Tråden för oss som INTE ammar...
Jag testade typ allt, rapsolja, windi, bifidus med det hjälpte inte. När hon väl bajsa (gick ca 3 dagar imellan) kom det ut en svart klutt, likt hård lera i konsistens och var lika stor som en tampong typ.
Jag testade typ allt, rapsolja, windi, bifidus med det hjälpte inte. När hon väl bajsa (gick ca 3 dagar imellan) kom det ut en svart klutt, likt hård lera i konsistens och var lika stor som en tampong typ.
Sture: vi hade precis likadant som ni har! Vi gav först babysemp men hon fick ont i magen, så vi bytte till nan PRO. Hon vägrade också bröstet från början. Vi testade bifidus, rapsolja, massage, sempers droppar och minifoam. Minifoam gav lite resultat för magont men hon var ändå lika hård i magen, kom ut små svarta minikluttar och nu ger vi henne mjölkproteinfri ersättning som har funkat bra. Nu har vi slutat med minifoam (hon är 5 mån) och vi tänker fasa ut henne på vanlig ersättning igen men tänkte testa hipp's, då vi inte tror att hon är allergisk. Ang hur mycket dem äter i den åldern, vår tös åt mycket! Ca 100-120 varannan timme. Kommer ihåg att även vi funderade mycket på hennes matvanor och stirrade mig blind på vad som står på förpackningen, men gör inte det! Ge han så mycket han vill ha, när han vill. Försök att inte haka upp dig på det, han äter det han behöver. Kurvan gick uppåt i början men börjar nu plana ut. Hon äter ca 120-180ml nu var tredje timme.
Vi håller på att fasa ut vår tjej från nutramigen mjölkproteinfri ersättning till Hipp. Varför vi valt hipp är för att vi testat babysemp (det fick hon dem första levnadsveckorna) men jag upplevde att hon fick ont i magen, bytte till NAN HA och då vart hon stenhård. Är det någon här som använt sig av hipp och vad tyckte ni om den isåfall? Blandar nu 5 skopor Nutramigen och 1 skopa Hipp, ska snart gå över till två skopor Hipp. Ni som har erfarenhet av att fasa ut till vanlig ersättning igen, hur lång tid tror ni det tar innan man märker skillnad om det nu blir skillnad? Tänker på dig Tjolanta som prövade fasa ut från HA till PRO.
Ja bra fråga, innehåller ha probotika som PRO gör? Vad är skillnaden? Är ha mjölkfri eller? Nej hipp är inte mjölkfri.
Ja givetvis skulle jag sluta då! Ja vi får se hur det går, tänkte övergå successivt!
På natten har jag färdiga flaskor med uppmåttat vatten och en vällingdoserare. Min tjej äter rumstemp så jag slipper gå upp å micra eller hålla på med termos å så :)
Nej det går inte, uppvärm mat ska brukad inom 2 Tim, börjar man måltiden är den 1tim. Vällingdoserare finns på Coop eller på nätet, typ lekmer.se
Nej du ska koka vattnet! Oavsett prematur eller inte! Vår tös är lite över 5mån och kokar fortfarande. Det är ju bara ha en stor vatten kokare och koka varje kväll så du har till dagen efter
Jag har skrivit till nan och frågat, pratat med BVC och varit inlagd på sjukhus med vår dotter då hon hade sond (ca 3v sedan), dem kokade vattnet också. Jag bor i Stockholm och har kommunalt, grejen är den att det innehållet för mycket klor och koppar i vattnet för så små barn. Det går bra att koka vattnet och sedan värma upp vid behov, tar ju Superlång tid om man ska koka och kyla ner vid varje matning, min tjej skulle skrikt sig blå innan hon fått maten.
Alla gör ju som dem vill, jag förstår inte vad som vore jobbigt med att koka. Det kostar en vattenkokare och en påfyllning/knapptruckning varje kväll :)
Jag kokar varje kväll i en stor vattenkokare som rymmer 1.7 liter. Första veckan steriliserade efter varje matning (jag vet överdrivet men jag var så osäker på vad som gällde så jg tog det säkra före det osäkra.) efter det steriliserade jag flaskorna varannan dag, diskar givetvis noggrant med diskmedel och flaskborste. Jag kokar en gång om dagen och försvarar vattnet i vattenkokaren med lock på. Har 5st flaskor så man slipper diska efter varje matning. Har en vällingdoserare som pulvret är doserat i och häller upp alla flaskor med vattnet i rätt mängd. När det är dags för mat blanda jag bara i pulvret och skakar. Min tjej äter rumstemp så jag behöver inte micra. Ja det är väll så :) nu steriliserar jag en gång i veckan!
Pysventil har inte hjälpt oss, dock hade vi inte ett kolikbarn utan bara hård i magen. Du kan köpa mjölkfri ersättning på Apoteket för en redig slant.
Vi har testat rapsolja, bifidus, massage, pysventil. Messmör innehåller för mycket salt för bebisar, så det har jag inte testat! Nu äter hon nutramigen lgg lipil, ordenerat från BVC, så vi får recept. Jo lite magont hade hon men inte så att det var skrik. Minifoam och sempers magdroppar gav vi, dock slutat med minifoam som hjälpte mot hennes gaser.
Givetvis behöver barn salt, men det är ju tillsatt rätt mängd i ersättningarna och all barnmat!
Sen så om ett barn är uttorkat, så hat den ju inte fått tillräckligt med vätska eller inte får brhålla någon mat, vilket resulterar i vätskebrist och för lite salt. :) så givetvis behöver bebisar också salt men känns onödigt att ge för mycket än vad som behövs.
Tesstess, ja det får dem :)