• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Två döttrar och en son

Har du aldrig fått sammandragningar när du ammat? Jo under amning drar livmodern ihop sig. Har själv haft jäkligt ont av det... Man kan få livmodersammandragande medel, i regel genom injektion. Tänkte att ammar man ingenting så tar det lång tid innan livmodern drsgit ihop sig helt... Ska fråga oå mvc! Okej så tajta sportbehås alltså.. Får msn inte svullna, ömma och läckande bröst ändå då?

• TessTess93

Jag fick en spruta efter förlossningen för att livmodern ska dra ihop sig..

• Två döttrar och en son

Ja jsg fick oxå det när jag fött första och anra barnet. Första var nog pga att amningen.ofta är svår att få till med första barnet. Andra ggn var det pga större blödning. Tredje ggn fick jag ingen. Men då gick amningen bra (om än tog tid... ) Hade mycket sammandragningar när hon sög. Men ska fråga mvc eller ringa förlossningen och fråga!

• purple box

Nepp, inte fått sammandragningar när jag ammar. Inte som jag märkt. De jag märkte var mellan amningarna. Men det är kanske olika. Fråga mvc. Vet fler som aldrig ammat eller knappt ammat som aldrig fått spruta. Där ser man, alltid lär man sig något nytt.

Det ömmande går över på några dagar. Jag delamma i 2,5 v, men det försvann snabbt genom samma knep. Vad jag fått höra av de som frågat om pillrena här har mvc sagt att det mer eller mindre går lika snabbt med eller utan piller.

• prickigkatt

Ni som använt Nan HA 1, vad har ni gått över till när det är dags att byta vid 6 månader?

• FruSen

Den ena av mina tvillingtjejer verkar vara ganska föärstoppad. De får NAN 1 Pro nu. Jag har i rapsolja i två gånger/dag och har på bvc's inrådan bytt ut två av hennes mål till Semper Bifidus. 
    Hon har bajsat två gånger sedan vi började med bifidus (började den 4/6) men däremellan verkar hon ändå ha ont och tar i och tar i utan att det kommer något, vare sig pruttar eller bajs :/
    Kan man prova byta ut ytterligare ett mål till bifidus? 

• Emiii

Du kan testa att ha rapsolja i varje mål. Det hade vi tills det släppte ordentligt :)

• Två döttrar och en son

Nån här som inte ammat alls utan gett ersättning direkt efter förlossningen - som inte tog några mjölkstoppande tabletter utan bara lät brösten anpassa sig av sig självt. Hur gick det?

• Beaniee

Hejsan! Hur lång tid tar det när ni matar? För mig tar det alltid minst 30 min, ofta längre. 135 ml babysemp 1 i den stora Dr Brown-flaskan. Är inte det lite väl lång tid? (min dotter är 1 mån)

• Två döttrar och en son

Jag trodde en halvtimme var normalt (är iaf vid amning) men det kanske det inte är med flaska?

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...