• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • sigrid73

Jag har lidit av depressioner osv. Och jag blev rekommenderad av psyk att inte amma så att jag skulle få sova på nätterna och orka mer på dagarna. Sambon hade dottern nattetid första månaden. Jag fick sjukskrivning han var föräldraledig.

• Libby2k

Hej jag hoppar in i denna tråd om det är ok:) jag ger min snart 4 v bebis NAN COMFORTIS och har MAM flaskor, sugnappar tar han alla men avent har vi flest av:)

Nu har vi funderat på att övernatta någonstans ex stuga el hotell på semestern. Hur har ni andra gjort med matblandning/värmning och diskande av flaskor vid hotellvistelse?

• Två döttrar och en son

Kan man ge Sempers magdroppar förebyggande till en nyfödd? Jag menar, det är ju sådana goda magbakterier i dem och dessa borde ju bara vara bra att tillföra till en helt ny mage och tarm. Köpte dem iaf idag (dyra! 189 . Minifom fanns inte på barnhyllorna utan bland medlen för magbesvär för vuxna. Köpte inte dem.

• MinFinaMinna

Sempers magdroppar kan man ge i förebyggande syfte. Vi märkte dock ingen skillnad.

Libby2k: dricker din bebis rumstempererad ersättning så hade jag köpt tetrapak. Så jäkla smidigt att ha med sig. Bara att hälla upp och servera. Annars en termos med varmt vatten och en flaska med kallt vatten så du kan blanda till ättemperatur.

Någonstans borde det finnas vatten så du kan diska flaskorna.

• annakarin75
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-03 16:44:43 följande:
    Kan man ge Sempers magdroppar förebyggande till en nyfödd? Jag menar, det är ju sådana goda magbakterier i dem och dessa borde ju bara vara bra att tillföra till en helt ny mage och tarm. Köpte dem iaf idag (dyra! 189 . Minifom fanns inte på barnhyllorna utan bland medlen för magbesvär för vuxna. Köpte inte dem.
    Fast det verkar ju dumt att börja ge något till en nyfödd som inte har någon aning om livet alls?
    Då vet du ju inte ens om magen funkar eller inte och den är ju inte billig. Sååå länge räcker den inte ens.
    Jag tycker du ska testa utan och se hur din bebis mår innan du börjar ge magdroppar, även om det är bra grejer i de.  
  • Två döttrar och en son

Nja dumt tror jag inte direkt ändå eftersom det är goda bakterier i... Men jag kan ju vänta å se så klart. Kanske får inte bebisen några mag/tarmbesvär? Hoppas inte! Men känns som lite större risk för det med ersättning direkt från start...

annakarin75 skrev 2013-07-03 17:02:57 följande:
    Fast det verkar ju dumt att börja ge något till en nyfödd som inte har någon aning om livet alls?

Då vet du ju inte ens om magen funkar eller inte och den är ju inte billig. Sååå länge räcker den inte ens.

Jag tycker du ska testa utan och se hur din bebis mår innan du börjar ge magdroppar, även om det är bra grejer i de.  

• MinFinaMinna

I och med man inte märker någon skillnad när man använder sempers magdroppar (vi märkte inget) så är det inte lönt att direkt när bebisen är nyfödd. Ser ingen anledning till det.

• annakarin75
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-03 22:10:31 följande:
    Nja dumt tror jag inte direkt ändå eftersom det är goda bakterier i... Men jag kan ju vänta å se så klart. Kanske får inte bebisen några mag/tarmbesvär? Hoppas inte! Men känns som lite större risk för det med ersättning direkt från start...
    Min fick ersättning från start. Pyttelite mjölk, men eftersom han inte fattade hur man skulle få ut mjölken ur bröstet, så fick han ersättning från första början innan min mjölkproduktion kom igång, sen fick han blandat. Tror absout inte det behöver innebära dålig mage för att man får ersättning från början. 

Har läst om folk som inte vågar sluta med dropparna när de väl börjat och som sagt var så är det väl bättre att börja utan dropparna för att kolla magen.  
  • Två döttrar och en son
    MinFinaMinna skrev 2013-07-04 06:39:44 följande:
    I och med man inte märker någon skillnad när man använder sempers magdroppar (vi märkte inget) så är det inte lönt att direkt när bebisen är nyfödd. Ser ingen anledning till det.

Gav ni dem i förebyggande syfte då?
    Har läst mycket gott om dem iaf när det gäller att behandla kolik.
    Men fick ert barn kolik/skrikperioder och ni gav magdroppar utan att märka någon skillnad?   

Jaja, nu har jag dem hemma iaf!
    Vet hur jobbigt det är om en liten får besvär/ingenting hjälper, man är supertrött, har fler barn hemma och inte tar sig iväg och kan handla..... Blir det så har jag åtminstone en sak jag kan testa direkt.    

• Två döttrar och en son
    annakarin75 skrev 2013-07-04 08:47:27 följande:
    Min fick ersättning från start. Pyttelite mjölk, men eftersom han inte fattade hur man skulle få ut mjölken ur bröstet, så fick han ersättning från första början innan min mjölkproduktion kom igång, sen fick han blandat. Tror absout inte det behöver innebära dålig mage för att man får ersättning från början. 

Har läst om folk som inte vågar sluta med dropparna när de väl börjat och som sagt var så är det väl bättre att börja utan dropparna för att kolla magen.  

Jo vi startar med bara Nan Ha ersättning så får vi hoppas det går bra!
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...