• Emelojsskii

    Smärta av tampong

    Hej. Har ett litet problem som jag tänkte fråga om här innan jag söker för det. Jag får ont vid användning av tampong, det är som en brännande smärta, värst är att ta ut tampongen och om man kissar efteråt så svider det som satan. Har haft såhär en gång innan men det försvann så fort jag sluta med tampong. Nu har jag inte haft mens på ett tag på grund av mina p-piller, tänkte att jag skulle prova att ha tampong men det gick i två dagar innan det börja göra ont. Jag har rätt storlek på tampongen, känner aldrig av nåt annars under sex utan det är bara vid användning av tampong. Det försvinner så fort jag slutar med det, jag hade sista i imorse oh smärtan/svedan försvann nästan med en gång. Någon som vet vad det kan vara?


  • Svar på tråden Smärta av tampong
  • kossan

    Du tar ut den innan den är helt fylld! Då kan det svida för den river lite då! :)

  • Anonym

    Ok då missuppfattade jag överkänslig mot materialet kanske? Jag kan inte aanvända tampong heller men det är pga att jag får otrolig mensvärk när jag använder det.

  • Callina

    Eller köp tampongen Ellen på apoteket, jättebra om man är känslig.

  • Emelojsskii
    kossan skrev 2013-01-21 23:58:49 följande:
    Du tar ut den innan den är helt fylld! Då kan det svida för den river lite då! :)
    Jag har den minsta storleken och den blir nästintill helt fylld så det kan inte va felet.. 
  • Emelojsskii
    Anonym skrev 2013-01-22 00:02:52 följande:
    Ok då missuppfattade jag överkänslig mot materialet kanske? Jag kan inte aanvända tampong heller men det är pga att jag får otrolig mensvärk när jag använder det.
    Hmm okej, hade ingen aning om att man kunde vara det.. Men troligtvis så är det väl så,.. 
  • Emelojsskii

    Får testa med glidmedel eller vaselin, ska kolla upp dom på apoteket också :) 
    Tack för era svar..
    Men får nog sluta med tampong då det värker hela tiden när jag har den inne :(  

  • Lindsey Egot the only one

    Gör det ont när du använder den eller bara när du för in och it den?
    Gör det ont när du använder den och den är full när du drar ut den kanske du behöver en större storlek. Om den blir för tung så spänner du muskulaturen (kniper om den) och det kan medföra att man krampar tillslut och då funkar det varken att dra ut eller sätta i en ny. Varför man krampar är ju för att livmodern gör ju det under mensen för att driva ut blodet. Endel har menssmärta och det är för att livmodern drar ihop sig och har man överfull tampong som man försöker hålla kvar kan man få ännu ondare. Sedan när du dragit ut tampongen torka dig inte utan för in den nya på direkten. Då har du naturligt glid in av de som hjälpte till när den gamla kom ut. Så torka dig innan du drar ut och efter du satt in tampongen.

  • Anonym (olivolja)
    Emelojsskii skrev 2013-01-22 07:28:11 följande:
    Får testa med glidmedel eller vaselin, ska kolla upp dom på apoteket också :) 
    Tack för era svar..
    Men får nog sluta med tampong då det värker hela tiden när jag har den inne :(  
    Olivolja! jag har samma problem som dig, och att "doppa" tampongen i olivolja innan brukar göra susen i musen, hehe. Men ärligt, det hjälper för mig. Brukar olja in den rätt kraftigt innan jag för in den.
  • Lis Alm

    låter som om slemhinnorna blir för irriterade.
    viktigt att du har en tampong som inte suger upp så mycket ex mini, samt att du väntar ett antal timmar (läs på förpackningen) innan du byter den, så att den inte är torr.
    Använd gärna ett silikonbaserat glidmedel på tampongen samt skidmynningen och en bit in när du för in tampongen, sedan när du ska ta ut den kanske du får använda glid igen.

    Ofta är vi känsligare i slidan vid mens också. Fungerar inte tipsen för din del så kanske du ska testa annat hjälpmedel istället., finns ju flera olika ex binda, soft tampons, menskopp.

    Hoppas att du får det till att fungera.

  • teknikfreak

    För du upp den tillräckligt högt upp då? Om du inte för upp den ordentligt kan det göra rejält ont.


    Vad jag säger och vad folk hör är sällan samma sak!
Svar på tråden Smärta av tampong