• Äldre 13 Jan 18:56
    11569 visningar
    75 svar
    75
    11569

    Sunni kontra Shia och suffism

    Är sunnimuslimer överrepresenterade bland Sveriges muslimer? Det känns lite så. Detta verar konstigt tycker jag. Det är väldigt sällan man hör om någon som är shia eller suffi. Finns det Shia- och Suffimoskeer i Sverige?
    Jag tycker det känns konstigt att sunni är så stora när det verkar vara en sämre religion både andligt och praktiskt.

  • Svar på tråden Sunni kontra Shia och suffism
  • Äldre 17 Jan 20:43
    #61

    Shia är nog mer nationalistiskt lagda än sunna vilket bl.a gör sig gällande i Iran där Abu Lo Lo hyllas och zoroastriska seder firas. Detta är jag glad för men felet med shia som med sunna är att dessa mer eller mindre hädar grundpelarna inom islam. Jag är den anhängare av den sanna qathemitisk-aishanitiska andan som förbjuder saker som omskärelse(Koranen 4:119-120), månggifte(Koranen 4:3) m.m. Men framförallt så är Koranen 65:4 gällande då det kommer till äktenskap och vad Haditerna beträffar så är samtliga utom dom av Aisha rena fabrikationer liksom påståenden att Aposteln gifte sig med "änkorna" under sitt sinnes fulla bruk då han i själva verket var besatt vid dessa tillfällen. Bara Aisha var oskuld, bara hon kunde befria mi n Apostel och bara hon är Qathems fru i Paradiset..

    Jag är även emot arabiseringen av alla muslimer. Tänk om t.ex kristna påtvingades grekisering eller hebreisering med hänvisningen att dessa är Bibelns ursprungspråk? Nej islam inom ett folk är så mycket bättre oavsett hur mycket internationellt samarbete och stöd som ges mellan muslimer.

  • Äldre 17 Jan 21:39
    #62
    Zhna skrev 2013-01-17 20:43:50 följande:
    Shia är nog mer nationalistiskt lagda än sunna vilket bl.a gör sig gällande i Iran där Abu Lo Lo hyllas och zoroastriska seder firas. Detta är jag glad för men felet med shia som med sunna är att dessa mer eller mindre hädar grundpelarna inom islam. Jag är den anhängare av den sanna qathemitisk-aishanitiska andan som förbjuder saker som omskärelse(Koranen 4:119-120), månggifte(Koranen 4:3) m.m. Men framförallt så är Koranen 65:4 gällande då det kommer till äktenskap och vad Haditerna beträffar så är samtliga utom dom av Aisha rena fabrikationer liksom påståenden att Aposteln gifte sig med "änkorna" under sitt sinnes fulla bruk då han i själva verket var besatt vid dessa tillfällen. Bara Aisha var oskuld, bara hon kunde befria mi n Apostel och bara hon är Qathems fru i Paradiset..

    Jag är även emot arabiseringen av alla muslimer. Tänk om t.ex kristna påtvingades grekisering eller hebreisering med hänvisningen att dessa är Bibelns ursprungspråk? Nej islam inom ett folk är så mycket bättre oavsett hur mycket internationellt samarbete och stöd som ges mellan muslimer.
    28:50
    ...de styrs bara av vad de själva önskar och hoppas, och vem är vilsnare än den som helt saknar Guds vägledning och styrs av sina egna önskningar och förhoppningar?

    Arabisering för att man läser bön på arabiska? Hänger inte riktigt med i resonemanget om jag får säga det...  
  • Äldre 22 Jan 23:11
    #63
    Zhna skrev 2013-01-17 20:43:50 följande:
    Shia är nog mer nationalistiskt lagda än sunna vilket bl.a gör sig gällande i Iran där Abu Lo Lo hyllas och zoroastriska seder firas. Detta är jag glad för men felet med shia som med sunna är att dessa mer eller mindre hädar grundpelarna inom islam. Jag är den anhängare av den sanna qathemitisk-aishanitiska andan som förbjuder saker som omskärelse(Koranen 4:119-120), månggifte(Koranen 4:3) m.m. Men framförallt så är Koranen 65:4 gällande då det kommer till äktenskap och vad Haditerna beträffar så är samtliga utom dom av Aisha rena fabrikationer liksom påståenden att Aposteln gifte sig med "änkorna" under sitt sinnes fulla bruk då han i själva verket var besatt vid dessa tillfällen. Bara Aisha var oskuld, bara hon kunde befria mi n Apostel och bara hon är Qathems fru i Paradiset..

    Jag är även emot arabiseringen av alla muslimer. Tänk om t.ex kristna påtvingades grekisering eller hebreisering med hänvisningen att dessa är Bibelns ursprungspråk? Nej islam inom ett folk är så mycket bättre oavsett hur mycket internationellt samarbete och stöd som ges mellan muslimer.
    Vad är qathemitisk-aishanitisk? 
  • Äldre 30 Jan 22:13
    #64
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2013-01-22 23:11:39 följande:
    Vad är qathemitisk-aishanitisk? 
    Detta är den ofelbara ursprungliga islam grundat på min Apostelns och Aishas lära. Qathem är Muhammeds sanna namn enligt Aisha och varför jag vet beror på att jag läst det ur hennes Hadith.
  • vacker­kvinna
    Äldre 4 Feb 00:46
    #65

    Den enda gruppen som kommer inte hamna i helvetet är de som följer sunnah och beviset är:

    Hadith som berättas av Abu Dawood, Tirmidi och Ibn Majah:
    Från Anas bin Malik där Profeten Muhammad (saw) har sagt:
    Israel barn kommer att splittas i 71 grupper, och min ummah kommer att splittas till 72 grupper och alla dem kommer att hamna i elden förutom EN, och den är den som är majoriteten"
    dvs sunnis (90% av alla muslimer runtom i världen är sunni muslimer)

    Själv iranier, och sunni. Iran har alltid varit sunni förutom när saffavid tog över i iran på 1500 talet och tvingade folket till shismen med svärdet (därav många iranier tror att islam kom med svärdet)

    Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Tirmidi, Imam Ibn Majah 2 till (där alla hadither kommer ifrån), Abu Hanifa (första islamiska skola) (raa) alla dessa hade persiska föräldrar, och alla dessa följde strikt sunni islam

    Ingen av dessa sekter är icke troende så länge man har sin Qibla mot Mecka,
    så länge personen inte säger emot vissa saker, för då är personen utanför islam:
    Vissa shia lärda säger t ex att Koranen är inte komplett, detta gör dem till icke troende!

  • UmmAli
    Äldre 4 Feb 10:54
    #66
    vackerkvinna skrev 2013-02-04 00:46:56 följande:
    Den enda gruppen som kommer inte hamna i helvetet är de som följer sunnah och beviset är:

    Hadith som berättas av Abu Dawood, Tirmidi och Ibn Majah:
    Från Anas bin Malik där Profeten Muhammad (saw) har sagt:
    Israel barn kommer att splittas i 71 grupper, och min ummah kommer att splittas till 72 grupper och alla dem kommer att hamna i elden förutom EN, och den är den som är majoriteten"
    dvs sunnis (90% av alla muslimer runtom i världen är sunni muslimer)

    Själv iranier, och sunni. Iran har alltid varit sunni förutom när saffavid tog över i iran på 1500 talet och tvingade folket till shismen med svärdet (därav många iranier tror att islam kom med svärdet)

    Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Tirmidi, Imam Ibn Majah 2 till (där alla hadither kommer ifrån), Abu Hanifa (första islamiska skola) (raa) alla dessa hade persiska föräldrar, och alla dessa följde strikt sunni islam

    Ingen av dessa sekter är icke troende så länge man har sin Qibla mot Mecka,
    så länge personen inte säger emot vissa saker, för då är personen utanför islam:
    Vissa shia lärda säger t ex att Koranen är inte komplett, detta gör dem till icke troende!
    Vilket intressant synsett du har:   eftersom sunnihaddither säger att sunnimuslimer har rätt tro, är det den rätta vägen.

    Det är ungefär samma sak som att kristna säger, i bibeln står det att Jesus korsfästes, så då är det beviset!
    Och eftersom majoriteten av jordens befolkning är kristna, är det rätt väg för dig?

    Jag är sj inte särskilt insatt eller lärd för att uttala mig i frågor som varken du eller jag har kunskap om, men att hävda att sunnis inriktning är rätt ,och då hänvisa till sunnihadither är otroligt dumt.  Det säger nog mer om vad du är för en person, ignorant, provocerande och dömande.  Och allt är fel enligt ISLAM!!!  Den sanna RELIGIONEN  åtminstone jag följer!

    Och gå till vilken moske som helst,  alla har vi samma Koran!        
  • Muslim
    Äldre 13 Jul 00:02
    #67
    UmmAli skrev 2013-02-04 10:54:16 följande:
    Vilket intressant synsett du har:   eftersom sunnihaddither säger att sunnimuslimer har rätt tro, är det den rätta vägen.

    Det är ungefär samma sak som att kristna säger, i bibeln står det att Jesus korsfästes, så då är det beviset!
    Och eftersom majoriteten av jordens befolkning är kristna, är det rätt väg för dig?

    Jag är sj inte särskilt insatt eller lärd för att uttala mig i frågor som varken du eller jag har kunskap om, men att hävda att sunnis inriktning är rätt ,och då hänvisa till sunnihadither är otroligt dumt.  Det säger nog mer om vad du är för en person, ignorant, provocerande och dömande.  Och allt är fel enligt ISLAM!!!  Den sanna RELIGIONEN  åtminstone jag följer!

    Och gå till vilken moske som helst,  alla har vi samma Koran!        
    Sunni Islam kom före shia. Många många år före. Sunni är den rätta vägen, då Shia bytte delar utav religion så det passar dem. I sunni, finns det ingenting som heter "kärlek före äktenskap" (som ett exempel) däremot i Shia, finns Mutta "äktenskap" (www.mutah.com/how_do_i_do_mutah.htm) , som är tidsbegränsat. Kan vara 20 min, 60 min eller vad man nu kommer överens om. Detta kräver inte heller någon skilsmässa då det inte heller innebär att man skapar ett kontrakt. Äktenskap=kontrakt.

    Man får inte heller i islam, skada sig själv. Detta är något shia gör årligen = haram.

    /Mvh, Sunni Muslim.
  • Cal XVI Gustf
    Äldre 13 Jul 00:31
    #68
    MaryCaroline skrev 2013-01-13 19:30:46 följande:
    Shia har också en högtid där man piskar sig själv. Minns inte ad den heter eller vad den går ut på.
    Det här?


    ">

  • Äldre 14 Jul 23:57
    #69
    Muslim skrev 2013-07-13 00:02:17 följande:
    Sunni Islam kom före shia. Många många år före. Sunni är den rätta vägen, då Shia bytte delar utav religion så det passar dem. I sunni, finns det ingenting som heter "kärlek före äktenskap" (som ett exempel) däremot i Shia, finns Mutta "äktenskap" (www.mutah.com/how_do_i_do_mutah.htm) , som är tidsbegränsat. Kan vara 20 min, 60 min eller vad man nu kommer överens om. Detta kräver inte heller någon skilsmässa då det inte heller innebär att man skapar ett kontrakt. Äktenskap=kontrakt.

    Man får inte heller i islam, skada sig själv. Detta är något shia gör årligen = haram.

    /Mvh, Sunni Muslim.
    Det finns tre olika slags tillfälliga äktenskap som sunniter praktiserar. Det är lite lustigt när de kastar skit på Mutah-äktenskap och hävdar att det är haram, sedan smyger de hem och gifter sig tillfälligt.

    En skillnad, men ack så intressant, mellan tillfälliga äktenskap sunni vs shia är att sunniter inte behöver tala om för sin fru hur länge han tänker vara gift med henne. I mutah är det ett ömsesidigt kontrakt som ingås, där båda är väl införstådda i vad som krävs av båda parter och hur länge detta äktenskap ska gälla (för övrigt används mutah vanligtvis som ett sätt för två familjer att halal lära känna varandra innan det övergår i det permanenta äktenskapet). 

    Till sist, det är en minoritet av shiiter som slår sig blodiga. Det praktiseras inte av den stora massan. Men som vanligt är det "snaskiga" som kommer i fokus och etiketterar en grupp. Människan i ett nötskäl - älskar att förfäras över vad andra gör och älta det fram och tillbaka.
     
  • Äldre 15 Jul 00:00
    #70

    Kul att den hände lite i den här tråden :)
    Är det vanligt att shiiter är mer toleranta än sunni? Jag tycker att det verkar så.

  • Äldre 15 Jul 00:15
    #71

    Kan man generalisera så? Jag tror uppfattningen kanske färgas av vilka kretsar man umgås i. 

    En erfarenhet jag har är att en del svenska kvinnor som konverterar till islam och till den mer ortodoxa sekten wahabi - där verkar kvinnorna vilja radera hela sitt tidigare liv. Man säger upp bekantskapen med syskon, skriker haram om födelsedagsfirande och att önska sina föräldrar god jul, bränner fotografier, sätter på sig niqab etc. Skulle någon av dessa ifrågasätta nödvändigheten av detta är man på hal is och illa ute. Det sunda förnuftet har blivit lika med en sheitan som viskar i örat.... 

  • Äldre 14 Mar 17:53
    #72

    Shia handlar om Gud, Profeten Muhammad ( S ) och Profeten Muhammad ( S )s Heliga Hushåll. Samt Profeten Muhammad ( S )s efterträdare, Imam Ali (A). Som är utvald av Gud att vara efterträdare. Och det är bl.a vad man tror inom shiism. Att Gud väljer ut efterträdaren och inte människor.

    Shia "straffar" inte sig själva. Jag t.ex sörjer för Profeten Muhammad ( S ) familj. Ashura är den dagen då Profeten Muhammad ( S ) barnbarn, Imam Hussein (A) som är den tredje efterträdaren efter Profeten Muhammad ( S ), blev slaktad på en plats som heter Karbala där han var törstig omkring 3 dagar och det var Han och 71 andra (Alltså 72 personer) mot Yazid (som är som nutidens Isis/Daesh) som var ca 30,000 personer och dom slaktade dom 72 ( vars vissa även var från Profeten Muhammad (S)s familj.)

    Jag tror på 12 Efterträdare efter Profeten Muhammad ( S ). Vars den första är Imam Ali (A) och den tolfte är Imam Mahdi ( må Gud påskynda hans återkomst )

    Shia islam är sanna vägen, det man behöver göra är att läsa. Bara man läser och söker sanningen så ser man den klart och tydligt. Jag är själv ett vittne att det är så.

    Shia är väldigt spirituellt och det är helt allomfattande. Och ja, sunni och shia har vissa skillnader i regler.

  • Äldre 14 Mar 17:54
    #73

    Må Gud välsigna och skydda Shiamuslimerna.

Svar på tråden Sunni kontra Shia och suffism