• lillasyster77

    Inga spermier

    En nära vän till mig berättade nyss att han och sambon försökt skaffa barn.. Efter utredning har det visat sig att de inte kan få på naturlig väg då han "saknar spermier"... Läkaren hade inte sagt att det var uteslutet men högst troligt att det inte skulle funka.. Han hade inget namn på diagnos, inte heller orsak.. Finns någon med erfarenhet av sånt här? Utomlands opererar man på nåt sätt tydligen men inte här i Sverige ..

  • Svar på tråden Inga spermier
  • Maybe

    Min sambo har inte heller spermier. Det finns spermier i testikeln men de kommer inte ut pga förträngning i sädesledarna. Jag har precis blivit gravid genom ivf (det blir både mitt och min sambos biologiska barn) Så det finns absolut hjälp att få även om man såklart önskar att man slapp gå igenom ivf

  • Pippi Strumpa

    Min man hade inte heller några spermier. De gjorde en biopsi och det visade sig att han inte hade några i testiklarna heller, så han var född med den här defekten. Vi använde oss av spermadonation i stället och det är vi idag jätteglada för. Vi har två underbara barn och sorgen över att han inte kunde bli biologisk pappa känns som bortblåst. Detta är våra barn.

    Så testa en testikelbiopsi och om det inte går så överväg spermadonation. I Danmark har de stora register. Sök på Cryos på internet så kan ni själva se ut er donator där, om det blir aktuellt.

    Lycka till!
     

Svar på tråden Inga spermier