• Lollo81

Tråden för oss som INTE ammar...

Tjolanta skrev 2013-01-20 06:53:40 följande:
    Min lilla Böna fortsatte att äta dåligt under fredagen så jag fick ta kontakt med BVC. Fick råd på lemolac ersättning och sempers magdroppar. Vi gav henne dropparna igår morse och sedan åt hon som en HÄST under dagen hon brukar klara sej med 5-6 timmar emellan, igår gick det knappt tre Känns skönt! Vet inte om det berodde på dropparna eller om det gick över av sig själv. SÅ fort kan de väl inte verka? Nu sitter hon i babysittern och är supernöjd
    Åh vad skönt att hon äter mer nu! Vi kör också magdropparna, men för oss tog det några dagar innan det började verka, men man vet ju aldrig hur det är från person till person.

Fast min lillkille har också ätit lite dåligt sen igår, han får lemolac och magdroppar men äter inte som han brukar, humöret är på topp, det som oroade mig var att han sov bort nästan hela dagen igår, fick väcka honom för att ge mat, sov otroligt oroligt också, så jag använde pysventilen (inte roligt tycker jag inte), då bajsade han och kunde släppa ut luft och blev lugnare och gladare. Dock äter han fortfarande inte som han brukar
  • Lollo81

Det kanske är något övergående då, får man hoppas! Nu äter han mer än er lilla ändå, som jag förstod så åt hon bara 40ml?, han äter iaf 90ml, men brukar äta 150 på dan och 180 till natten... så det är ju en minskning.

Skönt att hon är pigg nu! , det ända sättet du kan se om det är dropparna som hjälpte, är om du slutar ge dem och ser om det blir samma igen, men det känns ju också lite jobbigt när hon äntligen mår bra och äter som hon ska

• Lollo81

Lemolac är Sempers mildare form av ersättning finns att köpa där vanlig semper ersättningen finns.
    Magdropparna är också Sempers och finns på apoteket, det innehåller goda bakterier för magen som jag förstod det.

• Lollo81

Min lilla kille föddes 10 dagar innan BF, med planderad kejsarsnitt, då vägde han 2995g och 47cm, gick sedan ner till 2700g.

Nu är han ca 5500g och 59cm, äter var 3-4timme, 150ml och 180ml till natten
    Men som sagt innan så äter alla olika lite/mycket.

• Lollo81
    Lollo81 skrev 2013-01-21 20:11:12 följande:
    Min lilla kille föddes 10 dagar innan BF, med planderad kejsarsnitt, då vägde han 2995g och 47cm, gick sedan ner till 2700g.

Nu är han ca 5500g och 59cm, äter var 3-4timme, 150ml och 180ml till natten
    Men som sagt innan så äter alla olika lite/mycket.
    glömde tillägga att han är född 12-11-16
  • Lollo81
    annakarin75 skrev 2013-01-22 09:40:02 följande:
    Man gör som man känner, men jag har för mig att det står på NAN att man inte ska blanda till färdig ersättning förrän just innan den ska ätas. 
    Det kan ju också vara så att olika barn är olika känsliga för saker och ting.
    Tillverkaren vill ju självklart friskriva sig från allt.
    Det är därför det finns så många "regler" för hur man ska göra.
    Det viktiga är att man själv gör det man tror på och följer de "regler" och tips man tror på 
  • Lollo81

Jag kokar också vatten och lägger i kylen, men ist för att micra det kalla så blandar jag kokt varmt och kokt kallt vatten för att få rätt temp och för att kunna blanda pulvret i varmt vatten från början.
    Men som sagt man gör som man känner är bäst för sig själv och barnet

Vi använder också MAMs flaskor som är smidiga att koka i micron, finns beskrivning på baksidan av förpackningen på hur man går till väga, steriliserar flaskan så 1-2ggr om dagen.

• Lollo81
    LindaEfraim skrev 2013-01-22 09:29:48 följande:
    Vi fick tipset att blanda i en tsk eller två med messmör. Det minskade koliken som bebisar som flaskmatas kan få. Miniform och sempersdroppar är helt verkningslösa både på ammande barn och flaskbarn. Jag har ammat fyra barn och flaskmata ett barn och första som ammades och sista som flaskmatades har haft ont i magen och jag hade likväl kunnat gett dom vatten istället för miniform eller sempersdroppar. Men massmötet i ersättningen hjälpte.
    Hur gammal får bebisen vara för att få blanda i messmör i ersättningen?
  • Lollo81

Tjolanta: min lillkille är 10 veckor, han äter 165ml (150ml) var tredje till fjärde timme, om han inte äter upp hela 165ml så blir han hungrig 2timmar senare igen. Till natten runt 23-24 får han 200ml (180ml) och sedan vid 4-5 på natten igen, sen återgår vi till 165ml (150ml).

• Lollo81
    Lollo81 skrev 2013-01-30 12:47:03 följande:
    min lillkille hade svårt att bajsa kom varannan var tredje dag, jag började
    sorry jag har en katt som går på tangentbordet också :)

iaf jag började med att ge honom varje morgon och kväll alltså ca (6-7 och 17-18) Sempers lemolac, däremellan får han NAN Pro, men inte den med bifidus. Nu bajsar han en gång om dagen, löst, behöver inte ta i och anstränga sig som innan, så för oss funkar den varianten.
  • Lollo81
    Madeleiiiine skrev 2013-01-30 11:15:05 följande:
    Fick en liten dotter för snart 3 veckor sedan som från start ratade bröstet. Så vi har fått gett henne ersättning från start så att säga och så kommer det nu förbli efter att ha pumpat, erbjudigt bröstet och ersättning ett tag men inga framsteg!

Nåja, sålänge hon är mätt och belåten så är jag också glad! =)

Vi ger henne babysemp 1 då dem hade det på BB och sen har vi bara fortsatt. Det har funkat bra tills nu, hon är så himla gasig i magen och hon verkar även ha blivigt hårdare i magen bara dem senaste 3 dagarna. Ger henne minifom och sempers magdroppar sen ett par dagar tillbaka, men dvet inte riktigt om det gett någon effekt.

Funderar på om man kanske ska pröva byta till NAN, eller om man kanske ska börja ge henne en flaska babysemp lemolac  morgon och kväll och sedan vanliga babysemp vid dem andra måltiderna. 

Någon som haft samma problem och hittat en lösning? =) 
    Grattis till underverket! :)

Jag gör som du föreslog ger min lilkille, lemolac morgon och kväll, fast däremellan ger jag honon NAN Pro utan bifidus. Och för oss funkar detta bra :)
  • Lollo81
    Tjej78 skrev 2013-01-30 14:46:07 följande:

Sempers lemolec, är det mat, tillägg eller droppar?
    det är ersättning precis som beby semp, kan köpas på vanlig ica.
  • Lollo81
    Love12 skrev 2013-01-31 14:16:01 följande:
    Hej, det är så att jag har precis slutat att amma min lilla son. Då han inte fick tillräckligt. Su nu använder jag mig av baby semp. Men hörde att det ska finns några mag droppar på Apoteket som ska hjälpa dom som liven om dom har ont i magen. Undrar om det är någon som vet vad dom heter eller som använder dom?? Hjälper dom??
    Hej, det är sempers magdroppar finns på hyllan vid barnartiklarna på apoteket, vi använder dem och tycker att det funkar bra, men det verkar väldigt olika som jag läst här
  • Lollo81
    Madeleiiiine skrev 2013-01-31 20:36:46 följande:
    Tack!.

Var och köpte NAN pro och lemolac igår, gett henne 3 flaskor lemolac sen igårkväll och hon verkar få ont i magen av den, som med den vanliga babysemp 1.. Därimot när jag gett henne NAN så får hon inte ont i magen MEN hon spyr MER än av babysemp.. Kommer som en flod ur mun på henne ca 15 minuter efter att hon är klar.. Och magen verkar inte kommit igång än av lemolacen, det kanske tar ett par dagar innan magen går igång på den?

Åh, detta med flaskmatning är som en djungel tycker jag. Man får chansa och testa sig fram... =(
    Men oj, om inte det ena så är det nått annat som inte funkar. Kan ta några dagar, min lillkille fick också ont i magen av lemolacen, därför vågar jag inte ge mer än 1 flaska på morgon och 1 på kvällen, men å andra sidan så hjälper det för honom att bajsa, men det verkar ju inte fungera för er :(

Vi har nog testat alla varianter och blandat olika för att komma fram till vilket passar bäst för honom och vilken kombination sätter igång magen, det tog 9 veckor av testande, så det är ju det ända sättet tyvärr. Jag snappade upp några tips härifrån och testade till slut så kom vi fram till den blandningen som vi har idag. Ibland tillsätter jag 1 tesked rapsolja till lunchflaskan, det gör jag t.ex nu eftersom han trots fungerande blandning av lemolac, så bajsade han inte igen sen i förrgår :(

Ja så som sagt det värsta är väll att man får testa sig fram till vilken som passar just er :/
    Håller tummarna så att du snart hittar rätt så hon slipper magont och krångel!
  • Lollo81
    Tjolanta skrev 2013-02-02 17:32:30 följande:
    Har börjat nu med lemolac få se om hon blir gladare & vill äta. Efter första flaskan bajjade hon på direkten! Det har aldrig hänt
  • Lollo81

Tjolanta: jag har bara MAMs antikolik flaskor och tycker att de funkar bra

Gällande termos och för varmt vatten så har jag alltid med mig uppkokt kalltvatten så jag blandar till rätt temp när jag är ute, visst man har med sig en extra flaska men tycker att det är smidigare än att hålla på och kyla

Vi köpte en liten termos på claes ohlsson för 49 och jag är nöjd med den iaf

• Lollo81
    annakarin75 skrev 2013-02-04 10:51:22 följande:
    Ja, jag brukar också ha kallt vatten med mig. Det är ett måste om man är utomhus. Inomhus kan man ju bara kyla ner det under kranen. 
  • Lollo81
    annakarin75 skrev 2013-02-16 18:10:08 följande:
    På BB fick vi rådet att använda Medelas Calmaflaska, för att den ska efterlikna den sugteknik som barnet använder för att suga på mammans bröst. 

Vi hade den eftersom jag försökte få amningen att fungera, men efter 8 veckor gav jag upp. Vi fortsatte med den flaskan tills han blev 3 månader och behövde större flaska. Nu kär vi med MAM.  
  • Lollo81

Min lillkille bajsar varannan var tredje dag, och han är rätt hård i magen också.
    Han sover dock väldigt bra allt från 13-15tim/dag, sover tidvis oroligt, vrider och vänder på sig, vet inte om det beror på magen eller annat, för han är inte grinig eller så och när han är vaken så är han pigg och glad så jag försöker inte tänka på att han sover oroligt iaf inte ännu.

Jag ger honom NAN Pro  200ml (180) 1 mål om dagen med 2 teskedar rapsolja, och 1 till 2 ggr om dagen får han Lemolac som hjälper honom att bajsa och vi använder oss utav MAMs antikolikflaskor, sen får han även Sempers magdroppar. Denna kombination verkar fungera bra för oss.

När han sover så sover han på sida, så fort han hamnar på rygg så vaknar han, har även lagt lite stöd runt honom i form av ett ihopvikt täcke, vilket gör att han sover mycket bättre.

• Lollo81
    Mysan0411 skrev 2013-02-21 12:46:59 följande:
    Hur gammal  är din pojke?
    han är 3 månader, har testat NAN Bifidus men hade ingen verkan på honom, men vet att Semper har också om det kan vara skillnad, deras säljs på apoteket om jag inte minns fel.
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...