• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • MinFinaMinna

Baby doll: min flicka är fem veckor och jag ger henne några mål ersättning när jag märker att hon inte blir nöjd.
    Alla säger att man bara ska sitta o amma dagarna i ända om man ska få rätt med amningen. Men nu är jag ingen mjölkmaskin som har lust att sitta och amma hela dagarna. Jag mår inte bra av det. Jag ger hellre lite ersättning när det behövs och har en mätt och belåten flicka. Och jag blir lyckligare av att hon även kan få från flaska av tex min sambo någon gång. Jag hade blivit knäpp annars. Fattar inte hur folk orkar sitta 20 h om dygnet och amma? Hur får folk något gjort? Får panik bara jag tänker på det..

Om du vill ge ersättning så gör det med gott samvete. Om du inte vill helamma förstås ;)

• Tjolanta

Mår man inte bra av att amma, så ska man sluta tycker jag. Annars är det lätt att man blir deprimerad och det är ju inte heller bra. Tycker det är många fördelar med att ge ersättning också Pappan blir lite mer delaktig och man blir inte lika låst... Med min etta så tog det över EN TIMMA åt gången att amma .. Fattar inte nu hur jag orkade!? Men då hade jag ju "bara" han... Sen kom nr 2 och hon var klar på en pisskvart, nöjd och belåten! Men nu med nr 3 funkade det som sagt inte alls... Tänk så olika det kan vara! Hon är lite över 2mån och äter 150ml åt gången i 3-5 timmars mellanrum. Tycker det är ganska okej att gå upp på natten och blanda en flaska mat, när man har vällingdoseraren.. Passar ändå på att gå på toa och så men då går jag oftast bara upp en gång och det vid 4-5..

• MinFinaMinna

Tycker också där är många fördelar med flaskmatning. Mamman blir inte så låst och pappan blir delaktig.

• Tjolanta
    LindaEfraim skrev 2013-01-22 10:12:52 följande:
    Tjolanta Vi har också hört olika beroende på vem vi pratat med. Tom barnläkarna sa olika. Då körde vi på att ge det eftersom han inte fick lika ont i magen. Men han var 1 månad när vi började och då hade han gått på ersättning i en vecka. Tror inte man ska ge det när de är nyfödda.

Då var vår tös 2 månader å de sa att hon var för liten..
  • Tjolanta
    Mammatillmini2008 skrev 2013-01-22 11:10:21 följande:
    Tack, jag blev lite orolig när det blir så mycket man är lite orolig för uttrokning, vi har en son sen innan och med honom har det aldrig varit någe konstigheter med Därför blir man ju lite nojjig nu när det inte är som det var då så att säga

Så länge de kissar och så, så finns det ingen risk för uttorkning sa BVC till mej
  • slemtorsk i din bralla
    Tjolanta skrev 2013-01-22 16:09:05 följande:

Då var vår tös 2 månader å de sa att hon var för liten..
    Messmör innehåller SALT, det ska man INTE ge till barn under 1 år då deras njurar inte är tillräckligt utvecklade för att ta hand om saltet.

Jag fattar inte hur NÅGON läkare eller övrig sjukvårdspersonal kan rekomendera detta. Små små mängder av salt som intas regelbundet KAN leda till döden..........jag skulle aldrig våga experimentera med sånt
  • Tjolanta

Fast vi har inte haft behovet än att ge henne nåt, som tur är bra man vet det nu OM det skulle behövas.. Konstigt att det rekommenderas då?

• slemtorsk i din bralla
    Tjolanta skrev 2013-01-22 16:21:20 följande:
    Fast vi har inte haft behovet än att ge henne nåt, som tur är bra man vet det nu OM det skulle behövas.. Konstigt att det rekommenderas då?
    MYCKET..... det är väl ett gammalt husmorsknep antar jag och ger man det EN gång är det säkert ingen fara, och inte om det är små små mängder.
  • Tjolanta
    Baby Doll skrev 2013-01-22 14:00:11 följande:
    Hej! Kul att hitta ett sånt här tråd! Jag har 5 småttingar i åldrarna 0-4 år. Mitt yngsta är nu 4 veckor och jag känner att jag ger upp med amningen snart. det kommer inte alls tillräckligt att hon ska vara mätt, så jag har ammay och gett ersättning efteråt. Jag har fått rådet att SLUTA (?!?) med ersättningen helt, så mjölken ska komma igång, men det är ju bara för grymt! Hon får inte i sig tillräckligt med mjölk från mig, ska jag låta henne vara hungrig? Kunde inte amma mina andra barn heller, det fanns inte tillräckligt med mjölk. Hur många månader är era barn och hur mycker ersättning dricker dem gång? www.mybabydolls.blogg.se
    Me & My 5 Baby Dolls - www.mybabydolls.blogg.se -

Oj! Det var täta barn Kul! Förstår att du inte har tid att sitta och amma med så små barn omkring dej. Gör det som känns bäst och som DU mår bra av Själv har jag tre barn en pojk 03 tjej 04 och en tjej 12 Själv är jag 29 och sugen på fler Haha! Ska till och planera pojkens 10års kalas nu i mars! Å sen dop på det...
  • Tjolanta
    slemtorsk i din bralla skrev 2013-01-22 16:23:12 följande:
    MYCKET..... det är väl ett gammalt husmorsknep antar jag och ger man det EN gång är det säkert ingen fara, och inte om det är små små mängder.

En gång är ingen gång
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...