• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Två döttrar och en son

Men tror vi båda pratar om ev besvär med mage/tarmar och huruvida Sempers Magdroppar kan vara idé att ge förebyggande eller inte och om de kan hjälpa mot t ex kolik. Tror inte vi diskuterat mjölkproteinallergi i samband med dropparna... Det har ju med allergi mot komjölk att göra och inte allmänna tarmbesvär som jag antar att du menar.

Airhostess skrev 2013-07-04 22:31:15 följande:
    Men kolik och mjölkproteinallergi är 2 skillda besvär.

• Två döttrar och en son

Jag har hittat den infon både på Nestles sida och på infosidor riktad till vårdpersonal. I Ha är mjölkproteinet delvis nedbrutet om jag fattat rätt och minskar tydligen därför risk för att utveckla total mjölkallergi.

Airhostess skrev 2013-07-04 23:32:58 följande:
    Just det glömde fråga dig, är det Nestle som rekommenderar det eller har du fått den infon någon annanstans ifrån?

• Airhostess
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-04 23:34:24 följande:
    Men tror vi båda pratar om ev besvär med mage/tarmar och huruvida Sempers Magdroppar kan vara idé att ge förebyggande eller inte och om de kan hjälpa mot t ex kolik. Tror inte vi diskuterat mjölkproteinallergi i samband med dropparna... Det har ju med allergi mot komjölk att göra och inte allmänna tarmbesvär som jag antar att du menar.

Det lät som att hon menade att det va samma sak, kolik och magbesvär alltså. Kanske missuppfattade
  • Airhostess
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-04 23:38:55 följande:
    Jag har hittat den infon både på Nestles sida och på infosidor riktad till vårdpersonal. I Ha är mjölkproteinet delvis nedbrutet om jag fattat rätt och minskar tydligen därför risk för att utveckla total mjölkallergi.

Ok tack.
  • FruSen
    MinFinaMinna skrev 2013-07-04 06:39:44 följande:
    I och med man inte märker någon skillnad när man använder sempers magdroppar (vi märkte inget) så är det inte lönt att direkt när bebisen är nyfödd. Ser ingen anledning till det.
    Samma här. Vi gav sempers magdroppar till våra tvillingtjejer och vi märkte ingen skillnad alls, inte på någon av tjejerna. Nog för att det är goda bakterier och allt sånt men galet dyrt för ingen effekt tycker jag. Särskilt när man som jag har tvillingar
  • Två döttrar och en son

Undrar oxå hur mycket man ska ge... Vid amning har jag kört fri amning med senaste barnet och det funkade fint. Men vet ju att mycket så är det bara närheten, tryggheten, lukten och värmen de vill ha. Så då åt hon ju inte särskilt mycket vid såna tillfällen... Nu känns det helfel att ge ersättning i flaska varenda gång barnet skriker/visar missnöje. Det går ju inte att mata varenda gång då tänker jag.... Eller?? Tänker att om jag ger mycket vid varje matning, eller ja tills barnet släpper och somnar typ, då bör det väl gå iaf tre timmar innan allt är smält och barnet kan känna hunger igen? Bröstmjölken är ju mycket mer lättsmält säger de (BVC, läkare) så då borde ju inte barnet bli hungrigt igen efter 1-2 timmar bara... Om jag ist t ex bär barnet i sele el har det i knä eller bredvid mig så mycket det bara går efter en matning - så att närheten och tryggheten finns där ständigt - så vet jag iallafall att missnöje inte kan bero på otrygghet. Isåfall är det ont i magen, dags för blöjbyte Eller hunger det beror på... Tänker oxå att sugnapp kombinerat med att bäras/ligga nära så mycket som möjligt bör ge trygghet nog att jämföra med ständigt ligga vid brösten och snutta! Det är ju lika mycket det de vill ha. Sen lär man sig förhoppningsvis tolka missnöje pga riktig hunger emot missnöje av annan orsak efter ett tag..

• Två döttrar och en son

Jaha, ja jag fattade det inte så.

Airhostess skrev 2013-07-04 23:39:28 följande:
    Det lät som att hon menade att det va samma sak, kolik och magbesvär alltså. Kanske missuppfattade

• Två döttrar och en son

Vad tråkigt att ni inte fick någon effekt.

Ja det är ju ingen garanti direkt...

Vad hade/har era spädisar för besvär?Har ni provat Minifom oxå?

Fick ni isådall nån effekt med dem?

FruSen skrev 2013-07-04 23:53:19 följande:
    Samma här. Vi gav sempers magdroppar till våra tvillingtjejer och vi märkte ingen skillnad alls, inte på någon av tjejerna. Nog för att det är goda bakterier och allt sånt men galet dyrt för ingen effekt tycker jag. Särskilt när man som jag har tvillingar

• FruSen

Ååååh, jag blir fullsändigt TOKIG på Astrids mage!
    Hade det ju så bra, i fredags släppte det ju och det rejält! Därefter bajsade hon varje dag (!!) i ytterligare 3 dagar (fredag, lördag, söndag, måndag). Nu är det totalstopp igen. 
    Nu är jag helt säker - Det är den där jävla niferexen!! Vi provade nämligen att inte ge alls i några dagar och magen kom ju igång ganska fort! Började försiktigt med 1 droppe/dag som vi sedan ökade till 2. Nu har de fått 2 droppar/dag och det är stopp i magen för de båda! Och 2 droppar är ju bara hälften av vad de ska ha!
    Jäkla skitniferex, jag hatar dom där dropparna! Skrikandes
    Bvc menar att de ska ha dropparna och frågade om jag provat laktulos ännu som de föreslagit men då 1177 eller apoteket inte ville ge mig några doseringsanvisningar och jag inte fått några av bvc heller ville jag inte. Nu idag fick jag dock veta att de kan få 5 ml/dag. Bvc föreslog 2.5 ml två gånger/dag. 

Och den där dyra bifidusen hjälper ju inte ett dugg, Astrid har fått enbart bifidus i flera dagar nu... Har även gett Linnea något mål bifidus då hon inte bajsat sedan i förrgår och då verkligen jättehårt! Vad har det gett - jo en massa magknip och två töser som lider av rejält magont istället- De får minifom också vilket gör det aningen lindrigare. Men de har fortfarande väldigt ont och verkar inte als må bra efter de ätit bifidus...

• Airhostess
    FruSen skrev 2013-07-05 00:10:34 följande:
    Ååååh, jag blir fullsändigt TOKIG på Astrids mage!
    Hade det ju så bra, i fredags släppte det ju och det rejält! Därefter bajsade hon varje dag (!!) i ytterligare 3 dagar (fredag, lördag, söndag, måndag). Nu är det totalstopp igen. 
    Nu är jag helt säker - Det är den där jävla niferexen!! Vi provade nämligen att inte ge alls i några dagar och magen kom ju igång ganska fort! Började försiktigt med 1 droppe/dag som vi sedan ökade till 2. Nu har de fått 2 droppar/dag och det är stopp i magen för de båda! Och 2 droppar är ju bara hälften av vad de ska ha!
    Jäkla skitniferex, jag hatar dom där dropparna! Skrikandes
    Bvc menar att de ska ha dropparna och frågade om jag provat laktulos ännu som de föreslagit men då 1177 eller apoteket inte ville ge mig några doseringsanvisningar och jag inte fått några av bvc heller ville jag inte. Nu idag fick jag dock veta att de kan få 5 ml/dag. Bvc föreslog 2.5 ml två gånger/dag. 

Och den där dyra bifidusen hjälper ju inte ett dugg, Astrid har fått enbart bifidus i flera dagar nu... Har även gett Linnea något mål bifidus då hon inte bajsat sedan i förrgår och då verkligen jättehårt! Vad har det gett - jo en massa magknip och två töser som lider av rejält magont istället- De får minifom också vilket gör det aningen lindrigare. Men de har fortfarande väldigt ont och verkar inte als må bra efter de ätit bifidus...
    Ger du henne ersättning nu? Vilken?
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...