• Anonym (sjukt barn)

    "Huvusaken är att barnet är friskt" - NEJ det är det inte!

    Vi ska adoptera ett barn och har förlikat oss med tanken på att barnet med allra största sannolikhet inte kommer vara ett spädbarn och inte kommer att vara fullt friskt. Men jag retar mig så på de som säger "Huvudsaken är ju att barnet är friskt" eller "Bara barnet är friskt så spelar inget annat någon roll" - ja, men vårt barn kommer förmodligen inte att vara helt friskt! Skulle det vara mindre värt eller mindre älskat och efterlängtat för det?
    Svar NEJ.

    Det viktigaste för oss är inte att få ett friskt barn.
    Det viktigaste för oss är att över huvudtaget få ett barn.

  • Svar på tråden "Huvusaken är att barnet är friskt" - NEJ det är det inte!
  • Anonym

     Du har rätt! Jag har ett biologiskt barn som är fysiskt friskt men har autism. Och han är lika älskad som mina barn utan handikapp!

  • Palma

    Jag vet och jag förstår hur du menar. Min bästa vän födde en mycket sjuk liten flicka som av ett mirakel överlevde men har fått bestående men för livet. Vi älskar henne givetvis gränslöst och är oerhört tacksamma över att hon finns! Min väninna förstår hur folk tänker och menar när de säger så "huvudsaken vi får ett friskt barn", men hon känner nog ett hugg i hjärtat för det gör jag. Givetvis skulle man vilja önska att alla barn får födas friska, men så är det ju inte.

  • Anonym (sjukt barn)
    Anonym skrev 2013-01-12 16:00:41 följande:
     Du har rätt! Jag har ett biologiskt barn som är fysiskt friskt men har autism. Och han är lika älskad som mina barn utan handikapp!
    Ja, det är samma sak för er med biologiska barn som har sjukdomar! Ni måste ju också tycka att det är jobbigt att ständigt höra direkt eller indirekt att "bara barnet är friskt..."

    Varför måste alla tjata om det här med att "bara det är friskt" i tid och otid? Det säger väl sig självt att man helst vill ha ett fullt friskt barn, men om det nu inte är så - så går inte världen under för det heller. Barnet är lika älskat och lika välkommet för det.
  • Perpen

    Visst är det så, att barnet är lika älskat oavsett om det är 100% friskt eller inte. Men jag tror många säger så för att jämföra med mindre väsentliga saker. Jag kan själv erkänna att jag uttryckt mig exakt så men det är verkligen inte illa menat. Det är oftast i samband med att folk frågar eller tjatar om huruvida man vill ha en pojke eller en flicka och då brukar mitt svar kunna vara att kön kvittar fullständigt "huvudsaken är att bebisen är frisk". Jag kan förstå er irritation (eller försöka förstå i alla fall), men återigen, det är inte illa menat att man säger så. 

  • Anonym (sjukt barn)

    Jo, jag förstår att det är ett "standardsvar" på frågan om man tror eller önskar att det blir en pojke eller en flicka.

    Men kanske man kan svara "Det spelar verkligen ingen roll, det blir lika älskat vilket som" eller "Huvudsaken är att det blir ett barn!" med glimten i ögat, eller liknande.

  • nymedlem

    Men sådär.säger man väl till folk som önskar sig ett visst kön på barnet? "Hoppas jag får en flicka" Flicka eller pojke spelar väl ingen roll....viktigast är.att barnet är frisk. Varför tror du att ert barn inte kommer vara friskt?

  • Takex

    Det låter så fånigt tycker jag, rena standard frasen. När jag var gravid var min svars kommentar "huvudsaken är att ungen kommer ut".

  • OppositeYou

    När någon känd person ska svara på frågan "Vad önskar du mest av allt?" brukar svaret bli "Att mina nära och kära får vara friska och må bra, bla bla bla...".
    Ett standardsvar som man förväntas säga. Det betyder inte så mycket, men det är en vänlig gest för att visa omtanke gentemot medmänniskor.

    Jag tror att "det viktigaste är att barnet är friskt" har precis samma betydelse. Det är inte "friskheten" i sig som är det viktiga, utan en visad allmän omtanke för att allt ska gå bra.


  • Anonym (Rövardotter)

    Jag förstår hur du menar, samtidigt får man sätta det i relation till vad man vanligtvis diskuterar när det handlar om graviditeter. Som tex. skillnaden mellan att önska ett visst kön... och att få ett friskt barn. Eller skillnaden mellan att få ett barn med ett medfött funktionshinder... eller ett friskt barn. Då är det klart att man hellre ser att barnet är friskt än att det är just en pojke eller just en flicka (om man nu önskar något särskilt).

  • Bornbyapril

    Jag blir så trött på folk som stör sig på att man vill ha ett friskt barn. JA jag vill att mitt barn ska vara frisk när hon föds, är det så konstigt?? NEJ jag vill inte att mitt barn ska vara sjuk när hon föds. Man säger väl inte: Jag struntar i vilket kön det blir, bara hen är frisk annars kommer jag inte älska hen.

    Nej man får väl hoppas att barnet föds frisk? Lika mycket som att man vill att sina nära och kära ska vara friska? Vem har ni hört lägga till: Om dom är sjuka så älskar jag dom inte längre. Nej just det, ingen har sagt så, så sluta tjata om att det är såå fel att önska sig ett friskt barn.

Svar på tråden "Huvusaken är att barnet är friskt" - NEJ det är det inte!