Inlägg från: Airhostess |Visa alla inlägg
  • Airhostess

Tråden för oss som INTE ammar...

FruSen skrev 2013-07-17 23:19:35 följande:
    Nu har Astrid bajsat, dock med hjälp av windi.
    Bajset har ändrat både färg och konsistens - från gul/grön modellera till mörkgrön (!?) mjukglass kan man nog bäst beskriva det... ??
    Jag vill ju gärna se att det blir dijonsenap liksom...  
    Men blanda inte Nan ha med vanlig Nan eller semper. Hur ska du då kunna veta? Jag har förstått det som att Lakots intolerans är väldigt ovanlig.
    Därför börjar man att he tex Nan Ha och blir magen fortfarande inte bra så går man över till helt mjölkfritt.  
  • Airhostess
    FruSen skrev 2013-07-17 22:11:09 följande:
    Jag vet inte hur länge jag ska prova med nan ha. Jag har nu gett enbart nan ha idag bara. De pruttar MASSOR båda två vilket jag ändå hoppas är ett bra tecken

Jag skulle ge det minst en vecka med bara Nan Ha för att kunna se skillnaden. Bajseriet luktar mer och ändrar färg med Nan Ha och de kan även få lite uppstötningar/kräkningar efter måltiderna men det är normalt.

Man byter rakt av när man går till mildare varianter av ersättning men när man ska gå åt andra hållet och se om de ff är känsliga/allergiska då ska man ge lite av den nya ersättningen I taget för att se om allergin är borta eller inte. 
  • Airhostess
    Två döttrar och en son skrev 2013-07-29 10:25:50 följande:
    Kl 05.04 imorse födde jag mitt fjärde barn! En liten tjej på 3170 gram och 47 cm i längd. Fick två små tabletter Dostinex ca kl 08.30 när jag gick från förlossningen till eftervård. Inga biverkningar alls än så länge. Har en tight sportbehå på oxå. Väntar på att liten ska vakna och vilja ha mat! Har förberett en termos med kokt hett vatten och en kanna med kallt kokt vatten. Enl pers ska hon ha 10 ml/mål första dygnet men för att få rätt mängd pulver finns bara måttenhet för exakt 30 ml så gör i ordning det.

Grattis! 

10 ml låter lite lite, tror min åt 30 ml direkt I början. Nan Ha då med vilka flarror? När ska du börja med napp?
  • Airhostess
    FruSen skrev 2013-08-05 23:40:32 följande:
    Vad bra att det fungerar så bra för er!

Det gick hyffsat bra med NAN HA för Astrid. Har nu fasat in vanliga NAN PRO 1 till henne och det går kanon! Nu har hon ätit NAN pro sedan i fredags och bajsar utan problem varannan dag och inget magont heller. Jag vill tro att allt magont berodde på bifidus och laktulos och förstoppningen pga niferex.

Va bra! Skönt att slippa ge mjölkfri mat sen också när hon börjar med smakisar. Och att man kan köpa Nan Pro I tetra pack. Men mest skönt att plutt inte har besvär såklart
  • Airhostess
    Tjolanta skrev 2013-08-17 21:25:45 följande:
    Vad roligt att det fortfarande är liv i tråden Hoppas alla har haft en underbar sommar. Här kämpar vi på med mat till vår lilla. Det är fortfarande nan ha som duger åt henne och lite gröt.. Frukt och bär går också ner men INTE "riktig" mat :-/ Men det ger sej nog snart. Finns inte nan ha 2 eller är det bara nan ha 1? Nån som vet?

Det finns Nan Ha 2 i övriga Europa så jag skulle bli förvånad om det inte finns i Svea. Maila Nestle Sverige och fråga.
  • Airhostess
    Tjolanta skrev 2013-08-17 21:42:25 följande:

Tack! Har i alla fall inte sett nån på hyllorna men ska i alla fall kolla deras hemsida å maila, det tänkte jag inte på

Dom kan även berätta för dig i vilka affärer nära dig du kan hitta ersättningen. Supersmidigt
  • Airhostess
    FruSen skrev 2013-09-03 23:15:39 följande:
    När man börjar med smakisar....
    Blandar man ut, tex potatis, med ersättning då?
    När dottern började med smakisar minns jag ärligt talat inte hur jag gjorde alls förutom att jag i början blandade ut med bröstmjölk. Gör man likadant när dom får ersättning?

JAPP!
  • Airhostess
    MalinS skrev 2013-09-05 21:37:23 följande:
    Ni som ger Nan Ha, vilken gröt ger ni?

Jag har gett min son en halv smakportion Nestlé mild havregröt i en vecka nu men de verkar som att han får ont i magen av den. Kan man ha i lite rapsolja? De får han i ersättningen.

Jag gav ingen gröt överhuvudtaget men det finns juh Hipp och Holle som är mjölkfria. Är Nestles milda havregröt mjölkfri?
  • Airhostess
    Bara lilla jag skrev 2013-09-09 07:28:24 följande:
    Hej måste bara fråga! Har lite smått panik, jo vi har just börjat öka dos för vår tjej som är 3 månader hon är inte stor i maten och har hitintills bara ätit 135 ml men då ofta nu vill hon ha mer sällan och större mått iaf. Till saken detta har gjort att vi bytt mått i doseraren och i morse när hon ville ha mat så glömde jag totalt bort det i tröttmössan och måttade upp 120 ml istället för 150 ml?!! Så jag har alltså min klant över doserat pulvret!!! Jag hittar ingen info om hur jag ska göra. Det ända som står är att det kan leda till dödlig förstoppning?? Inget annat?? Kan det verkligen vara skadligt en gång? Detta är förövrigt ända gången det hänt. Om en överdosering på ett mått kan leda till dödlighet varför får det då säljas? Iaf någon som gjort liknande eller har något tips på vad jag ska göra. Känner mig fruktansvärt osäker just nu :(

Ja ge lite vatten. Men det har säkert hänt mig också, ibland har jag stått och bara. Hur manga skopor har jag lagt I.. Tror inte att en skopa för mycket en gång leder till någonting alls.
  • Airhostess
    Tjolanta skrev 2013-10-14 11:03:02 följande:
    Vad kul att tråden lever vidare Måste kika in och uppdatera lite. Min tös äter fortfarande nan ha och älskar den, synd att den kostar lite mer bara och inte finns i storpack. Försöker få i henne mer riktig mat och det går framåt i alla fall Finns det välling som är som nan ha? Eller finns den bara i ersättning? Annars tror jag att vanlig välling skulle gå bra nu då hon börjar bli stor tjej. BVC sa att det egentligen inte spelar någon roll om hon äter ersättning eller välling, men jag tänkte att vällingen finns i storpack..

Nan Ha 1 tom 6 mån och sen Nan Ha 2 tills året minst. Om hon inte äter mat bra än så skulle jag inte introducera välling än. Och om du ändå vill ge välling så ska du ge en som är mjölkfri från tex Hipp eller Holle.

När överkänsligheten mot mjölkproteinet går over är såklart individuellt. Jag provocerade vid 1o månaders alder med ynka 30 ml vanlig Nan men min son fick diarre direct. Alltså var jan f.f. överkänslig. Nästa gang jag gav honom vanlig Nan var han 1 år och då gick det bra.

Fram tills det hade jag uteslutit alla mjölkprodukter I maten också.  
  • Airhostess
    Tjolanta skrev 2013-10-14 11:03:02 följande:
    Vad kul att tråden lever vidare Måste kika in och uppdatera lite. Min tös äter fortfarande nan ha och älskar den, synd att den kostar lite mer bara och inte finns i storpack. Försöker få i henne mer riktig mat och det går framåt i alla fall Finns det välling som är som nan ha? Eller finns den bara i ersättning? Annars tror jag att vanlig välling skulle gå bra nu då hon börjar bli stor tjej. BVC sa att det egentligen inte spelar någon roll om hon äter ersättning eller välling, men jag tänkte att vällingen finns i storpack..

Förlåt nu tänkte jag på gröt från Hipp och Holle. Man kan blanda ut den till välling dock.

Jag testade att blanda ut ersättningen med grötpulvret så som det star på förpackningen men det såg inte gott ut och sonen vägrade dricka..  
Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...