• SupersurasunkSara

V å r d n a d s f r å g a??

Anonym skrev 2013-01-24 20:26:21 följande:
    Föräldrabalken.

Vårdnadens utövande
    13 § Står barnet under vårdnad av två vårdnadshavare, skall vad som sägs i 11 eller 12 § gälla dem tillsammans.
       Är en av vårdnadshavarna till följd av frånvaro, sjukdom eller annan orsak förhindrad att ta del i sådana beslut rörande vårdnaden som inte utan olägenhet kan uppskjutas, bestämmer den andre ensam. Denne får dock inte ensam fatta beslut av ingripande betydelse för barnets framtid, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det.
    Och vad är det för beslut som måste tas just nu menar du? Pappan tog ett beslut att lämna barnet till sin mamma, alltså barnets farmor när han blev sjuk och inte kunde själv, det är han i sin fulla rätt att göra. När det är mammans tur att ha umgänge får barnet helt enkelt bli lämnat av farmor till mamma.

Vad är det för beslut som måste tas som inte kan skjutas upp?? Jag vill gärna ha en förklaring då jag faktiskt inte förstår.

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-01-30 16:21:43 följande:
    Ja o i kapitel 6 står att läsa: Vårdnadens utövande

11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Lag (1983:47).

I rest my case...Flört

Och att barnet är hos farmor rör barnets personliga angelägenheter hur??
  • SupersurasunkSara
    Denise87 skrev 2013-01-30 16:31:12 följande:
    Men vad är det för fel på folk, har man barn tillsammans ska man fan informera om att man är på sjukhus och berätta vart barnet befinner sig.

Vem tycker att det är rätt av en mamma att undanhålla sådan information? 

Har man delad vårdnad ska man ju kunna samarbeta kring  sånt som rör barnet tex vart barnet ska vara när mamma är på sjukhus, den möjligheten har inte ens ts fått för att mamman inte informerat DET ses inte som bra i en ev vårdnadstvist.
    Man måste informera varandra om sådant som påverkar den andres umgänge när barnet åker dit. Tex om barnet fått en medicin, skadat sig el liknande. JA, jag tycker att man ska meddela den andra föräldern om man hamnar på sjukhus och barnet vistas någon annanstans, men det beror faktiskt helt på hur samarbetet ser ut tycker jag. För eg har man ingenting att göra med vad som sker på den andra förälderns umgänge.
  • SupersurasunkSara

Var barnet ska vara när ena föräldern är inte en akut fråga eftersom barnet är omhändertaget av en farförälder. Om inte den möjligheten funnits är det en akut fråga. Fö fick jag inte svar på min fråga, anonym svarade bara ja.

• SupersurasunkSara

Det var inte jag som började tala om akuta frågor, det var någon jag svarade. Jag menar inte att TS inte har rätt att hämta sitt barn. Men den andra föräldern har rätt att bestämma att hans/hennes förälder tar hand om barnet när han/hon blir sjuk och måste inte alls fråga den andra föräldern först.

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-01-30 16:54:14 följande:
    Du verkar tro du kan lagen och socialen håller inte med dej och det behöver inte handla om akuta frågor utan det är nåt du bara själv skriver.

Hur vet du att barnet hade de bra? Var du med? Varför inbillar du dej att det måste va akuta frågor när det inte står så i lagen och inte socialen anser det? Personliga angelägenheter är vad det handlar om o var barnet ska va till mamma är frisk är en sån sak.
    Hur vet du att soc håller med? Hur vet du att barnet inte hade det bra? Soc ör ganska godtyckliga i sina bedömningar ibland faktiskt. Men återigen, jag säger inte att att TS inte ska/får hämta sitt barn, men den sjuka föräldern har ingen skyldighet att vända sig till den andra föräldern först.
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??