• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • FruSen
    Mammatillfilur skrev 2013-07-17 05:31:23 följande:
    Det är vanligt att få mer ont i bebismagen av både Bifidus och laktulos. Vi slutade med allt sånt och bytte till komjölkfri ersättning och då löstes alla problem.
    Jag upplever som sagt att våra magproblem bara blivit värre och i princip eskalerat sedan vi började med bifidus och därefter laktulos. 
    Den ena tvillingen har ju som sagt inte det minsta ont i magen eller nåt, bara lite hårdare men hon bajsar ju fortfarande varje dag.
    Den andra, Astrid, är den som haft mest problem... När jag bytt ersättning har jag bytt till båda (för enkelhetens skull, det är så förvirrande med olika innehåll i flaskorna tycker jag) och Linnea har fixat alla utan större problem.
    Hoppas ni att nan ha ska göra magen lite mindre ond för stackars Astrid Hjärta 
  • MinFinaMinna

Min dotter har aldrig fått ont i magen av ersättning. Hon blir 7 månader imorgon.

FruSen: testa katrinplommon så fort dom blir 4 månader. Det satte fart på min dotters mage :)

• Två döttrar och en son

Jag undrar oxå om det inte är så att just Astrid inte tål komjölk?

Eftersom den andra flickan tål alla ersättningarna, och alla är de baserade på mjölk...

Tyvärr är inte Nan Ha helt mjölkfri heller, bara delvis nedbrutet mjölkprotein och har hon utvecklat allergi emot det eller mot laktos så måste hon ha en helt mjölkfri ersättning.

Man kan köpa olika märken av dessa utan recept på apotek och prova en burk!

De är dyra men blir barnet bättre så får man dem billigt ist på recept.

Till dessa ersättningar kan man byta helt rakt av.

Mammatillfilur skrev 2013-07-17 05:31:23 följande:
    Det är vanligt att få mer ont i bebismagen av både Bifidus och laktulos. Vi slutade med allt sånt och bytte till komjölkfri ersättning och då löstes alla problem.

• Airhostess
    FruSen skrev 2013-07-16 22:48:02 följande:

Hmm, det föll bort att jag nu dessa dagar samtidigt gett bifidus och jag upplever själv att allt bara blivit värre sedan vi började med bifidus för drygt 1½ månad sedan... 
    Tycker bvc borde nämnt något om eventuell allergi? De har ju inte haft ont i magen förräns jag börjat ge bifidus och laktulos...  De har ju varit jättetröga i magen men det var bvc ganska säker på orsakas av att de får niferex

Så du har slutat med niferex..Och börjat med Nan Ha och den ena har ff magont? Även idag?
  • Randig

Min son på 3 veckor äter NAN och har börjat bli lite lite hård i magen, hörde att man kan ta lite rapsolja i maten, hur mycket handlar det om då?

Och hur gör ni vars bebisar som vill äta var 4-5 timme? Min vill typ äta konstant:s Som mest går det 3 timmar i mellan och då kan han äta över 150 ml! Men oftast vill han äta ca 70-90 ml med 1½ timmes mellanrum. Är det för mycket:s ???

• TessTess93

Min dotter åt runt 150ml var 3-4e timma när hon var 3 veckor och det tyckte BVC var på tok för mycket.. Men jag fortsatte ge det och nu när hon snart är 6 veckor äter hon 165ml var 4e timma 5 gånger om dagen

• FruLarsson
    Randig skrev 2013-07-17 18:27:37 följande:
    Min son på 3 veckor äter NAN och har börjat bli lite lite hård i magen, hörde att man kan ta lite rapsolja i maten, hur mycket handlar det om då?

Och hur gör ni vars bebisar som vill äta var 4-5 timme? Min vill typ äta konstant:s Som mest går det 3 timmar i mellan och då kan han äta över 150 ml! Men oftast vill han äta ca 70-90 ml med 1½ timmes mellanrum. Är det för mycket:s ???
    Standardsvaret: Bara han följer sin viktkurva så är det ok.

Man måste titta på dygnsmängd när man pratar om mycket eller lite.

Min tjej åt 10-12 ggr per dygn i början men hon var liten i maten så hon fick inte i sig så mycket ändå. När hon fyllde 2 månader så var det som att nått hände och hon har helt ändrat matmönster och äter nu 5-6 ggr per dygn. 
  • Christi38

Till oss sa BVC att äta 8 gånger per dygn är ett "bra snitt". Tycker inte man ska gå så mkt på antal timmar utan ist Fri Matning dvs när bebis vill äta så får den. Det är så olika hur mkt de får i sig varje gång och det kan variera vecka till vecka när de är så små.

När vår minsting var under månaden (och kanske upp emot två månader) åt han var 3.e timme också. Hans val :)

• MinFinaMinna

Randig: några droppar olja i flaskan räcker. Det har hjälpt min dotter.

Vi har alltid gett henne när hon har varit hungrig. Och struntat i rekommendationer. Är dom hungriga så är dom. Bara dom följer kurvan så är det lugnt.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...