• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Två döttrar och en son

Men Niferex är ju mot järnbrist.

Och ger ju tom förstoppning för många vuxna...

Har de konstaterad järnbrist alltså?Innehåller inte ersättningen tillräckligt med järn för dem?

Låter ju som att det självklart är järntillskottet som orsakar deras hårda magar.

Stackars små!

FruSen skrev 2013-07-05 00:10:34 följande:
    Ååååh, jag blir fullsändigt TOKIG på Astrids mage!

Hade det ju så bra, i fredags släppte det ju och det rejält! Därefter bajsade hon varje dag (!!) i ytterligare 3 dagar (fredag, lördag, söndag, måndag). Nu är det totalstopp igen. 

Nu är jag helt säker - Det är den där jävla niferexen!! Vi provade nämligen att inte ge alls i några dagar och magen kom ju igång ganska fort! Började försiktigt med 1 droppe/dag som vi sedan ökade till 2. Nu har de fått 2 droppar/dag och det är stopp i magen för de båda! Och 2 droppar är ju bara hälften av vad de ska ha!

Jäkla skitniferex, jag hatar dom där dropparna! 

Bvc menar att de ska ha dropparna och frågade om jag provat laktulos ännu som de föreslagit men då 1177 eller apoteket inte ville ge mig några doseringsanvisningar och jag inte fått några av bvc heller ville jag inte. Nu idag fick jag dock veta att de kan få 5 ml/dag. Bvc föreslog 2.5 ml två gånger/dag. 

Och den där dyra bifidusen hjälper ju inte ett dugg, Astrid har fått enbart bifidus i flera dagar nu... Har även gett Linnea något mål bifidus då hon inte bajsat sedan i förrgår och då verkligen jättehårt! Vad har det gett - jo en massa magknip och två töser som lider av rejält magont istället- De får minifom också vilket gör det aningen lindrigare. Men de har fortfarande väldigt ont och verkar inte als må bra efter de ätit bifidus...

• FruSen
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-05 00:36:44 följande:
    Men Niferex är ju mot järnbrist.
    Och ger ju tom förstoppning för många vuxna...
    Har de konstaterad järnbrist alltså?Innehåller inte ersättningen tillräckligt med järn för dem?
    Låter ju som att det självklart är järntillskottet som orsakar deras hårda magar.
    Stackars små!
    Niferex får de eftersom de är prematura. 
  • FruSen
    Airhostess skrev 2013-07-05 00:26:24 följande:
    Ger du henne ersättning nu? Vilken?
    Vi ger nan comfortis. Har även gett nan pro 1. Det verkade inte vara någon skillnad. Har provat babysemp 1 också men det är inte heller någon skillnad och bvc tyckte inte jag skulle byta mellan olika ersättningar nu heller. Som sagt, är så gott som 100 på att det är pga niferexen och det ska dom ju ha... 
  • Två döttrar och en son

Jaha. Men då ska de ta prover sen för att kolla om hb är bra?

Men om ni börjar med Laktulos i den dos BVC sa så bör väl deras magar komma igång. Förhoppningsvis!

Och då kan de få Niferex. s

FruSen skrev 2013-07-05 00:40:09 följande:
    Niferex får de eftersom de är prematura. 

• Två döttrar och en son

Både järn-och lavemang-tillskott ska vara väldigt verksamma för bebisar så antagligen måste de få båda för att få balans. Hoppas ni kan börja med Laktulos imorgon och att det hjälper bra!

• FruSen
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-05 00:52:34 följande:
    Jaha. Men då ska de ta prover sen för att kolla om hb är bra?
    Men om ni börjar med Laktulos i den dos BVC sa så bör väl deras magar komma igång. Förhoppningsvis!
    Och då kan de få Niferex. s
    Alltså jag är så irriterad över det där med niferex. De kollade hm på neo innan vi åkte hem (för 2 månader sedan) då låg hb på 120 och då ordinerades 4 droppar niferex/dag trots helt normalt hb!! Sedan dess är inte hb kollat!
    Men prematurer ska tydligen ändå ha niferex enligt bvc... 
  • Två döttrar och en son

För era små är det antagligen järntillskottet de får som orsakar merparten av problemen.

FruSen skrev 2013-07-04 23:53:19 följande:
    Samma här. Vi gav sempers magdroppar till våra tvillingtjejer och vi märkte ingen skillnad alls, inte på någon av tjejerna. Nog för att det är goda bakterier och allt sånt men galet dyrt för ingen effekt tycker jag. Särskilt när man som jag har tvillingar

• FruSen
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-05 00:58:53 följande:
    För era små är det antagligen järntillskottet de får som orsakar merparten av problemen.
    Jo jag kan inte tänka mig annat eftersom magarna kom igång då vi själva provade att sluta ge niferex... 
  • Airhostess
    FruSen skrev 2013-07-05 01:09:30 följande:
    Jo jag kan inte tänka mig annat eftersom magarna kom igång då vi själva provade att sluta ge niferex... 

Men be om att få ta nya blodprover och överdriv symptomen lite grann så kan ni med med gott samvete sluta med järntillskotten snart?
  • Två döttrar och en son

FruSen: Fråga både BVC och Neo varför de ordinerats järn trots normalt hb!

Kan ju ha skett ett misstag...

Och fråga varför ni inte får kolla deras hb igen.

Garanterat är det Niferex som ger dem deras onda...

Då har ni verkligen anledning att ifrågasätta detta.

Ni ser ju sådan tydlig skillnad när ni minskat på järnet!

Står på FASS att Niferex ofta ger förstoppning och i ökande grad med större dos.

Jag hade absolut slutat ge järnet, samma dag krävt vettiga svar av BVC och av den läkare på Neo som ordinerade!

Hade beskrivit de stora problem barnen haft och får av järntillskottet och ifrågasatt fortsatt behandling om nu hb var bra och särskilt när inga nya prov tagits.

Sagt att kan ni inte ge oss motiv till att ge järn och tar ni inte nya prover så ger vi inte mer Niferex då det inte verkar värt det alls.

Det kan ju inte vara meningen att barnen ska lida av ont och förstoppning heller och verkligen inte om de faktiskt har ett helt normalt hb??

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...