Inlägg från: Två döttrar och en son |Visa alla inlägg
  • Två döttrar och en son

Tråden för oss som INTE ammar...

Köpte två Nuk sugnappar i naturgummi latex 0-6 mån på Barnens Hus idag. De såg så små och gulliga ut... Lagom för pyttebebisar. De var runda eller ja raka säger jag. Har redan två Esska sugnapp 0-6 mån i silikon, raka i silikon. Och två Mam 0-2 mån i silikon och två Mam 0-2 mån i latex. Får se om någon accepteras eller om jag återigen handlat i onödan.... Men nu ska jag stoppa in dem redan på förlossningen/ev eftervård, efter att barnet ätit! Nu är det ju.ingen amning som kan störas av napp och med fjärde barnet gör jag vad.jag vill och skiter i sköterskors ev åsikter.

• Två döttrar och en son
    Sweet life skrev 2013-06-30 10:35:43 följande:
    Vi har en Dr Brown och ett gäng Mam flaskor. Både med och utan ventil. Avskyr dom med ventil då det är pill att diska och inte gjort någon skillnad för vår son med magknip. Sugnapp tar han bara MaM, eller ja han tar inte anatomiskt formade sugdelar utan dom ska vara "runda". Så även Esskas "runda" funkar.

Har köpt Dr Browns småborstar för att rengöra ventilerma. Hoppas de funkar bra!
  • Två döttrar och en son
    Sweet life skrev 2013-07-01 18:07:40 följande:
    Brownen går bra att köra i diskmaskinen. Småborste följer med när man köper en flaska, men jag har köpt nya för att ha när den blir äcklig.

Blir ventilerna helt rena i diskmaskinen? Går det att rengöra andra flaskors ventiler med dessa oxå? Bra att det går att köpa ny ventil och sånt också! Förresten: Får man ge första ersättningen efter förlossningen med vanlig flaska och dinapp?? Så de inte propsar på att man ska ge första måltiderna med kopp eller nåt... Jag vill ju att bebisen ska vänja sig vid dinapp och flaska. :-/
  • Två döttrar och en son
    Sweet life skrev 2013-07-01 19:34:25 följande:
    Ska du inte amma så är det klart att du kan ge i flaska direkt. Jag har inte upptäckt att dom inte skulle vara rena iaf.

Ok tack för svar.
  • Två döttrar och en son

Kan man ge Sempers magdroppar förebyggande till en nyfödd? Jag menar, det är ju sådana goda magbakterier i dem och dessa borde ju bara vara bra att tillföra till en helt ny mage och tarm. Köpte dem iaf idag (dyra! 189 . Minifom fanns inte på barnhyllorna utan bland medlen för magbesvär för vuxna. Köpte inte dem.

• Två döttrar och en son

Nja dumt tror jag inte direkt ändå eftersom det är goda bakterier i... Men jag kan ju vänta å se så klart. Kanske får inte bebisen några mag/tarmbesvär? Hoppas inte! Men känns som lite större risk för det med ersättning direkt från start...

annakarin75 skrev 2013-07-03 17:02:57 följande:
    Fast det verkar ju dumt att börja ge något till en nyfödd som inte har någon aning om livet alls?

Då vet du ju inte ens om magen funkar eller inte och den är ju inte billig. Sååå länge räcker den inte ens.

Jag tycker du ska testa utan och se hur din bebis mår innan du börjar ge magdroppar, även om det är bra grejer i de.  

• Två döttrar och en son
    MinFinaMinna skrev 2013-07-04 06:39:44 följande:
    I och med man inte märker någon skillnad när man använder sempers magdroppar (vi märkte inget) så är det inte lönt att direkt när bebisen är nyfödd. Ser ingen anledning till det.

Gav ni dem i förebyggande syfte då?
    Har läst mycket gott om dem iaf när det gäller att behandla kolik.
    Men fick ert barn kolik/skrikperioder och ni gav magdroppar utan att märka någon skillnad?   

Jaja, nu har jag dem hemma iaf!
    Vet hur jobbigt det är om en liten får besvär/ingenting hjälper, man är supertrött, har fler barn hemma och inte tar sig iväg och kan handla..... Blir det så har jag åtminstone en sak jag kan testa direkt.    

• Två döttrar och en son
    annakarin75 skrev 2013-07-04 08:47:27 följande:
    Min fick ersättning från start. Pyttelite mjölk, men eftersom han inte fattade hur man skulle få ut mjölken ur bröstet, så fick han ersättning från första början innan min mjölkproduktion kom igång, sen fick han blandat. Tror absout inte det behöver innebära dålig mage för att man får ersättning från början. 

Har läst om folk som inte vågar sluta med dropparna när de väl börjat och som sagt var så är det väl bättre att börja utan dropparna för att kolla magen.  

Jo vi startar med bara Nan Ha ersättning så får vi hoppas det går bra!
  • Två döttrar och en son

Men de rekommenderas ju av BVC bl à och står även som rek mot kolik i anvisningar för läkare. Och läser man så ser man att en hel del fått bra hjälp av dem. De hjälper ju att få igång tarmarna, det är funktionen. Lär ju knappast skada iaf att ge dem till ett spädbarn med gaser/hård mage/kolik!

Christi38 skrev 2013-07-04 15:20:37 följande:
    Sempers magdroppar är mer nyttiga för magen än kanske förebyggande eller hjälp av kolik. De hjälper inte kroppen/ magen på det sättet, de ger bra bakteriekultur snarare.

• Två döttrar och en son

Det är för att om det nyfödda barnet har någon i familjen som har matallergi så rekommenderas just Nan Hypoallergenic. Och vårt andra barn fick kraftig mjölkproteinallergi så fort han fick vanlig ersättning vid två mån, och fick sedan äta särskild Nutrigen-ersättning i två år. Särskilt då så rekommenderas att ge Nan Ha direkt när man börjar med ersättning för att den minskar risken för att barnet utvecklar full mjölkproteinallergi. Finns en viss risk ändå och då är det specialersättning från apotek som gäller, men bättre om man kanske slipper det med Nan Ha.

MinFinaMinna skrev 2013-07-04 18:22:28 följande:
    Två döttrar och en son: varför startar Ni

Med nan ha direkt? Varför inte testa vanlig först?

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...