Inlägg från: Skarprättare |Visa alla inlägg
  • Skarprättare

Downs syndrom - mindre värda ?!

Ett liv är ett liv och visserligen har någonting gått fel när det gäller kromosomala mutationer, men abort är att döda. Jag vill inte vara en mördare, och skulle aldrig döda mitt eget barn, eller låta döda det via ombud, vilket abort är (dödande via ombud).

Jag kan förstå att man som förälder självklart vill ha ett friskt, normalt barn. Men jag tvivlar inte en sekund på att man älskar ett barn med ds lika mycket som ett "normalskapt"  barn. Sedan beror det självklart också på hur tidigt i en graviditet som det upptäcks. Ju senare, desto värre med abort.

• Skarprättare
    Jempan skrev 2013-01-15 21:10:02 följande:
    Men det handlar ju inte om att man inte älskar någon för att man väljer att göra abort! Det handlar ju om det medicinska och livet i framtiden för denne person. "Men dom är gulliga och trevliga personer" Ja men alltså, okej? Ska vi gå efter det ledet så kommer vi snart vara utrotningshotade.
    Hur skulle vi snart vara utrotningshotade? Förr i tiden så fanns det inga metoder att ta reda på ifall en gravid kvinna bar på ett barn med ds. Kromosomala mutationer är i regel inte heller ärftliga.
  • Skarprättare
    Looktok skrev 2013-01-15 21:17:29 följande:

Usch, ändra inte på tråden nu är du snäll och inflika sådana kommentarer. Starta en ny tråd i så fall om din personliga åsikt om abort.
    Ändra? Ämnet är abort på barn med ds. Hur kan det inte ha med vad jag skrev att göra?
Svar på tråden Downs syndrom - mindre värda ?!