• Månsten

    Dålig vård vid missfall?

    Vid min fösta graviditet så börja ja blöda lite i v12, tyvärr var de ingen som ville hjälpa mig utan jag fick höra att de var vanligt man blödde i början på graviditeten. I 2 veckor ringde jag och försökte få tid för vul men fick inget.Varken barnmorska eller gyn hjälpte mig.  i v 14 börjat blöda mer så åkte ja in och satte mig på gyn och vägra gå därifrån innan jag blivit undersökt ( Borås lassarett) Till slut tog de in mig och konstanterade att i ca v 6-7 hade graviditeten avstannat. Fick mig en tablett och skulle åka hem och komma tillbaka 2 dagar senare och se om allt kommit ut. Redan på kvällen börja ja störtblöda, akut in och pga av de hade fullt på sjukhuset fick jag ligga hela natten och tokblöda. Klarade till slut inte resa mig utan att svimma. på förmiddan dagen efter fick jag en skrapning, Hade då förlorat så mycket blod att jag fick blodtransfusion.   Tog ändå lång tid innan jag återhämtade mig och värdena gick upp. Känner att jag har fått extremt dålig vård och man kan inte förvänta sig få hjälp utan allt får man fixa själv. Hoppas detta inte är vanligt.

    Ett bra tag senare blev ja gravid och fick en son, fick tjata mig till ett vul i vecka 10 med han. Tydligen var inte detta tillräckligt för att få vul tidigt. Nu är ja gravid igen. Ska in till min bm och se om denna nu kan hjälpa mig att få tidigt vul eller om amn får fixa de själv.

    Någon som råkat ut för liknande?     

     

  • Svar på tråden Dålig vård vid missfall?
  • Mizzii

    OJA TS känner exakt samma som dig.
    Försöker tjata till mig ett VUL nu ett tidigt men har bara fått till svar att vi ska på inskrivning på hälsosamtal bla bla och sen får vi SE OM det blir aktuellt.
    Då skall nämnas att jag haft 2 tidiga MF samt ett sent nu som jag fick  föda fram i nov-2012 nu som dött i magen.

    Är gravid alltså nu igen och vill så gärna på tidigt UL/VUL men verkar svårt att få trots det hemska man varigt med om att förlorat ett barn samt 2 MF och dessutom att man själv höll på att stryka med på kuppen nu sist    

  • Månsten
    Mizzii skrev 2013-01-24 13:17:58 följande:
    OJA TS känner exakt samma som dig.
    Försöker tjata till mig ett VUL nu ett tidigt men har bara fått till svar att vi ska på inskrivning på hälsosamtal bla bla och sen får vi SE OM det blir aktuellt.
    Då skall nämnas att jag haft 2 tidiga MF samt ett sent nu som jag fick  föda fram i nov-2012 nu som dött i magen.

    Är gravid alltså nu igen och vill så gärna på tidigt UL/VUL men verkar svårt att få trots det hemska man varigt med om att förlorat ett barn samt 2 MF och dessutom att man själv höll på att stryka med på kuppen nu sist    


    Helt otroligt! Varför är vården så olika?
    Jag läser här att fler blir erbjudna vul tidigt redan vid inskrivningen bara för att de vill ha det. Du borde ju tillhöra en grupp men extra hög "riskfaktor" om du förstår vad jag menar och borde få de med en gång.
    De är ju svårt att ta till sig graviditeten och vara glad förän man har fått se att de är okej. Hoppas vi båda får tidigt vul. 
      håller tummarna.
  • Mizzii
    Månsten skrev 2013-01-24 13:47:34 följande:


    Helt otroligt! Varför är vården så olika?
    Jag läser här att fler blir erbjudna vul tidigt redan vid inskrivningen bara för att de vill ha det. Du borde ju tillhöra en grupp men extra hög "riskfaktor" om du förstår vad jag menar och borde få de med en gång.
    De är ju svårt att ta till sig graviditeten och vara glad förän man har fått se att de är okej. Hoppas vi båda får tidigt vul. 
      håller tummarna.

    Ja jag trodde jag skulle på VUL lätt men tydligen får man inte det så lätt och dessutom blir detta 4:e snittet alltså även där är en stor risk
  • Mizzii

    Hoppas vi bägge kan få tidiga UL/VUL.

    Vilken vecka är du i? 

  • Aileen Allannah

    Jag fick, tvärtom, ett väldigt bra bemötande av vården när jag fick ma. Jag vaknade på morgonen i vecka 12 med en liten blödning och ringde sjukvårdsrådgivningen, som tyckte jag skulle åka in till gynakuten. Sagt och gjort, där konstaterades det att fostret slutat växa i vecka 6-7, jag fick tabletter och fick välja om jag ville stanna kvar och utföra behandlingen eller om jag ville göra det hemma. Sen fick jag en återbesökstid två veckor senare för att se att allting kommit ut, och jag blev erbjuden en kurator. Vid nästa graviditet blev jag erbjuden extra samtal och kontroller, men ultraljud avböjde jag dock.

    Om ni väldigt gärna vill ha ett tidigt ultraljud så kan ni boka ett privat.

  • Mizzii
    Aileen Allannah skrev 2013-01-24 13:56:41 följande:
    Jag fick, tvärtom, ett väldigt bra bemötande av vården när jag fick ma. Jag vaknade på morgonen i vecka 12 med en liten blödning och ringde sjukvårdsrådgivningen, som tyckte jag skulle åka in till gynakuten. Sagt och gjort, där konstaterades det att fostret slutat växa i vecka 6-7, jag fick tabletter och fick välja om jag ville stanna kvar och utföra behandlingen eller om jag ville göra det hemma. Sen fick jag en återbesökstid två veckor senare för att se att allting kommit ut, och jag blev erbjuden en kurator. Vid nästa graviditet blev jag erbjuden extra samtal och kontroller, men ultraljud avböjde jag dock.

    Om ni väldigt gärna vill ha ett tidigt ultraljud så kan ni boka ett privat.
    Privata UL kostar i regel skojortan och tycker inte man skall behöva gå privat och betala massor
  • Aileen Allannah
    Mizzii skrev 2013-01-24 14:05:59 följande:
    Privata UL kostar i regel skojortan och tycker inte man skall behöva gå privat och betala massor
    Jo, det är klart det kostar. Men eftersom man inte vet hur ultraljud påverkar fostret så rekommenderas det att man inte gör några ultraljud som inte är medicinskt motiverade. Sen är det olika i olika landsting, på en del ställen är man mer generös än på andra.
  • Månsten
    Aileen Allannah skrev 2013-01-24 13:56:41 följande:
    Jag fick, tvärtom, ett väldigt bra bemötande av vården när jag fick ma. Jag vaknade på morgonen i vecka 12 med en liten blödning och ringde sjukvårdsrådgivningen, som tyckte jag skulle åka in till gynakuten. Sagt och gjort, där konstaterades det att fostret slutat växa i vecka 6-7, jag fick tabletter och fick välja om jag ville stanna kvar och utföra behandlingen eller om jag ville göra det hemma. Sen fick jag en återbesökstid två veckor senare för att se att allting kommit ut, och jag blev erbjuden en kurator. Vid nästa graviditet blev jag erbjuden extra samtal och kontroller, men ultraljud avböjde jag dock.

    Om ni väldigt gärna vill ha ett tidigt ultraljud så kan ni boka ett privat.

    Har inget privat som gör vul här i närheten. Tycker inte heller man ska behöva gå till privat utan har man haft problem innan tycker jag man ska bli erbjuden det. Här är de nog väldigt ogenerösa tyvärr.
  • Månsten
    Mizzii skrev 2013-01-24 13:54:40 följande:
    Hoppas vi bägge kan få tidiga UL/VUL.

    Vilken vecka är du i? 
    Jag ska på inskrivning nästa vecka först. Är i v9 nu, hoppas hoppas verkligen. Ska verkligen ligga på att jag vill ha ett vul. Man kanske har varit för snäll innan... vem vet.

    Vilken v är du i? 
  • XcsM

    Tycker det är sjukt att det kan skilja så mycket på vården beroende på var man bor!
    Igår läste jag i en annan tråd om en tjej som undrade kring KUB då det kostade 1500,- för henne att göra detta. Jag däremot blev erbjuden KUB helt gratis.

    Jag bor nära Värnamo (vilket inte är alls långt från Borås) och varje gång jag ringt och varit orolig har de alltid bett mig att komma in så att de kan se att allt är okej. Känns konstigt att man inte erbjuder samma hjälp till alla gravida.

Svar på tråden Dålig vård vid missfall?