• Denise87

V å r d n a d s f r å g a??

Men vad är det för fel på folk, har man barn tillsammans ska man fan informera om att man är på sjukhus och berätta vart barnet befinner sig.

Vem tycker att det är rätt av en mamma att undanhålla sådan information? 

Har man delad vårdnad ska man ju kunna samarbeta kring  sånt som rör barnet tex vart barnet ska vara när mamma är på sjukhus, den möjligheten har inte ens ts fått för att mamman inte informerat DET ses inte som bra i en ev vårdnadstvist.

• Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:30:16 följande:
    Men här är paragrafen då en vårdnadshavare är sjuk...
    för om du hänvisar till §11 så är altlså mamman frisk och kan bestämma själ voch ts har gjort grovt övertramp.

Föräldrabalken  6 kap  1§13

13 § Står barnet under vårdnad av två vårdnadshavare, skall vad som sägs i 11 eller 12 § gälla dem tillsammans.    Är en av vårdnadshavarna till följd av frånvaro, sjukdom eller annan orsak förhindrad att ta del i sådana beslut rörande vårdnaden som inte utan olägenhet kan uppskjutas, bestämmer den andre ensam. Denne får dock inte ensam fatta beslut av ingripande betydelse för barnets framtid, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det.   
    I 8 a § finns bestämmelser om ändring i vårdnaden när den ena föräldern är varaktigt förhindrad att utöva vårdnaden. Lag (2005:430).

OBSERVERA ATT VI PRTAR OM VÅRDNADEN OM BARNET,  ALLTSÅ INTE OM VÅRD AV BARNET.

Man kan vara vårdnadshavare utan att vårda barnet.

Lagen tar bara upp den JURIDISKA VÅRDNADEN.

VART BARNET VISTAS BESTÄMS I AVTAL, DOMSLUT ELLER ÖVERENSKOMMELSERO CH HAR INTE MED VÅRDNADEN ATT GÖRA!!!

Ja men det framgår inte hurvida de har skrivit avtal, deras muntliga avtal gäller troligtvis bara Barnet är hos mamma denna tid och hos pappa denna tid INTE hos mormor. Det är mamman som är den som inte samarbetar genom att inte informera den andra vårdnadshavaren om vart hans barn befinner sig. 
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:32:42 följande:
    Det är den juridksa vårdnaden ni pratar om, inte om vård av barnt.

Beslut får bara tas om saker som innefattar VÅRDNADEN dvs förskola, skola, pass, BUP, läkarbesök, samtal och belsut inom skola, utredningar etc... 

SKILJ PÅ VÅRDNADEN AV BARN OCH VÅRD AV BARN!     

Men källa på vilka beslut som BARA får tas ?

TS har vårdnaden om barnet och ingen får neka honom att hämta hem det såvida det inte finns domstolsbeslut på det! 

• Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:36:14 följande:

tvärom, den som föjer överenskommelsen om vem som ska ha barnet samarbetar bäst.
    om mamman hade ringt och frågat pappan hade det varit ok om hanhade sagt ja att hämta.

Men nu gör han fel fetersom han bryter mot allt och skapar oro för barnet.

Det är ju bara hur du väljer att tolka det, nu vet vi inte ens vad det finns för avtal. Jag hade nog tyckt att det var bra mycket mer orosskapande att jag eller mitt x lämnar bort barnet till någon annan om någon utav oss hamnade på sjukhus, utan att ens informera den andra föräldern.

Bryter mot allt känner du dem personligen eller för jag har läst hela tråden och ser inte vad det är han skulle ha brutit mot ?

Han har halva vårdnaden om ett barn och får  reda på att barnet inte är med sin mamma vilket det skulle varit enl ök och hämtar barnet på dagis.
    jag ser inget fel i det, problemet är att varken mamma eller mormor hört av sig till DEN ANDRA VÅRDNADSHAVAREN! 
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:34:50 följande:

den förälder osm för tillfället har barnet har rätt att ensam bestämma vem som vara barnvakt.
    Det behöver man inte informera den andra om.

Visst kan man informera om man åker in på sjukhus.. men det finns inget krav i lagen på det och i detta falla då pappan hämtar barnt på mammans tid kommer det ses som om han har svårt att följa deras uppdelning om vem som ska ha barnet.. och framförallt skapar oro förbarnet.

Nej du är verkligen ute och cycklar, det finns inget krav i lagen på att han ska låta barnet vara hos mormor heller det kan ev vara så att man skrivit umgängesavtal men ligger en allvarligt sjuk på sjukhus så behöver inte det alls gälla. Vad tror du ? Tror du att de i en domstol skulle tycka att ts agerade så pass fel att han inte bör ha halva vårdnaden för att han vill ha hem sitt barn när mamman är allvarligt sjuk? 

Självklart är det bäst för barnet att vara med sina föräldrar i svåra tider och mormor kunde erbjudit sig att hämta barnet och ta med till sjukhus eller liknande men att inte höra av sig alls är inte okej.
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:49:26 följande:

Nej för lagen pratar bara om den juridiska vårdanden.

inte om vår av barnet, den bestämms föräldrana emellen, umgängesavtal eller domslut.

Men det är uppebarligen mammans tid och han bröt det.

nej jag kännder ingen av dem.
    Och jag har sagt att rimlgvis kunde hon ha frågat honom om han kunde ha barnet, men nu gjorde hon inte det och han accepterade inte hennes beslut på hennes tid.  Det är fel.

Ja men du skriver ju som om att dem har ett umgängesavtal med bestämda lämna hämta dagar.

Jag och mitt x har delad vårdnad och barnet bor där det passar bäst, jobbar jag mycket en vecka så är han hos pappa och ska han träna en dag hos mig osv. Jag skulle aldrig kunna få igenom att han brutit mot något om vi hamnade i en liknande situation.

Så berätta gärna vart di ser att det finns ett avtal att bryta mot.. 
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:56:04 följande:

har du läst FB 6 kap § 15-15c ?
    Jag har skummat igenom hela FB, men en lag i sig säger inte ett skit om man inte kan tolka den, vilket du inte verkar kunna !
  • Denise87

vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:56:04 följande:

har du läst FB 6 kap § 15-15c ?

Snälla du kan inte du berätta för mig vad som är relevant i denna fråga i denna text ?

Du har nog själv inte läst den ?? 

15 a §
     På talan av en förälder som vill umgås med sitt barn får rätten besluta om umgänge mellan barnet och den föräldern. En sådan talan får också föras av socialnämnden.
       På talan av socialnämnden får rätten besluta om umgänge mellan barnet och någon annan än en förälder. Vid bedömningen av om en sådan talan skall föras skall socialnämnden särskilt beakta barnets behov av umgänge med sina morföräldrar och farföräldrar och andra som står barnet särskilt nära.
       Står barnet under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, får de avtala om barnets umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med. Avtalet skall gälla, om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det. Lag (2006:458).

15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.
       En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319).

15 c § När rätten beslutar om umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med, får rätten, om barnet har behov av det, besluta att en person som utses av socialnämnden ska medverka vid umgänget (umgängesstöd). Ett beslut om umgängesstöd ska gälla för en viss tid.
       Innan ett beslut om umgängesstöd meddelas ska rätten inhämta yttrande från socialnämnden.
       Socialnämnden ska efter rättens beslut om umgängesstöd utse en viss person att medverka vid umgänget.
       Socialnämnden ska följa upp hur umgänget fungerar och verka för att stödet inte består längre än nödvändigt. Lag (2010:740).

• Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 17:03:41 följande:
     på vilket sätt var frågan akut?

satt barnet på gatan? 
    Vi vet inte vad som har hänt mamman, barnet kan vara i chock eller i kris och pappan kan då bedöma frågan vem som ska hantera barnet och dess känslor akut.
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 17:01:44 följande:

Det stödjer inte det du säger att ts får hämta barnet på den andras tid.
    En vårdnadshavare får hämta sitt barn på vilken tid som helst om det inte finns domstolsbeslut som säger något annat. 

Menar du att det är fel nu också eller ? 
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??