• Anonym (Trött som f-n)

    Tips på vad säga till folk

    Hej. Jag har ett stort problem, eller ja vi. En nära anhörig till mig har i 6 år försökt få barn med sin man. De har testat IVF 9 gånger utan plus, och ställde sig i adoptionskö för jag tror något år sedan. De har kommit så långt som till beslut från kommunen på att de är lämpliga som adoptivföräldrar. Så långt allt väl.

    Men nu har de i smyg fortsatt att göra IVF för att spara tid som de säger så ställde de sig i adoptionskön innan de var helt färdiga med IVF (jag förstår att det är vanligt men inget man talar om för andra). Och på 10:e försöket blir hon gravid. Så långt allt också väl.

    Min anhöriga ska fullfölja adoption i ett senare skede med syskonet, oavsett, så aoption är inte ute ur bilden för detta har hänt. Så långt  är allt också väl.

    Men nu till det som irriterar mig som satan.
    Nu när jag och min anhöriga och hennes man berättar för folk runtomkring oss, släkt och vänner och så, så säger faktiskt alla utan undantag:

    Jaaaa det var det jag visste. Jag har hört att det är såååå vanligt att man blir gravid när man ska adoptera. Man slappnar aaaaav då.

    Hur i h-e har de fått den feluppfattningen tänker jag. Är de helt dumma i huvudet? vad tror de. Att adoption är någon slags j-a fertilitetsmedtod eller? De låter som om de vore några slags profeter inom reproduktionsområdet och verkar så säkra på att de har rätt.

    Så nu varje gång jag ska berätta för någon ny person om deras graviditet (sådana som jag träffar men inte de känner så väl), så väntar jag mig redan innan att denna kommentar ska komma. Och mycket riktigt så gör den alltid  det.

    Vad är det med folk? Vad ska jag svara, jag vill ha tips på något riktigt bra svar gärna som får dem att känna sig lite dumma också. För inte kan de på allvar tro att man blir gravid av att adoptera. Inte ens folk med grava begåvningshandikapp tror väl på det.

    Det är för f-n kränkande mot alla som är adopterade för det första, som att ja du kom till bara för dina föräldrar testade dig som metod först, men lyckades tyvärr inte liksom. Så då kom du,..Som att det vore någon slags metod att liksom bli gravid bara. Kan de bara inte fatta att folk som ställer sig i adoptionskö gör det för att de vill adoptera.

    Gaaaahh. Vad ska man svara dessa idioter?

  • Svar på tråden Tips på vad säga till folk
  • Anonym

    Eh? Är du på riktigt? Tror det är svårt nog att kommentera något så privat om man är en så kallat bekant, låt människorna vara. De vet säkert inte heller vad dom ska svara.

  • fabbemam

    Vilken omtänksam vän du är!

    Visst finns det de som efter många års kämpande efter ett barn tillslut blir gravida men det har som du ju vet INGET med adoption eller inte att göra, den graviditeten hade ägt rum ändå. Jag tror inte att du kan göra så mycket annat än att berätta just detta för de som tror att det beror adoptionen att man blir gravid.

Svar på tråden Tips på vad säga till folk