• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Tjolanta

vi använder baby semp och hon bajjar 1-2 ggr/dag Oftast...

• slemtorsk i din bralla

v i har babysemp och hon bajsar i snitt varannan dag.. men det där är ju även genetiskt och hon har en mamma som oftast inte bajjar mer än varannan var tredje dag

• Lindsey Egot the only one

Tjolanta

Vi har också hört olika beroende på vem vi pratat med. Tom barnläkarna sa olika. Då körde vi på att ge det eftersom han inte fick lika ont i magen. Men han var 1 månad när vi började och då hade han gått på ersättning i en vecka. Tror inte man ska ge det när de är nyfödda.

• Tjolanta
    slemtorsk i din bralla skrev 2013-01-22 10:09:05 följande:
    v i har babysemp och hon bajsar i snitt varannan dag.. men det där är ju även genetiskt och hon har en mamma som oftast inte bajjar mer än varannan var tredje dag

Haha! Okej...

Vattnet ska alltid kokas innan och sedan kylas. Därför kokar många en liter eller mer och ställer i en kannan i kylen och micrar vattnet till ät temperatur när barnet ska ha mat. Vattnet i kranen innehåller tillsatser som klor, flor och salter. Sempers kan man blanda kall och ha i kylen upp till 8 timmar.

Min son hade ammas i tre veckor sedan blev jag inlagd på sjukhus för op och min man fick ge honom ersättning. Min son var stenhård i magen och är jag kom hem när han var tre månader hade min man fixat allt enligt konstens alla regler.

Mammatillmini2008
    Barn som ammas är alltid lösa i magen. Det är de tills de får annan mat. Flaskbarn brukar oftast bli hårda i magen då magen egentligen inte är mogen för annan mat än bröstmjölk. Var glad om ditt barn är lös. Det är ingen fara. Värre när det går en vecka mellan tömningen. Då behöver man ta till knep som messmör.
    Bajsar era barn varannan-var tredje dag och går på ersättning är det också normalt.
    Det är bara om de tömmer sig var femte dag eller längre emellan man behöver ge messmör.

• Mammatillmini2008
    LindaEfraim skrev 2013-01-22 10:26:25 följande:
    Min son hade ammas i tre veckor sedan blev jag inlagd på sjukhus för op och min man fick ge honom ersättning. Min son var stenhård i magen och är jag kom hem när han var tre månader hade min man fixat allt enligt konstens alla regler.

Mammatillmini2008
    Barn som ammas är alltid lösa i magen. Det är de tills de får annan mat. Flaskbarn brukar oftast bli hårda i magen då magen egentligen inte är mogen för annan mat än bröstmjölk. Var glad om ditt barn är lös. Det är ingen fara. Värre när det går en vecka mellan tömningen. Då behöver man ta till knep som messmör.
    Bajsar era barn varannan-var tredje dag och går på ersättning är det också normalt.
    Det är bara om de tömmer sig var femte dag eller längre emellan man behöver ge messmör.
    Tack, jag blev lite orolig när det blir så mycket man är lite orolig för uttrokning, vi har en son sen innan och med honom har det aldrig varit någe konstigheter med Därför blir man ju lite nojjig nu när det inte är som det var då så att säga
  • Tjej78

Jag vill också dela med mig :) Vår dotter 3 1/2 månad äter NAN 1 ur medela calma flaska då jag även ammar lite. Hon får 80 ihop med bröstet och 150 när det bara är ersättning. När vi kör både och håller hon sig 3 timmar men efter full ersättning kan det gå 4-5 timmar innan hon vill äta igen. På natten vaknar hon en gång, oftast vid 2-tiden, då har hon somnat vid 19, 20-tiden. Jag tar kallt vatten från kranen och micrar till lagom temperatur, nattens mål blandar jag färdig och ställer i kylen precis innan jag går och lägger mig, har hört att detta är okej. Jag sköljer av flaskan i varmt vatten, sen i kallt vatten efter varje matning och kokar den 1 gång om dagen eller kör den i diskmaskinen. Bajsar gör hon med ca 36 timmar emellan sen vi började med ersättning, innan dess med bara bröstmjölk bajsa hon varannan, var tredje dag.

• Baby Doll

Hej! Kul att hitta ett sånt här tråd!

Jag har 5 småttingar i åldrarna 0-4 år. Mitt yngsta är nu 4 veckor och jag känner att jag ger upp med amningen snart. det kommer inte alls tillräckligt att hon ska vara mätt, så jag har ammay och gett ersättning efteråt. Jag har fått rådet att SLUTA (?!?) med ersättningen helt, så mjölken ska komma igång, men det är ju bara för grymt! Hon får inte i sig tillräckligt med mjölk från mig, ska jag låta henne vara hungrig?
    Kunde inte amma mina andra barn heller, det fanns inte tillräckligt med mjölk.
    Hur många månader är era barn och hur mycker ersättning dricker dem gång?

www.mybabydolls.blogg.se

Me & My 5 Baby Dolls - www.mybabydolls.blogg.se -
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...