Inlägg från: Två döttrar och en son |Visa alla inlägg
  • Två döttrar och en son

Tråden för oss som INTE ammar...

Jo om jag läst rätt så är alla mjölkproteinfria oxå laktosfria.

Airhostess skrev 2013-07-17 23:42:43 följande:
    Helt mjölproteinfritt alltså. Men om det också innebär laktosfritt vet jag inte.

• Två döttrar och en son
    FruSen skrev 2013-07-18 23:17:26 följande:
    Ok.

Jo, jag känner själv att jag bör ge det en tid för att kunna säkerställa resultat.

Jag har nu pratat med BVC som tycker jag ska fortsätta nu med nan ha ytterligare några dagar (de ska ringa mig om en vecka för att höra hur det går för oss och under tiden kör vi nan ha).

Att bajset blev mörkgrönt var ingen fara, det känns ju skönt att veta.  

Tycker nu båda tjejerna är mer svårrapade dock  

Hur går det nu FruSen?

Hoppas det blivit bättre!
  • Två döttrar och en son
    FruSen skrev 2013-07-23 14:28:49 följande:
    Det går framåt. 

Linnea fick jätteont i magen av nan ha så jag har fasat in henne på nan 1 pro nu igen och det verkar fungera bra för henne!

Astrid som haft det mest bekymmersamt verkar må bättre av nan ha.

Jag är dock fortfarande kluven och funderar på att framöver testa åter igen med nan pro 1. Som jag sa tidigare hade hon ju inget magknip eller så förräns hon började få bifidus och ni laktulos... 

Vad bra att Astrid verkar må bättre av Nan Ha.

Men har hon fortf nåt magknip eller förstoppning?

Å bra att ni ser att för andra flickan är det bättre med Nan Pro. Det är ju så individuellt och nu vet ni vad som är bättre för var och en.

Men hon fick börja med Laktulos och Semper Bifidus pga att Niferex gav förstoppning?

Och nu har ni slutat med Niferex?

Vad har bvc sagt om det då?

Har de tagit något mer prov på blodvärdet förresten?
  • Två döttrar och en son
    kdkd skrev 2013-07-23 12:43:12 följande:
    Hej!

Jag har ett barn 4 månader och jag skulle vilja diskutera med er angående amning och ersättning. Min bebis får lite bröstmjölk som jag pumpar ut och resten ersättning NAN pro 1. Folk i omgivnignen har lyckats göra att jag har dåligt samvete att jag inte fullammar eller ammar överhuvutaget.Mår riktigt dåligt. De även sa att man inte anknyter till sitt barn om inte ammar.Jag älskar mitt barn...En pediatriker tittade på mig som att jag är kriminell pga att jag ge ersättning Finns någon som har haft dåligt samvete, hur bekämpar ni detta?

Tack på förhand...

Anmäl vårdpersonal som säger eller behandlar dig dåligt pga att du inte ammar! Det är viktigt att de får veta att det INTE är okej.

From 1/1-11 har man rätt att anmäla till socialstyrelsen om man blivit ifrågasatt för sin vilja eller förmåga att amma!

Om man inte vill uppge vårdpersonalens namn behöver man inte det. Syftet är ändå att utreda händelsen för att undvika att det händer igen och skapa en bättre vård!

Anmälan ska innhålla en beskrivning av händelsen och tidpunkt, namnet på vårdgivaren eller på just den vårdpersonal/personen som klagomålet gäller om du vill.

Skicka till Socialstyrelsen, Enskildas klagomål, 106 30 Stockholm.

På socialstyrelsens hemsida finns mer info och en blankett du kan fylla i:

www.socialstyrelsen.se/klagapavarden

Det är INTE okej att läkare eller sköterskor behandlar en kvinna sämre pga att hon inte ammar/ger ersättning!!

Stå på dig!

Du gör som du vill/tycker passar dig/er bäst.

Ingen annan har rätt att lägga sig i det om inte du har bett om det!
  • Två döttrar och en son

Jag kommer att anmäla varje ev neg uttalande eller beteende från vårdpersonal som jag inte finner relevant.

Vet mer om amning och bröstmjölk än de flesta sköterskor misstänker jag så behöver inga lektioner om det.

Jag vet själv och jag väljer själv.

Och efter det behöver jag inga råd ang amma eller ej.

Bara om det jag efterfrågar.

• Två döttrar och en son
    Mysan0411 skrev 2013-07-23 17:38:34 följande:
    Hej! Är det någon här som använder NAN? Min dotter är nu 6 månader och äter lite "smakportioner" i form av gröt, pureer. Mängden "vanlig mat är bara ett par teskedar 1-2 ggr per dag. Hon äter alltså fortfarande mest NAN pro 1. Min fråga är alltså om man ska gå över till NAN pro 2 nu? Mailade Nestle för att fråga om man kan gå över helt el ska göra det successivt och deras svar var: Skillnaden mellan dessa två produkter är att 2:an är en tillskottsnäring som man kan ge som ett komplement till annan mat när barnet börjar äta lite mer varierat. Sen beror det också på hur långt ni har kommit vad gäller ?annan mat?.   Ska jag alltså fortsätta med NAN pro 1 tills hon börjar äta mer vanlig mat typ kanske 2 hela mål per dag el ska jag byta till NAN pro 2 nu?? Hjälp jag förstår inte!!

From sex mån kan man ge Nan Pro 2. Den ska väl ge lite längre mättnad och lite mer järn tror jag. Men om jag förstått rätt så måste man inte gå över på 2.an. Fråga bvc (om de nu vet... ) eller ring Nan eller gå in på deras sida och läs. I allmänhet rek att inte byta helt och hållet tvärt utan byta ut ett mått, två mått osv.
  • Två döttrar och en son
    ingeborg34 skrev 2013-07-23 17:37:20 följande:
    Jag väntar mitt fjärde barn i september och med mina tidigare har jag kombinerat ersättning och amning. Tänkte be om tips vilka flaskor ni som är lite mer uppdaterade använder?

Har köpt Man Antikolik flaskor, Dr Browns standard stora plastflaskor och en liten Esska. Och dinappar till dessa i olika storlekar from nyfödd. Hoppas de funkar bra!
  • Två döttrar och en son

Ord bm idag sa ingenting om att vik bm skrivit in i journalen att jag inte vill amma. Skönt! Hoppas verkligen det var sista mvc-kollen idag. Exakt en vecka till bf.

• Två döttrar och en son
    Libby2k skrev 2013-07-26 00:23:58 följande:
    FruSen: han rapar som en riktig karl! Så det har aldrig varit något problem. Men antingen är han sjuk eller så beror det på avsaknad av droppar. Det är allt jag kan komma att tänka på. Det står som en kaskad ur stackarn! Just nu är vi på semester men avbryter tidigare och åker hem imorgon på grund av att han spyr så:( usch känns hemskt att se sitt barn så :'(

Usch... Han kan ju vara sjuk...

Ring bvc idag tycker jag.

Kanske har han fått nån magbakterie?
  • Två döttrar och en son
    Libby2k skrev 2013-07-26 12:03:45 följande:
    Två döttrar och en son:

Vi ska ringa BVC men problemet är att vi inte hinner dit innan hon går hem. Dock har vi en läkartid på måndag men vet inte om vi kan vänta så länge. Nu i natt har det gått bra, inte något spy. Men nu vid halv 12 så kom ALLT upp över honom och mig :'(

Ok.

Har ni köpt magdroppar då?

Verkar väl konstigt om de skulle ha sådan effekt på kräkningar dock....

Jobbigt!

Hoppas han får behålla maten nästa gång.

Kan ni ge honom vätskeersättning istället?

Tror det ska gå bra och finns för spädbarn.

Fråga på apoteket!
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...