Inlägg från: Airhostess |Visa alla inlägg
  • Airhostess

Tråden för oss som INTE ammar...

FruSen skrev 2013-07-05 00:10:34 följande:
    Ååååh, jag blir fullsändigt TOKIG på Astrids mage!
    Hade det ju så bra, i fredags släppte det ju och det rejält! Därefter bajsade hon varje dag (!!) i ytterligare 3 dagar (fredag, lördag, söndag, måndag). Nu är det totalstopp igen. 
    Nu är jag helt säker - Det är den där jävla niferexen!! Vi provade nämligen att inte ge alls i några dagar och magen kom ju igång ganska fort! Började försiktigt med 1 droppe/dag som vi sedan ökade till 2. Nu har de fått 2 droppar/dag och det är stopp i magen för de båda! Och 2 droppar är ju bara hälften av vad de ska ha!
    Jäkla skitniferex, jag hatar dom där dropparna! Skrikandes
    Bvc menar att de ska ha dropparna och frågade om jag provat laktulos ännu som de föreslagit men då 1177 eller apoteket inte ville ge mig några doseringsanvisningar och jag inte fått några av bvc heller ville jag inte. Nu idag fick jag dock veta att de kan få 5 ml/dag. Bvc föreslog 2.5 ml två gånger/dag. 

Och den där dyra bifidusen hjälper ju inte ett dugg, Astrid har fått enbart bifidus i flera dagar nu... Har även gett Linnea något mål bifidus då hon inte bajsat sedan i förrgår och då verkligen jättehårt! Vad har det gett - jo en massa magknip och två töser som lider av rejält magont istället- De får minifom också vilket gör det aningen lindrigare. Men de har fortfarande väldigt ont och verkar inte als må bra efter de ätit bifidus...
    Ger du henne ersättning nu? Vilken?
  • Airhostess
    FruSen skrev 2013-07-05 01:09:30 följande:
    Jo jag kan inte tänka mig annat eftersom magarna kom igång då vi själva provade att sluta ge niferex... 

Men be om att få ta nya blodprover och överdriv symptomen lite grann så kan ni med med gott samvete sluta med järntillskotten snart?
  • Airhostess
    MalinS skrev 2013-07-08 14:01:27 följande:
    Jag hoppar in här. Min son får nan pro med rapsolja. Vi har även minifom och semper magdroppar. Och nu tyckte bvc att vi även skulle ge honom laktulos också, så nu har vi 4 olika saker men han har fortfarande ont i magen och har inte bajsat själv på en vecka. Han försöker bajsa och klämmer så han blir röd i ansiktet samtidigt som han gallskriker men ändå kommer de ingenting.

Vi funderar på att byta till nan ha, någon som har erfarenhet av den?

Ja jag har! Den är super och du kan byta till den rakt av. Jag märkte skillnad redan första dagen. Gört!
  • Airhostess
    MalinS skrev 2013-07-08 14:40:10 följande:
    Skönt att höra! Tycker du jag ska försöka med bara maten, utan alla droppar?

Ja bara Nan Ha, inga droppar behövs.
  • Airhostess
    MalinS skrev 2013-07-10 14:50:37 följande:
    Min son fick så ont i magen att vi fick åka till akuten igår. Pratade med bvc på morgonen men hon tyckte bara vi skulle fortsätta som vanligt. På eftermiddagen fick han så ont att jag ringde till sjukvårdsupplysningen, hon ringde till en barnläkare som sa att vi måste åka in direkt och sa att bvc va knäppa som inte hade skickat iväg oss på morgonen. Nu har jag köpt nan ha som vi ska testa, hoppas på att det funkar bättre.

Stackars liten, bvc är inte kloka ibland. Ge bara Nan Ha och Inga andra droppar eller laktulos. Skriv hur det går!
  • Airhostess
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-12 15:59:55 följande:
    Du menar till Malin? Verkar ju nästan vara Laktulosen som ställt till det riktigt för pojken... Säkert är Nan Ha skonsammare för magen än Nan Pro. Men skulle han ha utvecklat en protein eller laktosintolerans så måste han ha en helt mjölkfri ersättning från apotek, tex prova Semper Profylac. Eller om problemet är känslig mage, tarmar och förstoppning så är Nan Comfortis, BabySemp Lemolac eller BabySemp Bifidus (apotek) särskilt för kolik, koliksymtom, problem med matsmältning och förstoppning.

Ja, det var juh henne jag citerade?
  • Airhostess
    FruSen skrev 2013-07-16 20:58:17 följande:
    Det har vi redan.

Men har du inte testat Nan HA?
  • Airhostess
    FruSen skrev 2013-07-16 22:15:00 följande:
    Jag har faktiskt introducerat det nu de senaste dagarna. 
    Än så länge är det ingen större skillnad men jag har dock samtidigt har jag inte gett laktulos varken idag eller igår.
    Den ena tvillingen som varit mest förstoppad (som får bifidus+laktulos) verkar fortfarande ha lite magknip men svårt att säga såhär tidigt. Hon pruttar dock MASSOR numera och det stinker ju verkligen Kräks

Inom några dagar senast ska magknipen vara borta annars handlar det nog om riktig komjölksproteinallergi. Vet ej om man kan köpa dom utan recept på apoteket men kan man så testa det om Nan Ha:n är verkningslös samtidigt som du bokar tid på bvc och ber om ett allergitest om man nu kan få det så här tidigt.   
  • Airhostess
    FruSen skrev 2013-07-16 22:48:02 följande:

Hmm, det föll bort att jag nu dessa dagar samtidigt gett bifidus och jag upplever själv att allt bara blivit värre sedan vi började med bifidus för drygt 1½ månad sedan... 
    Tycker bvc borde nämnt något om eventuell allergi? De har ju inte haft ont i magen förräns jag börjat ge bifidus och laktulos...  De har ju varit jättetröga i magen men det var bvc ganska säker på orsakas av att de får niferex

Så du har slutat med niferex..Och börjat med Nan Ha och den ena har ff magont? Även idag?
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...