• Tjolanta

Tråden för oss som INTE ammar...

...av olika anledningar. Kanske har du valt att inte amma eller så fungerade det helt enkelt inte av andra orsaker Här kan vi diskutera tips och idéer gällande flaskor, ersättning, termosar, ja allt vi kan komma på Här ska vi kunna stötta varandra igenom vakna nätter, oroliga magar osv. Själv så fungerade aldrig amningen riktigt med min bebis, så ersättningen fick tas till efter det att hon var två veckor gammal, vilket jag ALDRIG hade trott. Har ju helammat mina två andra barn utan problem. Blev ganska snopen! (Påhopp och negativa personer rekommenderas starta egen tråd!)

• Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...
  • Två döttrar och en son

Spelar det någon roll vilken ersättning man ger from barnets första mål? Visst ska det vara 1.an, men alltså är det någon av alla dessa pro, ha mm som är att föredra framför andra för en totalt nyfödd?

• Emiii

Vi kokade vattnet till sonen var 4 månader, har kommunalt vatten. Har man egen brunn ska man alltid koka. Enligt Livsmedelsverket ska man inte behöva koka kommunalt men vår BVC sa att vi skulle koka tills han var 3 månader då vår är prematur. Neonatal här hade NAN 1 (numera NAN PRO 1) så vi fortsatte med det hemma :)

• Emiii

Vi hade två vällingdoserare, är bra om man ska vara iväg en hel dag så slipper man ta med påse. Finns i mataffären oftast :) och tips! ha öppningen helt över ett fack om du har doseraren i väskan för annars kan pulvret åka över till facket bredvid.

• Airhostess
    prickigkatt skrev 2013-06-19 10:26:24 följande:
    Jag hittar inte Nan HA 2, varit både på Willys och Ica Maxi. Köpte Nan Pro 2 istället för att prova och bytte 1/5 skopor mot Pro och i natt vaknade hon upp efter 4h och var jätteledsen och fes jättemycket.. Kan en skopa verkligen göra så stor skillnad eller kan det vara något annat? Vi har ju även börjat med smakportioner men det har vi ju hållit på med i snart 2 veckor.

Skriv eller ring till Nestle så berättar dom var det finns att köpa nära dig.
  • Airhostess
    Två döttrar och en son skrev 2013-06-19 14:23:48 följande:
    Spelar det någon roll vilken ersättning man ger from barnets första mål? Visst ska det vara 1.an, men alltså är det någon av alla dessa pro, ha mm som är att föredra framför andra för en totalt nyfödd?

Man utgår juh ifrån att barnet inte är överkänsligt och då är juh Nan Pro det som finns på bb bla. Finns juh även som tetra så det hade jag get först. Sedan om hon/han är gasig, hård, lös I magen eller får utslag så är det läge att byta till en ersättning för överkänsliga eller allergiker.
  • Två döttrar och en son

Tack för svar!! Okej så kokat om de är prematura. Annars då; hur har ni gjort - kokat vatten eller tagit kallt vatten ur kranen och värmt? Ni som gett ers direkt från start: vad sa personalen på förlossning/eftervår om det? Kan man ta kallt kranvatten och värma bara till en helt nyfödd?

• ellbennet

Jag både ammar och ger ersättning då jag inte har tillräckligt att ge och amningen tar tid. Ofta går amningen bra men har hänt att han vägrar då det går snabbare på flaska att få i sig maten och då är det så svårt när man inte har mat redo. Men vår son är snart 4månader och det måste vara lite varmare ersättning annars tar han inte den. "Drickfärdig" ersättning ur tetrapack går alltså inte. Men vattnet är kommunalt så jag behöver inte koka den först längre då han är över 3 månader? Ska jag värma den i varmvatten då? Kall/rumstempererat dricker han inte.

• Madeleiiiine

Nej du ska koka vattnet! Oavsett prematur eller inte! Vår tös är lite över 5mån och kokar fortfarande. Det är ju bara ha en stor vatten kokare och koka varje kväll så du har till dagen efter

• ellbennet

Okej för paketet visar ju att man ska blanda direkt efter vattnet kokat. Sedan har vi satt flaskan i en kanna kallt vatten för att det ska kyla ner fortare. Men det skulle ju spara tid! :)

• Två döttrar och en son

Jag har då läst på en del ställen att de menar att man inte behöver koka vatten som är.kommunalt Iaf inte efter den första tiden. Men osäker på exakt.vad som gäller.... Varmvatten från.kran ska man inte ta iaf vet jag. Ska fråga mvc och.bvc och läsa på livsmedelsverkets sida. De brukar väl ge råd ang vatten med? Annars fråga dem på Nan och Semper. Och personalen på förlossning/bb lär väl veta.

Svar på tråden Tråden för oss som INTE ammar...