Inlägg från: Två döttrar och en son |Visa alla inlägg
  • Två döttrar och en son

Tråden för oss som INTE ammar...

Hej på er! Jag tänker inte amma kommande barn nånting utan begära mjölkstoppande tabletter (vad heter de nu?) direkt efter förlossningen. Undrar nu om när efter födseln era barn har fått första måltiden? Läst att det bara är 10 ml/ggn första dygnet, sen 20 ml andra dygnet, 30 tredje osv tom två veckors ålder. Utgår från att sköterskan gör ordning första ersättningen... Sen antar jag att man bör få livmodersammandragande medel/injektion oxå? Har genomsnittsammat mina första två (helamning 4 resp 2 mån och delamning till 5 resp 6 mån.) Tredje barnet helamning 6 mån och hon snuttar än. Är två år och tre mån. Nu vill jag alltså inte amma nånting. Anser att det är helt upp till mamma att avgöra. Ska jag ta med ersättning och flaskor/dinappar till förlossningen/ev eftervård? Hs en trevlig lördag allihop!

• Två döttrar och en son
    sigrid73 skrev 2013-06-08 14:19:42 följande:
    Två döttrar och en son: jag ammade inte alls och jag fick tabletter direkt efter förlossningen dom sa aldrig vad dom hette. Jag hade inte med mej nånting varken flaskor eller napp. Ersättning fick hon på sked första dygnet sen flaska. Hon åt ganska mkt. Hon var uppe i 110ml när vi åkte från BB då var hon en vecka. Dom sa att de skulle vara fri tillgång som med amning. Så vi har alltid blandat till lite mer.

Tack för svar! Ja det är två tabletter som man ska få direkt för att mjölk aldrig ska komma igång. Har namnet nånstans. Fick du nåt livmodersammandragande medel? Så man behöver inte ha med sig egen ersättning och flaska alltså? Det trodde jag. Visst ska det vara fr tillgång! Bara att jag läst att det är den mängden de brukar äta ungefär.
  • Två döttrar och en son

Dostinex heter tabletterna. Men fy vilka läskiga biverkningar som fanns! :O Märkte du några konstiga effekter efteråt?

• Två döttrar och en son
    sigrid73 skrev 2013-06-08 19:16:21 följande:
    Inga livmodersammandragnings tabletter vad jag vet iaf. Märkte inte av några biverknings alls faktiskt. Där jag födde i karlskoga fick vi tillgång till ersättning och flaskor. Dom kom in med de när vi ringde på larmet. :) De kostade för mej 500kr mån och då har min unge varit storätare och vi har använt oss av babysemp.

Fick du nån spruta efter förlossningen? Det kan vara en som drar ihop livmodern. Undrar för annars drar ju amningen ihop den. Men det kanske inte behövs då.
  • Två döttrar och en son

Har du aldrig fått sammandragningar när du ammat? Jo under amning drar livmodern ihop sig. Har själv haft jäkligt ont av det... Man kan få livmodersammandragande medel, i regel genom injektion. Tänkte att ammar man ingenting så tar det lång tid innan livmodern drsgit ihop sig helt... Ska fråga oå mvc! Okej så tajta sportbehås alltså.. Får msn inte svullna, ömma och läckande bröst ändå då?

• Två döttrar och en son

Ja jsg fick oxå det när jag fött första och anra barnet. Första var nog pga att amningen.ofta är svår att få till med första barnet. Andra ggn var det pga större blödning. Tredje ggn fick jag ingen. Men då gick amningen bra (om än tog tid... ) Hade mycket sammandragningar när hon sög. Men ska fråga mvc eller ringa förlossningen och fråga!

• Två döttrar och en son

Nån här som inte ammat alls utan gett ersättning direkt efter förlossningen - som inte tog några mjölkstoppande tabletter utan bara lät brösten anpassa sig av sig självt. Hur gick det?

• Två döttrar och en son

Jag trodde en halvtimme var normalt (är iaf vid amning) men det kanske det inte är med flaska?

• Två döttrar och en son
    lyckaokarlek skrev 2013-06-11 09:34:14 följande:
    I början tog det ganska lång tid även för vår dotter. Hon är nu 4,5mån och det tar ca 20min. Någon här som vet när man byter till Nan2 från ettan? Dottern är som sagt 4,5 mån och börjat få lite smakisar (om det nu spelar ngn roll...)

Nan 1 fullvärdig näring tom 6 mån står det på Nesles hemsida. Först from 6 mån Nan 2.
  • Två döttrar och en son

Nu har jag köpt på mig fem flaskor och olika dinappar i olika storlekae. Det mesta från mam. Och flaskvärmare/kylare och sugnappar. Denna bebis ska ha napp så det så! De tre jag fått innan har vägrat... Ant började jag introducera den försent.. Men nu jäklar! Köpt färdig ers och pulver, nan 1. Ska fixa två termosar oxå för hett och kallt vatten. Det här får bli ett flaskbarn från start.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...