• Totoro

    Hjälp hunden äter kattbajs ifrån kattlådan

    Hej min familj har en jobbig situation.
    Vi har en hund på 7 månader som äter kattbajs ifrån kattlådorna.
    Första gången vi märkte det så  tog vi han i nackskinnet och titta han i ögonen och sa nej.
    Sedan fick han ligga i ett hörn och skämmas tills vi sa åt han att han fick gå där ifrån.
    Vi placerade även kattlådorna på högre höjd så han inte skulle kunna ta sig upp.
    Problemet är att nu vet han att han kan ta sig upp och så fort han tror att han är ensam hemma så hoppar han upp där och går in i den ena lådan och står där och äter katternas avföring.
    Det är ju absolut inge bra att han äter kattbajs.
    Han jagar även bort katterna snabbt efter att dom varit på sin låda och gjort sina behov.
    Vi Har två katter och två kattlådor.
    Vi rensar där varje dag men när det väl finns bajs där inne så är han där och smaskar.
    Vi kan inte gå och passa på lådorna så fort katterna har varit där för att undvika att hunden är där och gottar sig.
    Så vad kan vi göra för att hunden slutar äta ifrån lådorna..
    Vad är det som lockar hunden till att göra detta?
    Ena kattlådan står på en låda som är ca 50 cm hög den andra har vi fått placera vid fönsterbrädan hade båda fått plats så hade de fått vara där hur ofint de än ser ut. Snart ska vi flytta till en annan bostad och då kommer vi inte kunna ha kattlådorna placerade på detta vis. Och jag vill inte heller ha det så fult placerat. 
    Hur får jag hunden att fatta att det är fel det den håller på med.
    Hur mycket man än fyar och sätter han i skamvrån så bryr han sig inte ett smack.  


    Fett eller bebis? Fett eller bebis? Bebis eller fett? Bebis eller fett? BEBIS!!!!!
  • Svar på tråden Hjälp hunden äter kattbajs ifrån kattlådan
  • deecember

    Blomspruta med vatten när hon blev påkommen räckte för att vår tik skulle sluta.
    Räckte med lite vatten strax framför nosen några ggr och lite smaskens godis när hon backat bort.
    Idag räcker det med att man härmar psch ljudet för att hon ska backa, om hon försöker sig på nåt "förbjudet".
    Vi har idag inga problem-kattlådan står på golvet i badrummet och dörren dit är alltid öppen. Men bajset får ligga kvar tills vi tar bort det.

  • Fiskmamman

    Jag har på senare år lärt mig att välja mina strider vad gäller hundarna.
    Är det värt att bråka, banna, försöka träna bort beteendet? Eller är det bara lättare att helt enkelt se till att hunden inte kommer åt kattlådan? Tex en kattlucka... Förhoppningsvis så är katten större än hunden.
    Många hundar gillar bajs dessvärre!

    Går att jämföras med att inte tugga sönder skorna. Folk bråkar hellre med valpen i ett halvår ist för att bara stänga in skorna i garderoben, och vips så är problemet löst samt att man slipper tära ytterligare på relationen till hunden.

    Jag har en hund som river sönder påsar, soppåsar som tomma påsar. Har löst det så att jag skiter i att lämna påsar i hundhöjd!

    Nu tränar jag så pass mycket annat med mina hundar så det kanske är därför jag helt enkelt inte orkar ta tag i dessa enligt mig helt ovässentliga sk problem.
    Jag lägger helt enkelt energin på saker jag tycker är roliga.

    Vill man verkligen träna bort ett specifikt beteende så föreslår jag att man läser på lite om inlärningspsykologi i allmänhet och kanske tar hjälp av någon kunnig i ämnet.
    Att fysisk ta i hunden och låta den "skämmas" i ett hörn hjälper oftast inte.
    Hundar skäms i regel inte, däremot kan dom ligga och skaka i ett hörn för att dom känner av sinnesstämningen och är oroliga att du ska ge dom ytterligare ett obehag.

    Känner man att man absolut måste straffa hunden bör detta ske i samma sekund som korven slinker in i munnen och den skall vara så pass kraftig och plötslig att hunden sätter att äta bajs i direkt sammanhang med obehaget.
    Dock så föredrar jag inte detta då det är lätt att bestraffningen kommer i fel sekund och hunden kanske blir rädd för nått annat ist. Många har inte den timingen att dom klarar av detta.

    Alla är alltid helt insnöade på hur man ska få hunden att inte göra på ett visst sätt.
    Tänk efter vad du vill att hunden skall göra istället och börja utifrån det.

    /M


    Förlitar mig på forskning och vetenskap och är alltid öppen för att lära mig nya saker
  • Fiskmamman
    deecember skrev 2013-01-08 10:39:05 följande:
    Blomspruta med vatten när hon blev påkommen räckte för att vår tik skulle sluta.
    Räckte med lite vatten strax framför nosen några ggr och lite smaskens godis när hon backat bort.
    Idag räcker det med att man härmar psch ljudet för att hon ska backa, om hon försöker sig på nåt "förbjudet".
    Vi har idag inga problem-kattlådan står på golvet i badrummet och dörren dit är alltid öppen. Men bajset får ligga kvar tills vi tar bort det.

    Blomspruta kan funka bra!
    Timing på sprutet och timing på belöningen efter.

    Många hundar tycker dock att det ibland kan vara värt ett sprut vatten för att komma åt dessa delikatesser hi hi.

    /M
    Förlitar mig på forskning och vetenskap och är alltid öppen för att lära mig nya saker
  • Apopan

    Alltså det långa inlägget ^^

    Sedan så borde väl inte ett obehag hjälpa om hunden vet att obehaget kommer från en själv. Då är det ju bara för hunden att se till att en inte är i närheten nästa gång.
    Nu så är det ju oftast onödigt att använda sig av sådana metoder öht, men vet ju själv hur det är när hunden har kattbajs som favorit.

  • Fiskmamman
    Apopan skrev 2013-01-08 11:02:18 följande:
    Alltså det långa inlägget ^^

    Sedan så borde väl inte ett obehag hjälpa om hunden vet att obehaget kommer från en själv. Då är det ju bara för hunden att se till att en inte är i närheten nästa gång.
    Nu så är det ju oftast onödigt att använda sig av sådana metoder öht, men vet ju själv hur det är när hunden har kattbajs som favorit.

    Håller med.
    Oftast så funkar det ju då bara när man är i närheten. Om det inte kommer tio liter vatten pang över huvet och hunden inte ens hinner uppfatta att du är där.
    Men som sagt så är det ju jäkligt svårt att tima det hela för bra effekt ;)

    Jag förespråkar absolut inte bestraffningar, förklarar bara vad som brukar funka bäst om man absolut tror att man måste använda sig av det, ist för att gå å smånypa i hunden.

    /M
    Förlitar mig på forskning och vetenskap och är alltid öppen för att lära mig nya saker
  • Crea Diem

    En stor djup plastback från ikea, SAMLA 130 L istället för kattlåda. Om hunden är så liten blir det krångligt att ta sig in i lådan medan katterna är smidiga och hoppar lätt i. Då räcker det troligen med en låda oxå! Så har jag och det funkar utmärkt. Fyller i lådan med ca 15 cm pussi kattsand och plockar rent morgon och kväll. En annan fördel är att när katterna gräver så skvätter inget utanför tack vare kanterna.

  • Hallonmumsan

    Har du testat toahus och ställa den med öppningen mot en vägg precis så katten kan gå in. Hunden kanske tycker det blir otäckt och låter bli.

  • Totoro

    Jag ska först ta o testa ny kattsand plus hundmat. Får se om det kan göra skillnad. Hade varit najs att byta lådorna till andra lådor med hög kant så man slipper allt spill. Hon katten har en tendens att hoppa in i lådan och gärna raffsar ut massa kattsand :/ Ibland undrar jag om jag lyckats få djävulens husdjur :( 
     


    Fett eller bebis? Fett eller bebis? Bebis eller fett? Bebis eller fett? BEBIS!!!!!
  • alifewithoutme

    Min hund äter också, så vi har fått stänga in kattlådan i en garderob vars dörr blivit så pass fixerad att katterna kommer in men inte hunden.

  • Fiskmamman

    Det går nog inte att komma ifrån! Kattbajs är och har alltid varit en delikatess för många hundmunnar :)
    Jag tror föga på att det ofta skulle bero på någon form av närings eller vitaminbrist...

    /M


    Förlitar mig på forskning och vetenskap och är alltid öppen för att lära mig nya saker
  • Totoro
    Bella 055 skrev 2013-01-15 14:52:27 följande:
    Kattlåda med lock
    Det har vi på båda. Hjälper inte ett dugg. 
    Nu har inte hunden varit och rotat i lådorna sen jag skrev detta.
    Tur det då jag är så jäklarns trött på att springa och plocka korvar som han sprider runt sig.  
    Fett eller bebis? Fett eller bebis? Bebis eller fett? Bebis eller fett? BEBIS!!!!!
  • riboflavin

    Beteendet går ju att träna bort, men det krävs som många säger tålamod och timing, positiv förstärkning fungerar i regel bättre än positiv bestraffning på ett beteende som är självförstärkande. Det vill säga vill man få hunden att sluta med något den tycker är toppen så måste man erbjuda ett bättre alternativ, alternativt få hunden att förknippa företeelsen med något fruktansvärt obehagligt och vara livrädd för det, men det tycker i alla fall inte jag är förenligt med gott djurägande.

    Ett par förslag som inte involverar att träna hunden har jag.

    -Lär katterna använda toaletten, det finns träningskit att köpa (exempelvis  www.coolstuff.se/Litter_Kwitter). Det är betydligt enklare att lära in ett nytt beteende än att bryta ett gammalt :)

    -Om hunden är liten så är den förmodligen lite sämre på att hoppa än katterna, en kattlåda från Peewee har höga kanter och ingen sarg att mellanlanda på för hunden. 

    -Har ni badkar? Där kan man placera lådan förhoppningsvis utan att hunden tar sig in.

    Ofta har hundens förkärlek för bajs i olika former inget att göra med näringsbrister, även perfekt utfodrade hundar är koprofager, det tillhör deras natur.

     


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Hjälp hunden äter kattbajs ifrån kattlådan