varför det inte är meningen att läkare ska skriva ut Voxra utan att pat. först har testat annan medicin. Såhär står det i FASS:


    "Voxra ingår i läkemedelsförmånerna endast som ett andrahandsmedel för patienter som på grund av biverkningar inte tolererat och därmed inte nått behandlingsmålet med SSRI eller annat läkemedel mot depression."

    Men som med många andra sådana läkemedel förekommer det ändå att läkare skriver ut det, så det är möjligt för många att få det utan att gå igenom en arsenal av SSRI och SNRI först. Fråga din läkare! 

  • Anonym (dr)
    IsDimma skrev 2013-01-06 17:47:16 följande:
    Jag har ingen koll alls men jag kan inte låta bli att skriva ändå
    Varför är voxra inget förstahandsval?
    När jag fick min depression utredd så fick jag voxra på en gång, testade inget annat före det. Men iofs så talar du om ett tillägg i behandlingen, jag äter ju det enbart...
    IsDimma skrev 2013-01-06 19:51:04 följande:
    Dom tabletterna har gett mig livet tillbaka
    När jag kom till psykiatern så åt jag sömntabletter (mirtazapin). Men för mig var det bara för sömnen. Den verkar inte på den typen av depression jag har. Idag tar jag dom en gång i månaden.
    Jag äter imovane (stavas det så?) kanske en eller max två gånger i veckan när jag jobbar. Mot förut fyra-fem gånger.
    Däremot äter jag attarax oftare nu än tidigare, dagligen om jag inte börjar jättetidigt på morgonen dagen efter jämfört med vid behov (sällan vid panikångest tidigare). Jag sover betydligt lugnare av dom, och är därmed inte trött när jag vaknar eftersom jag faktiskt kommer ner i djupsömnen - vilket jag inte gjort tidigare.
    Jag har fått min sömn tillbaka, det tror jag mycket beror på mina voxratabletter. Och jag är piggare och gladare än innan jag började med tabletterna. Jag har faktiskt ork att göra mer än bara jobba och sova nu

    Eftersom du hade provat Mirtazapin innan så hade du provat SNRI mot depression. Därmed uppfyllde du villoren för att få Voxra med förmån. Det spelar ingen roll att du upplevde att de bara hade verkan mot sömnstörning.
  • Anonym (dr)
    Anonym (My) skrev 2013-01-06 17:18:31 följande:
    Jag vill ha Voxra som ett tillägg till min SSRI-behandling. Vill få upp min energi och få tillbaka min sexlust! Har förstått att Voxra aldrig är ett förstahandsalternativ, men räcker det att man testat en sorts SSRI (och diverse ångestdämpande) för att man ska bli kandidat? Har för mig att Voxra är dyrare också eller något, stämmer det?

    Hur kan jag säga detta till läkaren? Tar de illa upp om man som patient har egna förslag?
    Din läkare ska egentligen regelbundet utvärdera din antidepressiva meicinering. Det är ett utmärkt tillfälle att ta upp om du har restsymptom, till exempel energilöshet. 
    Då tror jag ingen läkare tar illa upp om du framför förslag att börja med Voxra.

    Däremot får du vara beredd på att det är läkarens jobb att fundera på andra förklaringar till dina symptom. Har du till exempelt höga krav på jobbet som tar din energi? Dricker du för mycket alkohol? Har du vitaminbrist etc.

    Samma med bristande sexbrist, kan det vara SSRI som sänker sexdriften, då kanske det är den som ska ändras? Har du problem i ditt förhållande, p-piller etc?

    Läkarens slutsats kan därför bli att det finns mycket annat att prova innan man sätter in en dyr medicin som riskerar att ge biverkningar. 
    Det kan också vara så att läkaren trivs med att göra ett "beställningsjobb" och skriver ut Voxra enligt FASS och inte tänker mer på det.

    Självklart så går det bra att ge egna förslag till doktorn. Lycka till!
     
  • Anonym (dr)

    Voxra kostar enl Fass 300-500 kr / månad och SSRI kostar ca 100 kr/månad har jag för mig.

  • Anonym (JagHar)

    Hej ! Jag har provat sertralin och venlafaxin. sertralin fungerade inte för mig mot min ångest så jag fick byta till venlafaxin, den fungerar såå bra för mig FÖRUTOM att min SEXLUST är borta med vinden. Sedan jag började med venlafaxin har jag inte haft sex med sambon och inte haft någon lust alls. SÅ jag föreslog själv för min läkare att jag ville testa voxra som jag läst om, berättade om det med sexuella lusten att den är bortblåst och jag verkligen vill lägga till den. Då sa min läkare att han var tvungen att skicka en förfrågan till psyk i kommunen först för de visste inget om voxra (på vårdcentralen) de hade aldrig gett någon den medicinen, första valet är alltid sertralin, citalopram eller venlafaxin , jag fick svar från läkaren dagen efter att psyk sagt att det går bra att de skriver ut den till mig. SÅ NU äter jag venlafaxin och voxra och jag har min sexlust tillbaka =) bästa jag gjort

  • IsDimma

    Anonym dr: även fast jag hade fått mirtazapin utskrivet mer än ett år innan depressionsdiagnos (och ev. Misstanke om det) just för sömnbesvär och inget annat?

  • Anonym (My)
    Anonym (dr) skrev 2013-01-06 22:41:06 följande:
    Din läkare ska egentligen regelbundet utvärdera din antidepressiva meicinering. Det är ett utmärkt tillfälle att ta upp om du har restsymptom, till exempel energilöshet. 
    Då tror jag ingen läkare tar illa upp om du framför förslag att börja med Voxra.

    Däremot får du vara beredd på att det är läkarens jobb att fundera på andra förklaringar till dina symptom. Har du till exempelt höga krav på jobbet som tar din energi? Dricker du för mycket alkohol? Har du vitaminbrist etc.

    Samma med bristande sexbrist, kan det vara SSRI som sänker sexdriften, då kanske det är den som ska ändras? Har du problem i ditt förhållande, p-piller etc?

    Läkarens slutsats kan därför bli att det finns mycket annat att prova innan man sätter in en dyr medicin som riskerar att ge biverkningar. 
    Det kan också vara så att läkaren trivs med att göra ett "beställningsjobb" och skriver ut Voxra enligt FASS och inte tänker mer på det.

    Självklart så går det bra att ge egna förslag till doktorn. Lycka till!
     
    Åh tack för utförligt svar! Tack till alla som tagit sig tid att svara!
    Då ska jag ta tjuren vid hornen och prata med min läkare om detta.

    Kan jag nämna att jag har noll sexlust trots att jag inte har något förhållande? Vill ändå ha den tillbaka för min egen skull men skulle känna mig så pervers att säga det! Usch...

    Är det förresten någon som vet om buspiron är lika effektiv för att boosta energi och sexlust som bupropion (Voxra)?


    TACK!!!
  • Anonym (JagHar)
    Anonym (My) skrev 2013-01-08 01:22:34 följande:
    Åh tack för utförligt svar! Tack till alla som tagit sig tid att svara!
    Då ska jag ta tjuren vid hornen och prata med min läkare om detta.

    Kan jag nämna att jag har noll sexlust trots att jag inte har något förhållande? Vill ändå ha den tillbaka för min egen skull men skulle känna mig så pervers att säga det! Usch...

    Är det förresten någon som vet om buspiron är lika effektiv för att boosta energi och sexlust som bupropion (Voxra)?


    TACK!!!

    buspiron finns inte längre, det har utgått... jag frågade efter just det, innan jag fick voxra som är samma ämne i .
  • Anonym (My)
    Anonym (JagHar) skrev 2013-01-08 09:37:52 följande:

    buspiron finns inte längre, det har utgått... jag frågade efter just det, innan jag fick voxra som är samma ämne i .
    Tack för svar men är det inte Buspar du tänker på? Det har utgått men Buspiron (som även är namnet på det aktiva ämnet) finns kvar. Voxra innehåller Bupropion.
Svar på tråden Vem kan få Voxra?