• Äldre 15 Jan 19:58
    6548 visningar
    10 svar
    10
    6548

    Barnporträtt

    Nu har jag tecknat mitt första barnporträtt. Har mest gjort hundporträtt tidigare men tyckte verkligen om att teckna barn. Man blir glad. Älskar den lilla pojken på bilden. Ni får gärna titta och kommentera. Jag har mer bilder på min blogg! :) www.mathildesgalleri.blogspot.se 



    porträtt
  • Svar på tråden Barnporträtt
  • Grandm­other
    Äldre 15 Jan 20:05
    #1

    Å så lite bloggreklam..raggar du besökare?

  • Äldre 16 Jan 01:02
    #2

    Genomskådad :) nä men det är roligt att få lite respons.

  • Äldre 5 Feb 09:45
    #3

    Du är jätteduktig. Påminner lite om mitt eget sett att teckna med blyerts. Jag har dock inte ditt tålamod men kanske får göra en sån där kerryteckning åt min mamma, det skulle hon gilla

    En kommentar om din hemsida/blogg. När man väljer tex "om mig" så går det inte att skrolla ner på höger sida då det kommer upp en snabbmeny i vägen. Samma sak på flera flikar. Annars ser sidan bra ut.

    Keep up the good work!! 


    En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Äldre 17 Feb 21:40
    #4

    Urgulligt! Gillar verkligen glimtet i ögonen och det "dolda" leendet ^^. Är det ditt eget barn eller någon annans?

    Jag gjorde själv ett försök på barnporträtt av min ena brorsdotter, och ja, du har rätt i att man blir glad av att göra barnporträtt :) Får nog gära ett till nån gång snart.



     
  • Äldre 15 May 13:34
    #5

    Varför inte ta kort istället? Det du ritar tillför ingenting, det är som ett foto fast sämre. Som att skriva en bok som skulle göra sig bättre som film. När man väljer konstform ska det vara den optimala för ändamålet.


  • Äldre 16 May 13:43
    #6

    Nathi vilken fin teckning! Gillar ljuset i den.

    Flisan tack för infot, jag använder alltid "fingerplattan" på laptopen så har aldrig tänkt på det.
     
    Djursonen jag har faktiskt tänkt på det några gånger, att det känns lite meningslöst att sitta och kopiera någonting så, så mycket tid man slösar egentligen. Men sen tycker jag samtidigt att det inte alls är som du säger att det blir sämre. Det blir en helt annan sak och det är mängder med människor som känner att de får något värdefullt när de får sitt djur eller någon annan avtecknad eller avmålad. Uppenbarligen känner inte alla att det är något speciellt med ett tecknat eller målat porträtt men många tycker att det blir något djupare än ett foto som ju är fint i sig men som du säger en annan konstform, vissa gillar att ha en avtecknad bild istället på väggen. Tack för din synpunkt,  på ett sätt förstår jag som sagt vad du menar. Men jag tycker likadant med böcker och filmer, även om det handlar om samma sak kan man nå "objektet" på olika plan med hjälp av olika medier. :)

  • Äldre 16 May 14:58
    #7
    AbbeyLee skrev 2013-05-16 13:43:09 följande:
    Nathi vilken fin teckning! Gillar ljuset i den. Flisan tack för infot, jag använder alltid "fingerplattan" på laptopen så har aldrig tänkt på det.   Djursonen jag har faktiskt tänkt på det några gånger, att det känns lite meningslöst att sitta och kopiera någonting så, så mycket tid man slösar egentligen. Men sen tycker jag samtidigt att det inte alls är som du säger att det blir sämre. Det blir en helt annan sak och det är mängder med människor som känner att de får något värdefullt när de får sitt djur eller någon annan avtecknad eller avmålad. Uppenbarligen känner inte alla att det är något speciellt med ett tecknat eller målat porträtt men många tycker att det blir något djupare än ett foto som ju är fint i sig men som du säger en annan konstform, vissa gillar att ha en avtecknad bild istället på väggen. Tack för din synpunkt,  på ett sätt förstår jag som sagt vad du menar. Men jag tycker likadant med böcker och filmer, även om det handlar om samma sak kan man nå "objektet" på olika plan med hjälp av olika medier. :)

    Det sista du skriver är ju precis det jag menar. En bok som skulle göra sig bättre på film, alltså en bok som är som ett film-manus (vilket t ex många deckare är), tillför inget. Den är inte optimal, om man säger så. En bok som inte skulle kunna göra sig bättre i någon annan form, är oftast en bra bok. Då är den optimal. Eftersträvar man att måla porträttlikt så blir det sämre än ett bra foto, så länge man inte lyckas överträffa fotot dvs, vilket är oerhört svårt när man målar hundraprocentigt avbildande. Att vissa gillar att få sin hund målad eller tecknad har att göra med att de uppskattar att någon lagt ner arbete på att rita av deras kära hund, samt att de har dålig smak.
  • Äldre 16 May 15:22
    #8

    Aha, är det så? OK.

  • Äldre 16 May 16:53
    #9

    Djursonen: det är DIN åsikt. Inte en allmän åsikt.

    Personligen så tycker jag porträtt eller vad man än målar är mer tilltalande som dekoration, dvs som tavlor. Och de flesta som beställer porträtt vill ju ha dem upphängda. Att hänga upp ett foto ger ofta ett väldigt skarpt och hårt intryck. Det är för exakt.

  • Äldre 16 May 19:33
    #10

    Flisan det är exakt vad jag känner också. Foto gör sig inte lika bra på väggen som en målning/teckning i mitt tycke, för skarpt och hårt och sticker ut för mycket i från väggen :) Djursonen tyckte tydligen inte så hehe :P

Svar på tråden Barnporträtt