• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Christi38

Sempers magdroppar är mer nyttiga för magen än kanske förebyggande eller hjälp av kolik. De hjälper inte kroppen/ magen på det sättet, de ger bra bakteriekultur snarare.

• TessTess93

Hur mycket ersättning fick era barn när dom var ungefär en månad? Och vilken sort gav ni?

Jag var på BVC och fick utskällning för att min dotter äter mycket och ganska ofta..

• Sture
    TessTess93 skrev 2013-07-04 15:51:09 följande:
    Hur mycket ersättning fick era barn när dom var ungefär en månad? Och vilken sort gav ni?

Jag var på BVC och fick utskällning för att min dotter äter mycket och ganska ofta..
    Vår son är sex veckor idag och äter 140-160 ml NAN var tredje timme ungefär. På BVC fick jag direktiv om att låta honom äta när han är hungrig. Har förstått att det ser väldigt olika ut beroende på vilken BVC man tillhör. Hur mycket äter din tös?
  • Libby2k

Tesstess93 hur mycket får ditt barn?

Min son är en månad på lördag. Idag vid senaste målet fick han 160 ml och åt upp ca 150 ml. Han har varit mätt nu i snart fyra timmar. Annars får han 135 ml var tredje timme men senaste målen har han "pickat" väldig o inte känts riktigt nöjd så provade att öka! Ska nog ge honom 160 ett par mål o sen 135 resten och prova :) Min BVC sköterska sa äter han slut så öka, jag tycker han äter jättemycket ;).. De kan va växtknäppar sa BVC sköterskan då vill/behöver dem mer - så länge han är mätt och lämnar lite så liknar det mer amning, man tar ju inte ifrån bröstet när man tror att bebisen ätit viss mängd utan bebisen slutar äta när den är nöjd och blir det för mycket kommer set upp mer än så är det inte sa hon!!

• Sture
    Libby2k skrev 2013-07-04 16:42:00 följande:
    Tesstess93 hur mycket får ditt barn?

Min son är en månad på lördag. Idag vid senaste målet fick han 160 ml och åt upp ca 150 ml. Han har varit mätt nu i snart fyra timmar. Annars får han 135 ml var tredje timme men senaste målen har han "pickat" väldig o inte känts riktigt nöjd så provade att öka! Ska nog ge honom 160 ett par mål o sen 135 resten och prova :) Min BVC sköterska sa äter han slut så öka, jag tycker han äter jättemycket ;).. De kan va växtknäppar sa BVC sköterskan då vill/behöver dem mer - så länge han är mätt och lämnar lite så liknar det mer amning, man tar ju inte ifrån bröstet när man tror att bebisen ätit viss mängd utan bebisen slutar äta när den är nöjd och blir det för mycket kommer set upp mer än så är det inte sa hon!!
    Hej!

Får jag fråga hur din son är i magen? Vi har haft problem med att vår son är hård och mycket gasig. På BVC säger det att det beror på att han får ersättning. Vi ger honom även miniform och Sempers magdroppar. Han får NAN Pro.
  • Två döttrar och en son

Men de rekommenderas ju av BVC bl à och står även som rek mot kolik i anvisningar för läkare. Och läser man så ser man att en hel del fått bra hjälp av dem. De hjälper ju att få igång tarmarna, det är funktionen. Lär ju knappast skada iaf att ge dem till ett spädbarn med gaser/hård mage/kolik!

Christi38 skrev 2013-07-04 15:20:37 följande:
    Sempers magdroppar är mer nyttiga för magen än kanske förebyggande eller hjälp av kolik. De hjälper inte kroppen/ magen på det sättet, de ger bra bakteriekultur snarare.

• TessTess93

Min dotter äter sempers baby semp..
    Och äter 165 var 3-4e timma..
    Hon blir 4 veckor imorgon..

Vår ordinarie sköterska på BVC sa att vi skulle öka mängden tills hon blev helt mätt och lämnade kvar..
    Men nu är hon på semester och vi träffar en annan sköterska.. Och hon säger att vår dotter inte ska äta mer än 150 och att vi ska massera dotterns mage istället.. För hon tror att dottern inte är hungrig utan att de är så att hon bara har massa gaser som gör att dottern bara tror att hon är hungrig..

Men vi har masserat magen innan och det hjälper inte för dottern bara skriker å skriker tills hon får mat å får äta tills hon slutar äta själv..

Och det skär i hjärtat när dottern skriker och det inte går trösta henne..

• malzac

Hej!

Jag flaskmatar inte, men jag har nu skummat igenom hela den här tråden. Framförallt var jag nyfiken på de mammor som amningen inte funkat för och som därför gått över till ersättning, och historien bakom. Detta för att jag tänker utbilda mig till att hjälpa andra mammor med amningen och jag ville veta vad för problem som kan förekomma.

I alla fall, det kändes fel att smygläsa här utan att säga något, så jag tänkte bara säga att vilket härligt gäng hjälpsamma mammor ni är! Och på något sätt så är det skönt att se att ni på "andra sidan" har lika många frågeställningar och problem som vi som ammar har. Flört

Nu ska jag inte lägga mig i mer. As you were!

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...