Inlägg från: Två döttrar och en son |Visa alla inlägg
  • Två döttrar och en son

Tråden för oss som INTE ammar...

Googlade lite och jo man bör ge vätskeersättning om de kräks mycket eller har diarre. Det står på hur man ska göra eller på märkets hemsida. Man ska ge direkt efter att de kräkts eller haft avföring stod det på Sempers sida. Och även modersmjölksersättning eftersom. Man kan blanda egen vätskeersättning för barn, står recept på 1177. Men vara noga med att inte ta för mycket salt!

• Två döttrar och en son

Kl 05.04 imorse födde jag mitt fjärde barn! En liten tjej på 3170 gram och 47 cm i längd. Fick två små tabletter Dostinex ca kl 08.30 när jag gick från förlossningen till eftervård. Inga biverkningar alls än så länge. Har en tight sportbehå på oxå. Väntar på att liten ska vakna och vilja ha mat! Har förberett en termos med kokt hett vatten och en kanna med kallt kokt vatten. Enl pers ska hon ha 10 ml/mål första dygnet men för att få rätt mängd pulver finns bara måttenhet för exakt 30 ml så gör i ordning det.

• Två döttrar och en son

Tack!

purple box skrev 2013-07-29 10:49:48 följande:
    Grattis!

• Två döttrar och en son
    Airhostess skrev 2013-07-29 10:59:20 följande:
    Grattis!  10 ml låter lite lite, tror min åt 30 ml direkt I början. Nan Ha då med vilka flarror? När ska du börja med napp?

Tack. Alltså de är gjorda för att inte få i sig eg nånting förstavdygnet/dygnen för bröstmjölk har inte hunnit komma än. Gjort 30 för enkelhetens skull men hon har bara smakat någrq droppar vid två mål. Tsr liye i på läpparna och hon smakar och sväljer men efter bara några ggr så verkar hon nöjd och somnar. Enl pers räcker det.
  • Två döttrar och en son

From andra dygnet ökar aptitet har jag alltid fått höra. Första dygnet är de vakna en stund och vill snutta (men kräver ingen mat direkt) och sen sover de flesta större delen av första dygnet.

• Två döttrar och en son

Tacl! De äter max 10 ml första dygnet enl pers. Oftast bet mindre. Sen ökar aptiten.

FruLarsson skrev 2013-07-29 14:03:17 följande:
    Jag har för mig min tjej fick typ 10 ml var tredje timma första dygnet på neo, men jag tror hon fick lite i underkant för att hon skulle vara lite intresserad av att amma också, vet inte säkert. Och stort grattis Två döttrar och en son!

• Två döttrar och en son

Tack!

För tidigt födda behöver nog tidigarw få i sig något om än lite lite.

g

FruSen skrev 2013-07-29 15:10:30 följande:
    Grattis!!

Mina små kom för tidigt så jag vet inte om det spelar in... Men de låg på neo och jag på bb de första tre dygnen (jag blev snittad). När jag kom till neo efter tre dagar så fick de ca 10 ml i sonden och därefter ökade man mängden sakta men säkert. till 15 ml, till 20 ml osv.

• Två döttrar och en son

Pratat igen.med personalen här och de säger att har de bara sugit en stund på bröstet (och ev fått i sig nån ml råmjölk) eller smalat lite ersättning så kan de lgnt vara utan i 24 tim sen. Dvs de behöver inte mer än smaka. Magsäcken kan inte ta emot mer och de flesta behöver ffa vila/sova större delen av sitt första dygn. Sen på andra dygnet brukar det vända och de blir mer glupska sa bm här på bb.

• Två döttrar och en son

H

Airhostess skrev 2013-07-29 10:59:20 följande:
    Grattis!  10 ml låter lite lite, tror min åt 30 ml direkt I början. Nan Ha då med vilka flarror? När ska du börja med napp?

Har en Dr Browns, en Mam och en Esska. Mams dinapp verkade komma lite fort för henne men hon är så ny än så blir nog bra sen. Har rwdan nappar t henne men hon är inte så sigen på dem än.
  • Två döttrar och en son

Tack!

Christi38 skrev 2013-07-29 20:40:44 följande:
    Grattis till bebis! :)

• Två döttrar och en son
    Aapple skrev 2013-07-29 22:36:52 följande:
    Undrar lite: fick 2 tabletter mot am ingen skall man ha någon speciell bh? O varför i så fall. Ej kommit någon mjölk alls så länge födde i fredags. Sen hur ofta äter era små. På bb sa dem att dem 3:e dan ska äta 30 mm men mitt barn vill ha mer. Några fler tips brukar även få hicka bebis? Tips. Sant hur är era eftrveärkar?

Jag fick två tabl Dostinex ca fyra tim efter födseln.

Fick råd om tajt sportbehå innan så har det med fetvadd (fick på bb) och Flectalon-inlägg (värmande) inuti och runtom för att ha ett mjukt och varmt mottryck.

Har kännt ett tryck igår ca 12-18 tim efter födsel som att mjölk höll på att komma men fick då fetvadd och lade in Flectaloninläggen och sen har jag inte kännt mer.

Om två tim har det gått 1,5 dygn.

Svarar på resten sen.
  • Två döttrar och en son
    MinFinaMinna skrev 2013-07-30 19:49:13 följande:
    Två döttrar och en son: grattis till bebis! :)

Tack!!
  • Två döttrar och en son
    Aapple skrev 2013-07-30 21:36:58 följande:
    Varför ska man ha en tight bh? Måste nog inskaffa en. Men inga tecken på mjölk ännu

Det är väl ett tips för att få till ett stadigt mottryck så inte brösten blir onödigt stimulerade. Men inget måste naturligtvis! Kan nog jättebra utan också. Eftersom jag fött tre barn före denna som jag alla ammat och senaste i nästan 2,5 år ända tills i förrgår när jag födde, så behövs gärna flera sätt att dämpa en produktion.
  • Två döttrar och en son

Här går det bra! Dottern är inne på sitt fjärde dygn nu och än så länge verkar mängdrek för åldern stämma bra för henne. Men idag åt hon bara 20 ml ett mål men sen ist 60 ml nästa mål. Så det kan uppenbarligen variera från tillfälle till tillfälle. Gör iaf iordning 60 ml varje gång nu from hon gick in i fjärde dygnet imorse. På 10.e dygnet ska de vara uppe i 100 ml, sen ligger det antingen kvar på ung den nivån eller ökar individuellt ett tag. Sa de till mig på bb. Hon bajsade mycket hela tiden första två dygnen. Barnbeck. Sen igår fm kom det dock inget mer. Förstod ju att det berodde på att det nu skulle komma vanligt bajs från ersättningen och att det kan bli lite stopp pga det så började ge rapsolja igår kväll och magdroppar imorse plus även minifom en ggn på fm. Efter lunch provade jag med en Windi-ventil med barnolja. Först hände ingenting men tredje ggn pös det till och en minut efter det bajsade hon! Så jag är glad åt Windi. Första som kom ut var fast "hårt" och sen kom mjukare. Så det hade blivit ett stopp med det där hårda bajset. Bra då med smörjmedel och stimulering av ändtarmen. Annars verkar Nan Ha bra än så länge.

• Två döttrar och en son

Nu åt hon nyss 30 ml. Så kanske blir det 50 ml nästa gång?

• Två döttrar och en son

Windin var ingen fara om det anv bara om det blir stopp sa bvc. Annars helst utan såklart! Minifom provade jag bara en ggn och har frågat både på apotek och bvc om de fortf rek det til spädbarn och ja det gör de var svaret. Allt går väldigt fint iallafall och igår kväll bajasade hon mjukt bajs så magen verkar bra nu! Nan Ha verkar gå bra än så länge. Hur går det för er FruSen? Verkar Astrid tåla Nan Ha?

• Två döttrar och en son

Ja så är det ju. Blev bara orolig att det skulle bli stop direkt när becket försvann. Var några hårda klumpar oxå som kom först. Men sen har det bara varit mjukt och hon bajsade ju mjukt helt spontant igår så hon har inga problem upenbarligen! Jo Minifom är väl för att bryta ner luftbubblor i magen/tarmen som kan ge magont? Har inte i rapsolja nu heller. Blir det inget bajs på två dygn ger jag det.

• Två döttrar och en son
    MinFinaMinna skrev 2013-08-04 07:05:29 följande:
    Låt hennes mage hinna reagera innan du gör olika saker. Hon är inte så gammal och bör därför inte utsättas för en massa onödiga droppar och windi om det inte ens behövs? Tycker det är riktigt onödigt

Jo jag har hört att dy tycker det. Varför fortsätter du tjata om det? Läste du inte mitt inlägg igår?? Jag kan nog ta hand om mitt eget barn oxh hon har knappast tagit någon skada!
  • Två döttrar och en son

Okej i klarttext : Nu när jag sett att hon bajsat spontant mjukt bajs tvp dagar i rad så är ju allt som det ska! Dvs - jag ger INGEN Windi, INGEN Minifom, INGA Magdroppar och INGEN Rapsolja. Och allt går finfint... Hur har ni andra det då?

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...