• Äldre 17 Jan 11:52
    15320 visningar
    17 svar
    17
    15320

    Min hund blir tokig när det kommer folk!!

    Vi har en schäfertik som snart fyller ett år. Inne är hon väldigt lugn och kan slappna av trots att mina barn springer och busar..

    Men... när det kommer folk hit så blir hon tokig! Hon lägger i högsta växeln och hoppar på dom som kommer hit, och nafsar också. Det är inte bara folk som hon iinte känner som hon gör så med utan även om tex min mamma kommer hit så blir hon sjövild. Min mamma blir genomsvett innan hon få henne lugn..
    Hon väger ju över 30 kg nu så det är inte så roligt när hon hoppar,men det är skitsvårt att få henne att sluta.

    Va kan man göra för att lugna ner henne?

    Någon som har liknande problem?

  • Svar på tråden Min hund blir tokig när det kommer folk!!
  • Äldre 17 Jan 11:59
    #1

    Låt henne inte hälsa när hon beter sig så. Principen Nothing in life is free är ganska bra att gå efter. Vill man hälsa på gäster så måste man sitta ner annars går gästerna igen alt. ignorerar en.


    All you'll ever be is a faded memory of a bully
  • Äldre 17 Jan 12:35
    #2

    Be alla som kommer att ignorera henne tills hon är lugn (vilket såklart inte är det lättaste, men en får göra så gott en kan).

    Sedan så kan en ju se över hur en själv låter hunden hälsa när en kommer hem. Min sambo låter ju t.ex vår hund hoppa på honom sätta tassarna på axlarna och pussa hej vilt, vilket såklart gör att det tagit ett tag för vår hund att förstå att alla inte är lika förtjusta i den behandlingen. Det är ju inte lätt för en hund att förstå alla gånger att olika regler gäller för olika människor.

    En kan också se till att hunden m

  • Äldre 17 Jan 12:36
    #3

    ...måste sitta innan den hälsar. Med risk för att friordet gör att hunden blir uppspelt igen. Tycker därför det är lättast att ignorera och sedan berömma rätt :)

  • Äldre 17 Jan 12:53
    #4
    Apopan skrev 2013-01-17 12:36:45 följande:
    ...måste sitta innan den hälsar. Med risk för att friordet gör att hunden blir uppspelt igen. Tycker därför det är lättast att ignorera och sedan berömma rätt :)
    Jag avskyr när hundar hoppar så både jag och min sambo låter inte henne göra det. Mig hoppar hon nästan aldrig på men däremot när min sambo kommer hem blir hon tokig och hon hoppar hej vilt på han,även ett litet tjuvnyp kan förekomma. Han puttar ner henne och säger nej men det hjälper inte... vi har provat att ignorera men kanske inte gett det så mycket tid. Värt att prova igen.

    Jag skulle inte vara så katig om en stor schäfer hoppar upp på mig som man inte känner Skrikandes
  • Äldre 17 Jan 13:33
    #5

    Jag skulle helt enkelt sätta henne en bit in i hallen när det kommer folk, hon ska inte vara först på dörren någonsin.
    En ettåring bör du kunna kontrollera med ett kommando annars är det dax att börja träna ;)
    Eftersom det är en schäfer antar jag du ska köra bruks och då kan du börja ställa krav nu.
    Fixar hon inte ett - "varsegod att hälsa" när gästerna kommit in och satt sig utan flippar ur skulle jag helt enkelt ta henne koppel bredvid mig tills hon lugnat ner sig.
    Det är ju självbelönande för henne att hoppa eftersom hon får uppmärksamheten även om den är negativ.
    Är hon likadan med folk ni pratar med ute eller är det "bara" hemma? 

  • Äldre 17 Jan 13:50
    #6
    emmalie skrev 2013-01-17 12:53:21 följande:
    Jag avskyr när hundar hoppar så både jag och min sambo låter inte henne göra det. Mig hoppar hon nästan aldrig på men däremot när min sambo kommer hem blir hon tokig och hon hoppar hej vilt på han,även ett litet tjuvnyp kan förekomma. Han puttar ner henne och säger nej men det hjälper inte... vi har provat att ignorera men kanske inte gett det så mycket tid. Värt att prova igen.

    Jag skulle inte vara så katig om en stor schäfer hoppar upp på mig som man inte känner



    Jag förstår att det inte fungerar att putta bort hunden och säga nej, det ser hon väl bara som lek ^^

    Ja, prova igen och var gärna övertydliga. Armarna i kors (så det inte blir något lätt att nafsa efter) och låtsas som om det regnar. Sätt er ner och beröm lugnt när hon gett upp. Det har fungerat bra här hemma, det svåra är ju att få andra att göra likadant om det nu skulle behövas.

    Men sen så kanske det fungerar bättre att använda sig av lydnad hos er, och så kan en ju variera sig utefter situation. En brukar märka vad som fungerar bäst efter ett tag :)
  • Äldre 17 Jan 13:50
    #7
    Dexter dot com skrev 2013-01-17 13:33:23 följande:
    Jag skulle helt enkelt sätta henne en bit in i hallen när det kommer folk, hon ska inte vara först på dörren någonsin.
    En ettåring bör du kunna kontrollera med ett kommando annars är det dax att börja träna ;)
    Eftersom det är en schäfer antar jag du ska köra bruks och då kan du börja ställa krav nu.
    Fixar hon inte ett - "varsegod att hälsa" när gästerna kommit in och satt sig utan flippar ur skulle jag helt enkelt ta henne koppel bredvid mig tills hon lugnat ner sig.
    Det är ju självbelönande för henne att hoppa eftersom hon får uppmärksamheten även om den är negativ.
    Är hon likadan med folk ni pratar med ute eller är det "bara" hemma? 
    Jag har nog varit lite slapp med det här att hälsa. Men det är verkligen dags att börja träna på det. Om jag låter henne vänta att hälsa för att sedan låta henne hälsa när hon sitter ner lugnt så fullständigt exploderar hon liksom!! Hon blir som en raket :/

    Hon är likadan ute,kanske lite bättre men det är väl mer för att hon har lite större yta att vara på då..
  • Äldre 17 Jan 13:56
    #8
    Apopan skrev 2013-01-17 13:50:26 följande:


    Jag förstår att det inte fungerar att putta bort hunden och säga nej, det ser hon väl bara som lek ^^

    Ja, prova igen och var gärna övertydliga. Armarna i kors (så det inte blir något lätt att nafsa efter) och låtsas som om det regnar. Sätt er ner och beröm lugnt när hon gett upp. Det har fungerat bra här hemma, det svåra är ju att få andra att göra likadant om det nu skulle behövas.

    Men sen så kanske det fungerar bättre att använda sig av lydnad hos er, och så kan en ju variera sig utefter situation. En brukar märka vad som fungerar bäst efter ett tag :)
    Det ska vi prova!

    Ja,det är ju lite svårt att säga till gästerna hur dom ska göra, vissa går bra men inte alla :)

    Det är jäkligt retligt när hon hoppar. Barnen har ju en del kompisar som kommer hem ibland och en utav dom är livrädd för hundar. Han skriker och springer och gömmer sig så fort han ser våran hund. Då blir ju hon jätte glad och tror att det är bus.. det är svårt d där. Men hon hoppar sällan på barnen. Det blir mest intensiva pussar ;)
  • Äldre 17 Jan 14:04
    #9
    emmalie skrev 2013-01-17 13:50:33 följande:
    Jag har nog varit lite slapp med det här att hälsa. Men det är verkligen dags att börja träna på det. Om jag låter henne vänta att hälsa för att sedan låta henne hälsa när hon sitter ner lugnt så fullständigt exploderar hon liksom!! Hon blir som en raket :/

    Hon är likadan ute,kanske lite bättre men det är väl mer för att hon har lite större yta att vara på då..
    Hur är er kontakt annars under hundmöten, träning med störning osv? Håller hon kontakt med dig och du känner att du har hennes fulla uppmärksamhet eller styr hon situationen även där?
    Du har ju en ras som blir odräglig om den inte dräneras mentalt på energi ett par gånger i veckan, hur aktiverar ni henne förutom motion? 
  • Äldre 17 Jan 15:11
    #10
    Dexter dot com skrev 2013-01-17 14:04:20 följande:
    Hur är er kontakt annars under hundmöten, träning med störning osv? Håller hon kontakt med dig och du känner att du har hennes fulla uppmärksamhet eller styr hon situationen även där?
    Du har ju en ras som blir odräglig om den inte dräneras mentalt på energi ett par gånger i veckan, hur aktiverar ni henne förutom motion? 
    Vi möter inte så mycket hundar. Hon brukar busa av sig med grann hunden ibland och det funkar bra. Men dock kan jag ju inte påstå att jag får hennes fulla uppmärksamhet hela tiden. Det är lite samma som när det kommer folk hem. Hon blir så otroligt glad när hon ser hundar så hon kan knappt bärga sig..
    Dock använder hon väldigt mycket ögonkontakt som tex när man öppnar ytterdörren så springer hon aldrig ut så fort den öppnas utan hon sätter sig och väntar på ett "varsegod".

    Vi aktiverar henne inte så värst mycket mentalt faktiskt. Hon brukar nöja sig ganska bra med att springa av sig här ute på våra stora ytor och även i skogen som vi har intill.

    Har du några bra tips på hur jag kan aktivera henne mer mentalt?
  • Äldre 17 Jan 15:37
    #11
    emmalie skrev 2013-01-17 15:11:55 följande:
    Vi möter inte så mycket hundar. Hon brukar busa av sig med grann hunden ibland och det funkar bra. Men dock kan jag ju inte påstå att jag får hennes fulla uppmärksamhet hela tiden. Det är lite samma som när det kommer folk hem. Hon blir så otroligt glad när hon ser hundar så hon kan knappt bärga sig..
    Dock använder hon väldigt mycket ögonkontakt som tex när man öppnar ytterdörren så springer hon aldrig ut så fort den öppnas utan hon sätter sig och väntar på ett "varsegod".

    Vi aktiverar henne inte så värst mycket mentalt faktiskt. Hon brukar nöja sig ganska bra med att springa av sig här ute på våra stora ytor och även i skogen som vi har intill.

    Har du några bra tips på hur jag kan aktivera henne mer mentalt?

    Även om hon nöjer sig genom att bara springa av sig utomhus så skulle hon trivas med att få mental träning. Det är svårt att beskriva det, men jag märker själv hos mina hundar att de liksom blir mer harmoniska efter fått mycket mental träning. Om du har möjlighet så kan rekommendera dig att gå en kurs i grundlydnad till våren, denna träning och de intryck hon får på en kurs ger bra mental stimulans. Samtidigt som du får verktyg till hur du ska hantera din hund i de situationer som nämns i ts.

    Andra former av mentalträning är aktiviteter där hunden får använda sin nos. Det kan handla om att den ska spåra, söka upp en person i skogen. Genom att bara kasta ut småbitar av godis på en större yta, inomhus/utomhus, får hunden mental stimulans när den letar upp dessa bitar. Du kan ta hundens favoritleksak, visa den för hunden, se till att hunden inte ser vad du går, och sedan gömma leksaken. Sedan får hunden leta efter den. I början lägger man leksaken där hunden lätt hittar, i takt med att hunden blir duktigare på detta kan man lägga leksaken på svårare ställen.

    När det gäller ditt huvudsakliga problem kan det lösas med att hunden går till ett visst ställe och lägger sig när det ringer på dörren. Detta kan läras in genom att någon ringer på dörrklockan, sedan visar man hunden till den specifika platsen, och ger den en godbit där. När hunden förstår att den ska gå till sin plats kan man säga åt den att lägga sig. Kommer det personer på besök innan hunden lärt sig detta kan man hjälpa den på traven genom att när det ringer på dörren, lugnt kallar till sig hunden och går denna plats med hunden.

    Hunden får inte sedan lämna platsen och hälsa på gästerna förrän den är lugn. Det som är viktigt i sådana här fall är att man själv är lugn, vilket inte alltid är så lätt. För blir man stressad/ivrig så känner hunden detta.  Utan  när man hör ljudet av dörrklockan kan man själv, i början, ta det väldigt lugnt.  Långsamt resa sig, om man sitter ned. Långsamt gå emot ytterdörren. Om man är rädd för att den person som ringer på ska hinna gå kan man säga till vänner/släkt eller skriva en lapp på dörren att pga hundträning så kan det ta tid innan dörren öppnas.
                
  • Äldre 17 Jan 15:46
    #12
    emmalie skrev 2013-01-17 15:11:55 följande:
    Vi möter inte så mycket hundar. Hon brukar busa av sig med grann hunden ibland och det funkar bra. Men dock kan jag ju inte påstå att jag får hennes fulla uppmärksamhet hela tiden. Det är lite samma som när det kommer folk hem. Hon blir så otroligt glad när hon ser hundar så hon kan knappt bärga sig..
    Dock använder hon väldigt mycket ögonkontakt som tex när man öppnar ytterdörren så springer hon aldrig ut så fort den öppnas utan hon sätter sig och väntar på ett "varsegod".

    Vi aktiverar henne inte så värst mycket mentalt faktiskt. Hon brukar nöja sig ganska bra med att springa av sig här ute på våra stora ytor och även i skogen som vi har intill.

    Har du några bra tips på hur jag kan aktivera henne mer mentalt?
    Schäfern är en brukshund och behöver jobba för att må bra och bli harmonisk. Att kräva lydnad och koncentration av en understimulerad unghund som är frustrerad och full av överskottsenergi är orättvist.
    Nu är hon ung och ännu inte vuxen men en ouppfostrad schäfer du inte har full kontroll på är ingen hit och det brukar visa sig ju äldre dom blir. En schäfer som inte får jobba tar ofta på sig egna uppgifter som att vakta,jaka osv för att få utlopp.
    Mitt råd är att se till att hon tycker du är det roligast som finns genom att ta intiativ till roliga övningar/lek, att träna på lydnaden tex sitt och ligg och kräva att hon ligger/sitter tills hon får frikommando vilket du har nytta av i hälningsträningen,att börja spåra för att trötta ut henne mentalt.
    Antingen går du en appelkurs på Bruks och lär dig grunderna till bruksgrenarna och det din ras är avlad till att göra eller så läser du och kör lite hemma.
    Det finns massor av bra böcker om lydnad,spår,sök mm

    www.aktivhund.se/hund-artiklar/spara-med-din-hund.asp

    Spår är enkelt,du kan träna själv och det är jätteroligt!! 
  • Äldre 17 Jan 16:38
    #13
    emmalie skrev 2013-01-17 13:56:08 följande:
    Det ska vi prova!

    Ja,det är ju lite svårt att säga till gästerna hur dom ska göra, vissa går bra men inte alla :)

    Det är jäkligt retligt när hon hoppar. Barnen har ju en del kompisar som kommer hem ibland och en utav dom är livrädd för hundar. Han skriker och springer och gömmer sig så fort han ser våran hund. Då blir ju hon jätte glad och tror att det är bus.. det är svårt d där. Men hon hoppar sällan på barnen. Det blir mest intensiva pussar ;)



    Barnen kan ju också sätta armarna i kors och gå bryskt därifrån. Gör det till en lek, när de väl har lyckats så märker de att de faktiskt kan få kontroll över situationen, och då brukar de tycka det är roligt och komma ihåg vad de skall göra när hunden är jobbig. Jag har fått 4åringar att lyckas med det på min hund när han var som värst runt halvåret, och då vägde han som din hund ungefär.

    Angående aktivering så finns det massvis en kan göra varje dag (och du har ju fått bra tips) Har ni en pulka och sele hemma så kan du ju dra med den under promenaden. Låt hunden kissa och bajsa av sig, och koppla sedan fast den tomma pulkan på hunden. Då inte för att trötta ut hunden i kroppen (skall ju inte dra tungt ännu i den åldern) utan för att den skall få en uppgift under promenaden. Går lika bra med tom klövjeväska.

    Om du tror att du måste vänja in hunden med pulkan och väskan först, gör det. Men ofta går det bra att bara sätta igång som om det vore det mest naturliga i världen.

    Om du ger torrfoder kan du ju ge detta utomhus. Sprid det över marken eller göm det och låt hunden leta upp det. Lägga små lätta spår med hjälp av maten kan en också göra.

    Använd naturen som hinder. Låt hunden hoppa över stockar eller cykelställ. Klättra upp på snövallar eller stenar.

    Fortsätt nöta vardagslydnad och kontakt under promenaderna. Gör också tid för att bara sätta er ner och gå inte förrän hunden är helt avslappnad och lugn och ligger eller sitter ner. Det är bra övning, speciellt när det kommer till att kanske stå och prata med någon en mött ett tag, då hunden gör bäst i att vara lugn och tålmodig och vänta.

    Nu kanske du gör mycket av det här, men det var lite tips iaf :)
  • Äldre 17 Jan 17:33
    #14
    Apopan skrev 2013-01-17 16:38:27 följande:


    Barnen kan ju också sätta armarna i kors och gå bryskt därifrån. Gör det till en lek, när de väl har lyckats så märker de att de faktiskt kan få kontroll över situationen, och då brukar de tycka det är roligt och komma ihåg vad de skall göra när hunden är jobbig. Jag har fått 4åringar att lyckas med det på min hund när han var som värst runt halvåret, och då vägde han som din hund ungefär.

    Angående aktivering så finns det massvis en kan göra varje dag (och du har ju fått bra tips) Har ni en pulka och sele hemma så kan du ju dra med den under promenaden. Låt hunden kissa och bajsa av sig, och koppla sedan fast den tomma pulkan på hunden. Då inte för att trötta ut hunden i kroppen (skall ju inte dra tungt ännu i den åldern) utan för att den skall få en uppgift under promenaden. Går lika bra med tom klövjeväska.
    Om du tror att du måste vänja in hunden med pulkan och väskan först, gör det. Men ofta går det bra att bara sätta igång som om det vore det mest naturliga i världen.

    Om du ger torrfoder kan du ju ge detta utomhus. Sprid det över marken eller göm det och låt hunden leta upp det. Lägga små lätta spår med hjälp av maten kan en också göra.

    Använd naturen som hinder. Låt hunden hoppa över stockar eller cykelställ. Klättra upp på snövallar eller stenar.

    Fortsätt nöta vardagslydnad och kontakt under promenaderna. Gör också tid för att bara sätta er ner och gå inte förrän hunden är helt avslappnad och lugn och ligger eller sitter ner. Det är bra övning, speciellt när det kommer till att kanske stå och prata med någon en mött ett tag, då hunden gör bäst i att vara lugn och tålmodig och vänta.

    Nu kanske du gör mycket av det här, men det var lite tips iaf :)
    Tack snälla för tipsen! :)
  • Äldre 19 Jan 08:20
    #15

    Vi tänker såhär runt hundarna och dörren. Gästerna kommer för att hälsa på oss. När gästerna kommer får hundarna vara i ett annat rum. Inte i hallen. Detta har vi lärt dem med hjälp av kroppspråk, men är det svårt kan kompostgaller vara en lösning. Detta ändrar förväntningarn kring dörren, hundarna vet att gästerna inte kommer för deras skull. Ibland får hundarna sedan komma ut och hälsa, ibland inte. Det är nyttigt att de ibland inte får hälsa alls. Vanligtvis är det så att när de väl får hälsa är det inte så intressant. Den här lösningen är bra för att de slipper att gå upp i stress. Schäfer (vår ena är det) ska inte som ras vara översocial, jag tycker därför att detta har varit superlätt att lära henne, men då har vi också kört på det sedan dag ett. Det är otroligt skönt när det är lugn och ro när gäster kommer.

  • Äldre 19 Jan 10:06
    #16
    josu skrev 2013-01-19 08:20:23 följande:

    Vi tänker såhär runt hundarna och dörren. Gästerna kommer för att hälsa på oss. När gästerna kommer får hundarna vara i ett annat rum. Inte i hallen. Detta har vi lärt dem med hjälp av kroppspråk, men är det svårt kan kompostgaller vara en lösning. Detta ändrar förväntningarn kring dörren, hundarna vet att gästerna inte kommer för deras skull. Ibland får hundarna sedan komma ut och hälsa, ibland inte. Det är nyttigt att de ibland inte får hälsa alls. Vanligtvis är det så att när de väl får hälsa är det inte så intressant. Den här lösningen är bra för att de slipper att gå upp i stress. Schäfer (vår ena är det) ska inte som ras vara översocial, jag tycker därför att detta har varit superlätt att lära henne, men då har vi också kört på det sedan dag ett. Det är otroligt skönt när det är lugn och ro när gäster kommer.


    Aha okej. Jag fick för mig att det blev värre när jag hade henne ett annat rum när det kommer gäster, men kanske värt att prova. Nu har jag lite alternativ!
    Tack!
  • Äldre 20 Jan 20:36
    #17
    emmalie skrev 2013-01-19 10:06:10 följande:
    Aha okej. Jag fick för mig att det blev värre när jag hade henne ett annat rum när det kommer gäster, men kanske värt att prova. Nu har jag lite alternativ!
    Tack!

    Det är mycket  möjligt att hon blir JÄTTE mycket jobbigare när hon inte släpps fram till dörren. Detta handlar om att hon har en förväntning på att hon ska få komma fram. Hon har ju fått lära sig att hon får komma fram och blir skit frustrerad när detta ändras. Det gäller att du är envisare än hunden och att hon aldrig kommer fram till dörren. Det räcker med en positiv upplevelse (hon tar sig fram till dörren) för att hon ska "glömma" träningen. Du behöver inte ha henne i ett annat rum, det kan till och med bara bra om hon ser hallen. Det viktiga är att hunden inte får komma fram. Ni kan träna "plats" eller stanna kvar, gå och lägg dig eller liknande. Träna detta ofta utan störning och öka sedan utmaningen. Om hon är duktig får hon belöning. Om du väljer att ha henne i ett annat rum kan du prova kasta godis på golvet eller ge henne ett ben.
Svar på tråden Min hund blir tokig när det kommer folk!!