• mammamebarn

    Småjobbig 4:a åring.

    Bonusbarnet testar verkligen gränser just nu, h*n som för 6 månader sedan nästan var en ängel är nu som förbytt.
    Kaxig som få, svarar emot när man säger att det är dax att städa undan leksakerna, tandborstningen kan vara en kamp, knuffar/ligger på/biter små syskonet, värst just nu är alla lögner och orden "det glömde jag, kommer jag inte ihåg" listan kan göras lång...
    Vaknar tidigt på morgonen (allt mellan 4-6) och kan föra ett farligt väsen för att vi inte startar tv:n utan ber h*n lägga sig igen. 
    Vi är ovänner nästan dagligen om småsaker. 
    Detta börjar bli jobbigt och mitt tålamod är snart slut vilket går ut över övriga familjen....  
     

  • Svar på tråden Småjobbig 4:a åring.
  • cosinus

    Jag har en 4-åring just nu (nummer 3 av 4 barn) som har otroligt svårt att räta in sig i ledet om man säger så. Han vill gärna ha undantag för regler om det mesta, försöker göra allt man inte får när man tittar bort och det händer inte helt sällan att han ligger på golvet och vrålar: "Ingen bestämmer över mig, jag bestämmer över alla, jag bestämmer allt i familjen, jag får göra som jag viiiiiiiiiiiiiill" Typ så. Han vill att alla andra ska dansa efter hans pipa och så har ingen av mina andra varit heller :) Visst hade de blivit arga ibland och tyckt livet varit orättvist men liksom inte kategoriskt ansett sig stå över alla regler som den här killen gör.

    Det vi gör är att välja ut de viktiga fighterna och ta dem fult ut. T ex tandborstning, handtvätt innan maten o s v. Jag bär honom till toan, ser till att det blir gjort och sen får han skrika så länge han vill tills han lugnar ner sig. Skriker han på kväll/natt/morgon så släpar jag in en madrass i bastun och så sover vi där för jag vägrar låta honom skrika upp syskonen. Nu har just skrikandet inte varit ett jätteproblem utan han har mer kastat saker men nog har det hänt att han skrikit också.

    Nu när han snart är 5 börjar det vara mycket lugnare. Han kan fortfarande bli galet arg. Igår var han så arg så han sprang runt hela huset och bara vrålade, studsade och hoppade för att han inte fick som han ville men han kastade inget, slog ingen, sparkde inte på något och svor inte. Framsteg :D

    Barn är olika och lillsyrran är inte alls lik honom till sättet så jag hoppas och tror att han är den enda som kommer vara så här i den här åldern (två är ju redan avklarade)

Svar på tråden Småjobbig 4:a åring.