• 42an

    Info om risker?

    Hej tjejer! Funderar en del på att försöka få ett 3:e barn med äggdonation eftersom mina ägg är kaputt (är 43år). Pratade med min gynekolog idag för att fråga vad hon tyckte om en graviditet vid min ålder och om hon kunde hjälpa mig med prover och vul eftersom behandlingen kommer ske utomlands.

    Ärligt talat skrämde hon slag på mig. Det är stor risk för diabetes, havandeskapsförgiftning, preklampsi, plodpropp(och det är inte säkert att den sätter sig i benet utan lika gärna i lungan eller hjärnan). Jag skulle inte räkna med att vara samma kvinna efter en graviditet som innan. och att göra det med 2 barn som behöver sin mamma är inte ok.

    Jag måste fråga er, vad har ni fått för info? Jag vet att riskerna är förhöjda vid min ålder men är de så stora så att jag riskerar att göra mina barn en stor otjänst genom att riskera detta. Först blev jag jätteledsen men sen blev jag mer ilsken. Har hon verkligen rätt?

    Att jag har haft 2 helt problemfria graviditeter -05 och -07 borde ju vara en fördel men hon sa att alla graviditeter är olika och jag skulle inte räkna med att åka räkmacka denna gången också.

    Hon skulle själv "aldrig i livet utsätta sig för detta". Men beslutet är ditt, sa hon.

    Känner att jag måste försöka få en second opinion från ngn annan gyn men är nyfiken på var era gyn/bm har sagt om er "höga" ålder.

    Kram på er och lycka till allihop!              

  • Svar på tråden Info om risker?
  • AnnaGreta 378

    Jag kommer att vara 43 när mitt barn föds i sommar. Blev ganska överrraskad över att min barnmorska var så positiv till min ålder. Känner mej sliten, trött i kroppen och gammal. Faktiskt. 

    Min barnmorska såg absolut inte min ålder som ett hinder för en normal graviditet.  

  • floa123

    Hej,
    jag har varit gravid 3 ggr , vid 25,41 och 43 års ålder. Det var ingen som helst skillnad. Mådde bra hela tiden alla gångerna. Däremot så betraktas man kanske som mer "riskfylld" när man är äldre, så jag fick göra några fler kollar, men det gjorde inget alls. Var ju bara skönt att höra att allt var bra. 
    Märkligt uttalande av en barmorska tycker jag.     

  • 42an

    Tack för era svar. Skönt att höra att era bm har varit coolare. Har bokat tel.tid till den läkaren som haft hand om mina tidigare graviditeter så får jag en second opinion.

    Är det fler som fått reaktioner på sin ålder? 

  • missmadde

    Det gick ett radioprogram om ämnet tidigare i vinter. Det är positivt inställt till äldre friska kvinnor, dock inte så positivt för äldre män. sverigesradio.se/sida/avsnitt/116099&date=2012-11-13

    Annars är släktforskning en ganska uppiggande läsning för äldre, nyblivna mammor i 45-50 års åldern var inte helt ovanligt för 100-200 år sen.

  • 42an

    Tack för tipset, det skall jag leta reda på. Kul med släktforskningen! Min mormor födde min mamma vid 43 och min morbrors fru fick också barn vid 43 och detta var givetvis långt innan ivf var påtänkt. Så helt hopplöst kan det ju inte vara. Kanske är vi klenare nu för tiden..... Eller bara sjåpigare....

  • missmadde
    42an skrev 2013-01-23 16:31:49 följande:
    Tack för tipset, det skall jag leta reda på. Kul med släktforskningen! Min mormor födde min mamma vid 43 och min morbrors fru fick också barn vid 43 och detta var givetvis långt innan ivf var påtänkt. Så helt hopplöst kan det ju inte vara. Kanske är vi klenare nu för tiden..... Eller bara sjåpigare....
    Ja, kunde dom så kan ju du, eller hur ;) Förr fick man ju barn när man fick dem. Vissa gifte sig först vid 40 och då kom barnen då, en del var fertila till 50 och då fick man barn då helt enkelt. Hoppas programmet gav en lite annan vinkel på det hela :) Det är klart det finns risker, men de finns ju där även om man är 20.
  • AnnaGreta 378

    Jag tror inte att vi är klenare nu för tiden. Vi överlever oftast barnsängar, vilket man ofta alltid gjorde när när man "fick barn när man fick dem".

    Dock känner min kropp att det inte är optimalt att vara 42 och gravid med sjätte barnet. 
    Det var lättare att vara gravid vid 20, 24, 33, 35 och t.om. 39 år.    

       

      

  • AnnaGreta 378
    AnnaGreta 378 skrev 2013-01-23 20:57:39 följande:
    Jag tror inte att vi är klenare nu för tiden. Vi överlever oftast barnsängar, vilket man ofta alltid gjorde när när man "fick barn när man fick dem".

    Dock känner min kropp att det inte är optimalt att vara 42 och gravid med sjätte barnet. 
    Det var lättare att vara gravid vid 20, 24, 33, 35 och t.om. 39 år.    

       

      

    Konstig mening (skyller på pratiga barn. Det ska såklart vara:

    "Vi överlever oftast barnsängar, vilket man inte alltid gjorde....." 
Svar på tråden Info om risker?