• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Sweet life
    FruSen skrev 2013-07-10 15:54:58 följande:
    Åh, men usch vad jobbigt! Min bvc-sköterska säger också att vi ska fortsätta som vi gör men det går ju inte längre. I söndags bajsade äntligen Astrid, 6 dagar sedan sist och med en massa magont! Det gör ont i hela hjärtat att se när de har så ont och jobbigt
    Hur gick det för er på akuten ? 

Jag har nu, utan att meddela bvc, tagit bort alla järndroppar. Tanken är att magen ska kicka igång hoppas jag! Vi har gett bifidus 3 ggr/dygn och resterande mål har Astrid fått Laktulos utan att det gjort någon större effekt... Hoppas att avsaknaden av järn nu ska göra så magen kommer igång. Hur vi ska fortsätta efter magen kommit igång får vi ta sen känner jag, just nu är min prio att få barnen icke-förstoppade
    Varför järndroppar? 
  • Sweet life
    MalinS skrev 2013-07-08 14:01:27 följande:
    Jag hoppar in här. Min son får nan pro med rapsolja. Vi har även minifom och semper magdroppar. Och nu tyckte bvc att vi även skulle ge honom laktulos också, så nu har vi 4 olika saker men han har fortfarande ont i magen och har inte bajsat själv på en vecka. Han försöker bajsa och klämmer så han blir röd i ansiktet samtidigt som han gallskriker men ändå kommer de ingenting.

Vi funderar på att byta till nan ha, någon som har erfarenhet av den?
    Laktulos ger ökad gasbildning vilket kan göra väldigt ont.
  • MalinS
    Christi38 skrev 2013-07-10 17:00:34 följande:
    MalinS, stackars liten. Hur gick det, vad sa de på akuten?!

Han var förstoppad så han fick lavemang. Vi fick träffa en jätte bra läkare men medan vi var där hade dom skift byte så vi fick aldrig pratat klart med honom om hur vi skulle göra i fortsättningen, utan då kom det en annan läkare som inte visste någonting. Men han har fått Nan Ha hela dagen idag och så har vi skippat laktulosen. Han verkar redan må bättre och har bajsat 2 gånger.

I fortsättningen ska jag inte lyssna på bvc utan göra det jag känner är bäst. Jag hade kudde till honom när han föddes men då sa bvc att jag skulle ta bort den, nu är han platt i bakhuvudet så nu säger dom att jag ska ha kudde.
  • FruSen
    Sweet life skrev 2013-07-10 20:37:00 följande:
    Varför järndroppar? 
    De får 4 droppar niferex/dag eftersom de är prematurer
  • Sweet life
    FruSen skrev 2013-07-11 19:17:31 följande:
    De får 4 droppar niferex/dag eftersom de är prematurer
    Ah! Då är jag med! Ja, det skulle jag nog skippa. Vet ju bara hur jag själv mådde i magen av just Niferex...
  • Christi38

MalinS, ja gå på din magkänsla när det gäller sånt som du vet bättre om ditt barn än någon som enbart går "by the book"!

För en annan gång finns Microlax att köpa på Apoteket receptfritt. Du kan även läsa om det på Vårdguiden under Förstoppning Barn och vad det finns som kan hjälpa. Vi har själv en 20 månaders som blir förstoppad till och från olika mkt men som snabb hjälp om det är illa så har vi den hemma när katrinplommon och laktulose är försent att ge så att säga...

Niferex kunde jag inte heller äta som gravid utan fick under båda graviditeterna äta Duroferon ist - mkt snällare!

• Två döttrar och en son
    MalinS skrev 2013-07-10 22:16:18 följande:

Han var förstoppad så han fick lavemang. Vi fick träffa en jätte bra läkare men medan vi var där hade dom skift byte så vi fick aldrig pratat klart med honom om hur vi skulle göra i fortsättningen, utan då kom det en annan läkare som inte visste någonting. Men han har fått Nan Ha hela dagen idag och så har vi skippat laktulosen. Han verkar redan må bättre och har bajsat 2 gånger.

I fortsättningen ska jag inte lyssna på bvc utan göra det jag känner är bäst. Jag hade kudde till honom när han föddes men då sa bvc att jag skulle ta bort den, nu är han platt i bakhuvudet så nu säger dom att jag ska ha kudde.

Det är ju bra att ha bvc om man känner sig osäker.
    Men i slutänden är det bästa att gå efter vad man själv känner är bäst av ren instinkt!  
  • MalinS
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-12 10:11:58 följande:
    Det är ju bra att ha bvc om man känner sig osäker.

Men i slutänden är det bästa att gå efter vad man själv känner är bäst av ren instinkt!  

Ja precis :)
  • Två döttrar och en son

Du menar till Malin? Verkar ju nästan vara Laktulosen som ställt till det riktigt för pojken... Säkert är Nan Ha skonsammare för magen än Nan Pro. Men skulle han ha utvecklat en protein eller laktosintolerans så måste han ha en helt mjölkfri ersättning från apotek, tex prova Semper Profylac. Eller om problemet är känslig mage, tarmar och förstoppning så är Nan Comfortis, BabySemp Lemolac eller BabySemp Bifidus (apotek) särskilt för kolik, koliksymtom, problem med matsmältning och förstoppning.

Airhostess skrev 2013-07-12 14:37:08 följande:
    Verkar Nan Ha passa honom/henne?

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...