• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Tjolanta

Man kan alltså blanda färdig ersättning å ha i kylen?

• annakarin75

Man gör som man känner, men jag har för mig att det står på NAN att man inte ska blanda till färdig ersättning förrän just innan den ska ätas. 
    Det kan ju också vara så att olika barn är olika känsliga för saker och ting.
    Tillverkaren vill ju självklart friskriva sig från allt.
    Det är därför det finns så många "regler" för hur man ska göra.
    Det viktiga är att man själv gör det man tror på och följer de "regler" och tips man tror på 

• Alby

Får man ge messmör? På bvc sa hon att att messmör inte fick ges längre pga saltet.

• Lollo81
    annakarin75 skrev 2013-01-22 09:40:02 följande:
    Man gör som man känner, men jag har för mig att det står på NAN att man inte ska blanda till färdig ersättning förrän just innan den ska ätas. 
    Det kan ju också vara så att olika barn är olika känsliga för saker och ting.
    Tillverkaren vill ju självklart friskriva sig från allt.
    Det är därför det finns så många "regler" för hur man ska göra.
    Det viktiga är att man själv gör det man tror på och följer de "regler" och tips man tror på 
  • Lollo81

Jag kokar också vatten och lägger i kylen, men ist för att micra det kalla så blandar jag kokt varmt och kokt kallt vatten för att få rätt temp och för att kunna blanda pulvret i varmt vatten från början.
    Men som sagt man gör som man känner är bäst för sig själv och barnet

Vi använder också MAMs flaskor som är smidiga att koka i micron, finns beskrivning på baksidan av förpackningen på hur man går till väga, steriliserar flaskan så 1-2ggr om dagen.

• Mammatillmini2008

Hej tjejer!
    Här är en till som valt att använda sig av flaskan. Vår dotter blir 2 veckor imorgon och ibörjan gick det jättebra med ersättningen, körde på Baby Semp då det var det hon fick på BB men efter 3 dagar så blev hon jättelös i magen och bajsade i stort sett hela tiden hon kunde bajsa 4 ggr mellan målen och det kändes inte helt okej, så vi böt till NAN men nu har även den börjat krångla på samma sätt... Jag tycker man läser mest om förstoppade barn när det gäller ersättning är det någon här som har erfarenhet av samma "problem" som vi att dom blir väldigt lösa imagen istället och vad gör man åt det? Man har ju också läst att barn som får ersättning bajsar ungefär 2 ggr om dagen och det gör då inte vår lilla utan här är det efter varje mål och ibland innan varje mål också... Men det kanske är normalt det här också?  

• Lollo81
    LindaEfraim skrev 2013-01-22 09:29:48 följande:
    Vi fick tipset att blanda i en tsk eller två med messmör. Det minskade koliken som bebisar som flaskmatas kan få. Miniform och sempersdroppar är helt verkningslösa både på ammande barn och flaskbarn. Jag har ammat fyra barn och flaskmata ett barn och första som ammades och sista som flaskmatades har haft ont i magen och jag hade likväl kunnat gett dom vatten istället för miniform eller sempersdroppar. Men massmötet i ersättningen hjälpte.
    Hur gammal får bebisen vara för att få blanda i messmör i ersättningen?
  • annakarin75

Allt är normalt i bajsväg verkar det som. 

Vi hade Babysemp först, men upplevde som dig, han bajsade jämt, före, under och efter måltiderna. Vi bytte till NAN och nu bajsar han 2 gånger i veckan. Jag vet inte om jag gillar det heller, men det är bara att acceptera   :)
    Han lider inte i alla fall.  

• Tjolanta

Jag frågade på läkarbesöket sist om messmör och då sa de på BVC att hon var för liten..

• MinFinaMinna

Ja, det verkar ju jättesmidigt att sterilisera flaskorna i micron. Tar ju inte alls lång tid ð???

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...