• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Sweet life
    FruSen skrev 2013-06-28 18:00:54 följande:
    BVC har sagt till mig att de bör bajsa minst var tredje dag. Hur som helst, Astrid har inte bajsat sedan i söndags... Linnea bajsar fortfarande varje dag men jag har nu märkt att de är lite hårdare...
    Ja, min son bajsade inte heller varje dag. Men man vill ju helst att dom ska göra det eftersom ersättningsbebisar har en större problematik med förstoppning är ammande bebisar. Så länge hon inte mår dåligt, har ont osv så ska det inte vara någon fara. Kolla så hon inte börjar kräkas gult bara. Då kan det vara läge att söka barnakut för att kolla upp så hon inte åkt på en rejält förstoppning.
  • Två döttrar och en son
    FruSen skrev 2013-06-28 19:45:50 följande:
    Windi, termometer, masserat, inte något te dock. Har tagit för givet att de är för små ännu.  Jag är inte orolig över mängden de bajsar, men då Astrid bajsar är det alltså rena korvar som kommer. Även Linnea har nu fått hårdare konsistens (?) i sitt bajs... Rapsolja använder vi, inte majsolja... Ska dock prova med lactolus först tror jag.  

Svagt ljummet sådant te på sked kan nog inte vara farligt.... Provat sådant bad oxå? Är det alltså sedan ni började med Minifom de blivit hårdare? Jobbigt när det ska bli så... :( Tycker bvc att det är okej med korvar också? Är det.okej med Lactulos säger bvc? Bra att veta för mig sen... Och Semper Bifidus ska.ni fortsätta med enl bvc? Hur små är de? Hoppas det löser sig snart - bokstavligt!
  • FruSen

Åååh, jaaaa!
    Äntligen, nu bajsar hon!
    Nu är det faktiskt hyffsat löst dessutom. (åh, förlåt för infon men det blir ju som en så viktig sak här i livet!)
    Har inte provat lactolus ännu, nu har hon dock enbart fått bifidus igår och idag. 

• Sweet life
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-28 20:34:47 följande:

Svagt ljummet sådant te på sked kan nog inte vara farligt.... Provat sådant bad oxå? Är det alltså sedan ni började med Minifom de blivit hårdare? Jobbigt när det ska bli så... :( Tycker bvc att det är okej med korvar också? Är det.okej med Lactulos säger bvc? Bra att veta för mig sen... Och Semper Bifidus ska.ni fortsätta med enl bvc? Hur små är de? Hoppas det löser sig snart - bokstavligt!
    Lactulos ska man inte ge sitt barn utan att ha kontakt med sjukvården läkare eller sköterska på BVC så att man får rätt dos. Av lactulosen kan dom få vädligt ont i magen då det bildas ganska mycket gaser av det.

Korvar är ok, beror väl mer på hårdheten på korven.
  • Christi38

Lactulose har vi gett båda sönerna som är "ersättningsbarn", har funkat fint för båda! :)

• TessTess93

Jag åt inga tabletter för brösten.. Och dom var spända i ca 1,5 vecka och jag hade inte ont eller nått och jag använde vanlig bh.. Eller aa jag åt ju värktabletter för att kunna gå.. så det tog ju kanske bort smärta.. Och nu efter 3 veckor så är dom hängiga å lite mjölk och ibland läcker det men dom blir inte spända..

Och jag fick jätte bra informations papper när jag var på BB

• Två döttrar och en son
    FruSen skrev 2013-06-28 21:02:02 följande:
    Åååh, jaaaa! Äntligen, nu bajsar hon! Nu är det faktiskt hyffsat löst dessutom. (åh, förlåt för infon men det blir ju som en så viktig sak här i livet!) Har inte provat lactolus ännu, nu har hon dock enbart fått bifidus igår och idag. 

Grattis!! Vad himla skönt för er. Man blir ju så lätt orolig.. Tror du det är.tack.vare Semper Bifidus det kom igång.nu och var lösare?
  • Två döttrar och en son

1-2 ml Laktulos per 100 ml ersättning står det i lansdtingets rådgivning. Men man bör rådfråga bvc först.

• Två döttrar och en son
    TessTess93 skrev 2013-06-28 22:15:26 följande:
    Jag åt inga tabletter för brösten.. Och dom var spända i ca 1,5 vecka och jag hade inte ont eller nått och jag använde vanlig bh.. Eller aa jag åt ju värktabletter för att kunna gå.. så det tog ju kanske bort smärta.. Och nu efter 3 veckor så är dom hängiga å lite mjölk och ibland läcker det men dom blir inte spända.. Och jag fick jätte bra informations papper när jag var på BB

Så himåa skönt att du sluppit besvär! Är det bara tre veckor sen du fick barn? Grattis!! Jag skaffade en tajt sportbehå då jag läst att det ska vara bra att "linda" eller pressa ihop brösten på något sätt. Finns dock lite plats för lite större puppar kvar. Ska pula ner mina flectaloninlägg oxå bara så jag slipper stockningar. Och ibuprofen går jag alltid på nån vecka efter födsel för att slippa eftervärkar så det är.nog oxå bra. Fick du info om flaskmatning alltså eller om hur man gör med brösten då man inte ska amma? Trodde nästan sån info var förbjuden...
  • TessTess93

Ja hon blev 3 veckor igår :) Jag fick ett papper om hur man ska ta hand om brösten om man inte vill amma.. Och hur man ska göra för att få bra kontakt med sitt barn när man flaskmatar..

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...