• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Mammatillfilur

Frusen: Vi bytte rakt av till en ersättning som heter Pepticade. Efter ca 1 vecka förändrades vår flicka från en ledsen, skrikig bebis som hade svårt att komma till ro samt ständigt behov av hjälp av både magmassage och windii för att bajsa till en lugn och harmonisk tjej som kunde bajsa själv och inte behöver några droppar eller laktulos. Idag när hon är 7 månader äter hon vanligt mat och dricker lite ersättning till mellanmål. Vi har introducerat mjölkprodukter lite sakta och än så fungerar det. Jag tror att i vårt fall handlar det om mängden mjölk hon får.

• FruSen
    Mammatillfilur skrev 2013-07-17 21:56:06 följande:
    Frusen: Vi bytte rakt av till en ersättning som heter Pepticade. Efter ca 1 vecka förändrades vår flicka från en ledsen, skrikig bebis som hade svårt att komma till ro samt ständigt behov av hjälp av både magmassage och windii för att bajsa till en lugn och harmonisk tjej som kunde bajsa själv och inte behöver några droppar eller laktulos. Idag när hon är 7 månader äter hon vanligt mat och dricker lite ersättning till mellanmål. Vi har introducerat mjölkprodukter lite sakta och än så fungerar det. Jag tror att i vårt fall handlar det om mängden mjölk hon får.
    Jag börjar själv fundera på om det är laktos hon reagerar på. Med tanke på att det blev än värre när vi gett bifidus och laktulos? Det innehåller väl ganska mycket laktos om jag fattat det rätt?

• FruSen

Hmm, hela inlägget kom inte med.
    Mammatillfilur vad är Pepticade för typ av ersättning, är det något mjölkfritt?

• FruSen

Jag vet inte hur länge jag ska prova med nan ha. Jag har nu gett enbart nan ha idag bara. De pruttar MASSOR båda två vilket jag ändå hoppas är ett bra tecken

• Två döttrar och en son

Håller med om att mjölkfritt från apotek kan vara lösningen. Har skrivit om det förut men FruSens bvc har ju menat att det absolut berott på niferex... Tycker det är konstigt dock att de inte rek att prova ersättning för allergiska barn!

Mammatillfilur skrev 2013-07-17 21:56:06 följande:

• Två döttrar och en son

Förlåt att jag svarar men ja det är mjölkfritt och oxå passande för andra allergier.

FruSen skrev 2013-07-17 22:09:18 följande:
    Hmm, hela inlägget kom inte med. Mammatillfilur vad är Pepticade för typ av ersättning, är det något mjölkfritt?

Du kan alltid köpa mjölkfria ersättningar utan recept. Som sagt jag har ju undrat oxå över detta redan i början när jag läste om er flickas problem... Skadar ju inte att prova.
  • FruSen

Som jag fattar är väl laktos och mjölkprotein två skilda "allergier" eller vad man nu ska kalla det. Många är ju överkänsliga mot laktos men fixar mjölkprotein utan problem.
    Finns det ersättningar som är enbart laktosfria? Eller är det mjölkfritt rakt av då som gäller? 

• Två döttrar och en son
    FruSen skrev 2013-07-17 22:24:21 följande:
    Som jag fattar är väl laktos och mjölkprotein två skilda "allergier" eller vad man nu ska kalla det. Många är ju överkänsliga mot laktos men fixar mjölkprotein utan problem. Finns det ersättningar som är enbart laktosfria? Eller är det mjölkfritt rakt av då som gäller? 

Inte säker men som jag fattat så ska man ha en ersättning fri från både laktos och mjölkprotein om de är känsliga för något av det. Det är väl oxå enklast så. Är ändå fullvärdig näring! I regel växer proteinallergin bort sen. Ang laktos vet jag inte. Googla på mjölkfria ersättningar så får du fram några olika.
  • Två döttrar och en son

Men tillsätt vaniljsocker i början annars kommer hon nog vägra äta det pga så annorlunda smak.

• FruSen

Nu har Astrid bajsat, dock med hjälp av windi.
    Bajset har ändrat både färg och konsistens - från gul/grön modellera till mörkgrön (!?) mjukglass kan man nog bäst beskriva det... ??
    Jag vill ju gärna se att det blir dijonsenap liksom...  

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...