• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Två döttrar och en son

Ska man ge dem lactulos då om de ej bajsat på några dar? Eller?? Har aldrig haft enbart ersättningsmatade spädisar så jag är helt ovan med detta.

• Två döttrar och en son

Vet.någon här om Pravidel tabl som man tar i två v har färre biverkningar än Dostinex i engångsdos? Blev.lite rädd när jag läste bipacksedeln till Dostinex...

• Två döttrar och en son

Eller är det verkligen lika effektivt att strunta i tabletter och bara unvika stimulering av brösten och ha en tajt sportbehå (köpte idag)? När jag läser rek till sjukvårdspersonal ang att ej amma står det att det tar samma tid atr bli av med mjölken bara genom att låta dem vara som genom att ta tabletter. Och att de avråder från tabl numera pga biverkningarna... Vill inte vare sig få läskiga biverkningar eller smärtsamma mjölkstockningar! Men måste jag välja så hellre spända, ömma bröst som iaf förhoppningsvis går att lindra med värktabletter, värme och dusch...än att få nån jäkla psykos av tabletter!! Har ju haft mjölkstockningar förut så vet ju hur jag ska upptäcka dem och behandla dem. Och att bara låta det lätta en aning på trycket och absolut ingen annan stimulering.

• FruSen
    Sweet life skrev 2013-06-28 12:19:48 följande:
    Nej, flaskbarn ska helst bajsa varje dag. Ammande barn däremot kan det gå upp till 10 dagar.
    BVC har sagt till mig att de bör bajsa minst var tredje dag. Hur som helst, Astrid har inte bajsat sedan i söndags... Linnea bajsar fortfarande varje dag men jag har nu märkt att de är lite hårdare...
  • Två döttrar och en son

I en bol om kolik står att man kan prova att ta bort ad-dropparna under några dagar. Tydligen har en del barn blivit bättre då och en del helt slutat skrika. Mwn detta är.ju då vid kolik.... Märks ingen skillnad ska man absolut börja med ad-droppar igen då de är viktiga för bebisar.

• Två döttrar och en son

Har.ni provat Windi eller termometer med vaselin, salva el olja i rumpan? Magmassage - t ex Vattenhjulet, Sol och Måne och Knä mot Knä - gärna med kummin-eller kamomillolja? Fänkåls-eller Komomillte? Ljummet bad i Shantala-balja där barnet sitter med benen upp mot magen?

• Två döttrar och en son

Akupressur - man trycker på en punkt mellan barnets tumme och.pekfinger - först.löst sedan allt mer tills barnet reagerar med att ts bort handen - detta ska enl akupressörer trigga barnets tarmar att börja röra sig och fungera, om man uporepar det ett par, tre ggr per dag.

• Två döttrar och en son

Såhär står det i boken "Att flaskmata": "Flaskmatade barn bajsar i regel lite mindre än ammade barn eftersom modersmjölksersättning är mer svårsmält än bröstmjölk. Detta behöver dock inte betyda att barnet blir hårt i magen, bara att de.bajsar mindre ofta. Ibland blir barnet ändå hårt i magen och får svårt stt bajsa. Om barnet är över fyra mån kan man prova päron-eller katrinplommonpure. Är barnet yngre - messmör på tub och.lösa ut en klick i ersättningen. Eller rapsolja. Majsolja kan ha motsatt effekt så anv inte det. Olivolja har en för kraftig smak."

• Två döttrar och en son

"Skaka inte flaskan - rör ist ut pulvret med en lång sked. Annars kan luftbubblor bildas som kan hamna i tarmen." "Se till att barnet rapar efter den ätit. För en del barn tar det lång tid innan de gör det."

• FruSen
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-28 19:05:18 följande:
    Har.ni provat Windi eller termometer med vaselin, salva el olja i rumpan? Magmassage - t ex Vattenhjulet, Sol och Måne och Knä mot Knä - gärna med kummin-eller kamomillolja? Fänkåls-eller Komomillte? Ljummet bad i Shantala-balja där barnet sitter med benen upp mot magen?
    Windi, termometer, masserat, inte något te dock. Har tagit för givet att de är för små ännu. 

Jag är inte orolig över mängden de bajsar, men då Astrid bajsar är det alltså rena korvar som kommer. Även Linnea har nu fått hårdare konsistens (?) i sitt bajs...
    Rapsolja använder vi, inte majsolja...

Ska dock prova med lactolus först tror jag.  
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...