• Anonym

V å r d n a d s f r å g a??

Mitt ex ligger på sjukhus akut och har skickat barnet till sin mamma, vilket jag inte går med på. Är det inte JAG som är sen andra vårdnadshavaren som barnet i första hand ska vara hos?? Fick inte ens info att exet åkte in, utan fick veta flera dagar efteråt på omvägar att exet är kvar på sjukhus.

• Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??
  • vetvadjagvill
    Iam skrev 2013-01-30 19:08:02 följande:
    Du har alltså inte pratat med en advokat kring dessa frågor? 
    För då hade du inte fortsatt med ditt Nix pix.

om anonym hade pratat med en advokat så hade anonym fått samma svar som av dig och mig.. eller så vill inte anonym förstå det en advokat säger.
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:09:02 följande:
    Men det su skriver förutsätter att man har ett skrivet umgängesschema så att det finns något att bryta emot.

Har man det gör man bäst i att följa det så långt det går men det hade i alla fall legat mamman i fatet att inte informera, sedan att han hämtade barnet är inte det bästa han kunde göra om man ska se det ur en vårdnadstvistsituation men han hade uppenbarligen skäl nog och laglig rätt. troligtvis finns inget avtal skrivet så då har han inte brutit mot något heller och om det nu finns ett avtal m så än muntligt så kan man utan problem hävda att det inte gäller om mamman inte ens an ta hand om barnet.
    SÅ du menar att dessa föräldrar bara hämtar barnet om de känner för.. typ den som kommer först till dagis kan hämta och så får man se vem av dem.. och dagis har inte en aning om vem av föräldrarna som ska hämta barnet och båda kan säga att den andra ska hämta... ??
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 19:05:32 följande:

vad ville du få fram om lagparagrafen om rätt till umgängesstöd?
    Jag undra vad du ville då du hänvisa till den....
    Iam skrev 2013-01-30 19:08:02 följande:
    Du har alltså inte pratat med en advokat kring dessa frågor? 
    För då hade du inte fortsatt med ditt Nix pix.

Japp.
    De gör jag.
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 19:08:03 följande:

SÅ du anser att du har mandat att bedömma att det pappan gör är olämpigt för barnet på hans tid?

vem har gett dig det mandatet?

Om han är sjuk gör vårdnaden de.

• vetvadjagvill
    Men det su skriver förutsätter att man har ett skrivet umgängesschema så att det finns något att bryta emot.

Har man det gör man bäst i att följa det så långt det går men det hade i alla fall legat mamman i fatet att inte informera, sedan att han hämtade barnet är inte det bästa han kunde göra om man ska se det ur en vårdnadstvistsituation men han hade uppenbarligen skäl nog och laglig rätt. troligtvis finns inget avtal skrivet så då har han inte brutit mot något heller och om det nu finns ett avtal m så än muntligt så kan man utan problem hävda att det inte gäller om mamman inte ens an ta hand om barnet.
    bara för att det inte finns något nedskrivet så kan han inte bara hämta.
    TS är tydlig själv med att barnet var hos mamman = mammans tid.    
  • Iam

Man behöver inte ha ett skrivet avtal. 
    Det kan vara muntligt avtal. 
    Det kan tom räknas som avtal om man under längre tid haft en och samma upplägg. Vad ordet heter inom juridiken kommer jag inte på nu, men någon annan kanske kan hjälpa mig där.

Mamman har tagit beslutet att mormor ska ta hand om barnet fram tills det att pappans umgängestid börjar, och då är det inte upp till pappan att häva detta beslut.

• Iam
    Anonym skrev 2013-01-30 19:10:49 följande:
    Jag undra vad du ville då du hänvisa till den....

Japp.
    De gör jag.

Om han är sjuk gör vårdnaden de.

Du framstår tyvärr inte som speciellt kunnig i ämnet. Så vi får väl hoppas att föräldrar i sådana här situationer, som själva inte har koll på läget, inte lyssnar på dig.. Det kan kosta dom vårdnaden. 
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 19:08:03 följande:

SÅ du anser att du har mandat att bedömma att det pappan gör är olämpigt för barnet på hans tid?

vem har gett dig det mandatet?

Det har jag aldrig sagt, jag har rätt att veta vart mitt barn är och vem som tar hand om det.

Men för att svara på din fråga ja jag har rätt att bedöma att det pappan gör är olämpligt för barnet oavsett när OM det skulle vara det, och det är inte bara min rättighet utan mitt ansvar som förälder. 

Det är så roligt med folk som svänger sig med ord och termer så att dem själva inte ens vet vad dem skrivit. 
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 19:05:32 följande:

vad ville du få fram om lagparagrafen om rätt till umgängesstöd?
    Den blev felciterad från ditt inlägg som du la in om den här:
    Idag 16:56
    Denise87 skrev 2013-01-30 16:49:50 följande:
    Nej du är verkligen ute och cycklar, det finns inget krav i lagen på att han ska låta barnet vara hos mormor heller det kan ev vara så att man skrivit umgängesavtal men ligger en allvarligt sjuk på sjukhus så behöver inte det alls gälla. Vad tror du ? Tror du att de i en domstol skulle tycka att ts agerade så pass fel att han inte bör ha halva vårdnaden för att han vill ha hem sitt barn när mamman är allvarligt sjuk? 

Självklart är det bäst för barnet att vara med sina föräldrar i svåra tider och mormor kunde erbjudit sig att hämta barnet och ta med till sjukhus eller liknande men att inte höra av sig alls är inte okej.
    Du skrev:
    har du läst FB 6 kap § 15-15c ?

Varför undra du de? Varför hänvisa du till den paragrafen?
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 19:06:44 följande:

i en tvist kan man ifrågasätta hans beteende då räcker det inte att säga.. socialen sa så.. man behöver visa papper på det  och Ja om hans ord ska väga tyngt så krävs det papper på det.
    Har dom tvist? Woho!!! Larma ts om de för han vet inte!!!Flört

• Iam
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:14:11 följande:
    Det har jag aldrig sagt, jag har rätt att veta vart mitt barn är och vem som tar hand om det.

Men för att svara på din fråga ja jag har rätt att bedöma att det pappan gör är olämpligt för barnet oavsett när OM det skulle vara det, och det är inte bara min rättighet utan mitt ansvar som förälder. 

Det är så roligt med folk som svänger sig med ord och termer så att dem själva inte ens vet vad dem skrivit. 
    Så... om du och jag har barn tillsammans.. och jag anser att ditt beslut att ge barnet kött är olämpligt så är det min fulla rätt att neka dig att ge barnet kött?? För vi har gemensam vårdnad...?? 

Du inser väl ändå att dina argument inte är hållbara..

Du har ingen rätt att veta var ditt barn är eller vem som har hand om det när du är separerad och barnet är hos sin pappa. Man kan tycka att det är det bästa upplägget men det är ingen rättighet.
    När du är separerad är den enda rättigheten du har att antingen lita på att den andra föräldern sköter sitt föräldraskap på bästa sätt, eller anmäla den andra föräldern till soc.  
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??