• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Madeleiiiine

Jag har skrivit till nan och frågat, pratat med BVC och varit inlagd på sjukhus med vår dotter då hon hade sond (ca 3v sedan), dem kokade vattnet också. Jag bor i Stockholm och har kommunalt, grejen är den att det innehållet för mycket klor och koppar i vattnet för så små barn. Det går bra att koka vattnet och sedan värma upp vid behov, tar ju Superlång tid om man ska koka och kyla ner vid varje matning, min tjej skulle skrikt sig blå innan hon fått maten.

• Två döttrar och en son

Läste.på Livsmedelsverkets sida.om rekommendationer för spädbarn och där står att man ska spola kranvatten tills det är.kallt och sen värma till ättemperatur. Ingenting.om att koka. Bara att.inte ta.varmt vatten direkt från kran då det kan utlösa koppar i ledningen. Vid egen brunn däremot rek kokning. Sen såklart finns det ökade risker för ett barn så kanske man bör.koka i början.

• Madeleiiiine

Alla gör ju som dem vill, jag förstår inte vad som vore jobbigt med att koka. Det kostar en vattenkokare och en påfyllning/knapptruckning varje kväll :)

• Två döttrar och en son

Även.på 1177 står att man tar.kallt vatten från kranen efter att man spolat lite. Jo.visst ksn msn koka i vattenkokare. men bra att veta att.man inte måste! Var gör du av det nykokta vettnet direkt efter? Häller det i en termos? Har du det framme sen tills det svalnar av? Hur.blandar du? Jag.är.väl dum men vill gärna få tips!

• MinFinaMinna

Jag hade inte heller hällt i pulvret i flaskan innan vattnet. Blir fel vattenmängd och det blir bog klumpar.

Jag har gjort så att jag kokar vatten och häller på termos. Sen häller jag det varma vattnet i en flaska och sen fyller på med vanligt kallt kranvatten direkt från kranen. Till ättemperatur. Har man kommunalt vatten så ska det inte vara någon fara. Men jag vet att vissa kokar och kyler ner och sen har det som kallvatten, men så noga har inte jag varit. Men det är upp till var och en. Min dotter mår bra iaf :)

Det finns ju även folk som steriliserar flaskorna en gång om dagen, vilket jag tycker är sjukt. Det blir överdrivet: inte konstigt barn har så mycket allergier idag.
    Jag diskar flaskorna noggrant med diskmedel och låter dem torka på ett flaskställ. Kokar napparna ca 1 gg i veckan.

Men som sagt. Upp till var och en :)

• Madeleiiiine

Jag kokar varje kväll i en stor vattenkokare som rymmer 1.7 liter. Första veckan steriliserade efter varje matning (jag vet överdrivet men jag var så osäker på vad som gällde så jg tog det säkra före det osäkra.) efter det steriliserade jag flaskorna varannan dag, diskar givetvis noggrant med diskmedel och flaskborste. Jag kokar en gång om dagen och försvarar vattnet i vattenkokaren med lock på. Har 5st flaskor så man slipper diska efter varje matning. Har en vällingdoserare som pulvret är doserat i och häller upp alla flaskor med vattnet i rätt mängd. När det är dags för mat blanda jag bara i pulvret och skakar. Min tjej äter rumstemp så jag behöver inte micra. Ja det är väll så :) nu steriliserar jag en gång i veckan!

• Airhostess

Jag kokade vatten och hällde I termos där man såg temperaturen på utsidan. När det va dax att äta så hällde jag I vattnet först och sen ersättningen för annars blir det fel mått/mängd. Var vattnet ff för varmt så sköljde jag den färdiggjorda flaskans utsida under kallt rinnande vatten. Använde endast glasflaskor.

Steriliserade flaskorna varje dag efter att jag diskat dom noga, så även napparna.

Bakterier kommer spädbarnen kontakt med ändå så jag tycker inte att det är överdrivet att koka och sterilisera tills man börjar med smakisar och kan sluta med allt det jokset. 

• Två döttrar och en son

På livsmedelsverket står det även att man inte behöver sterilisera flaskor eller dinappar alls.

• lawendel

Vi har vattenkokare med temperaturinställning! Värt varenda krona kan jag tala om! Kokar vattnet först och sen väljer jag bara 40 grader! Perfekt!

• Två döttrar och en son

Tänker följa barnläkares/sköterskas råd efter förlossning el bb allra först. Eftetsom jag inte tänker amma alls så vill jag direkt ha anvisningar för ersättning ist. När vi vart på bvc första ggn får de råda.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...