• vetvadjagvill

V å r d n a d s f r å g a??

Denise87 skrev 2013-01-30 16:38:12 följande:
    Men källa på vilka beslut som BARA får tas ?

TS har vårdnaden om barnet och ingen får neka honom att hämta hem det såvida det inte finns domstolsbeslut på det! 

det beror ju omständigheterna.. men bara vårdnasdfrågor.. allts det som har med dem juridiska vårdnaden att göra.

Inte frågor som har med barnets omvårnad - vård att göra.

Visst får han hämta så länge han behagar..men kommer de i tvist så kommer det vara emot honom att han agerar så på mammans tid.

• vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 16:43:12 följande:
    Det är ju bara hur du väljer att tolka det, nu vet vi inte ens vad det finns för avtal. Jag hade nog tyckt att det var bra mycket mer orosskapande att jag eller mitt x lämnar bort barnet till någon annan om någon utav oss hamnade på sjukhus, utan att ens informera den andra föräldern.

Bryter mot allt känner du dem personligen eller för jag har läst hela tråden och ser inte vad det är han skulle ha brutit mot ?

Han har halva vårdnaden om ett barn och får  reda på att barnet inte är med sin mamma vilket det skulle varit enl ök och hämtar barnet på dagis.
    jag ser inget fel i det, problemet är att varken mamma eller mormor hört av sig till DEN ANDRA VÅRDNADSHAVAREN! 

Nej för lagen pratar bara om den juridiska vårdanden.

inte om vår av barnet, den bestämms föräldrana emellen, umgängesavtal eller domslut.

Men det är uppebarligen mammans tid och han bröt det.

nej jag kännder ingen av dem.
    Och jag har sagt att rimlgvis kunde hon ha frågat honom om han kunde ha barnet, men nu gjorde hon inte det och han accepterade inte hennes beslut på hennes tid.  Det är fel.

• vetvadjagvill
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-30 16:47:25 följande:
    Var barnet ska vara när ena föräldern är inte en akut fråga eftersom barnet är omhändertaget av en farförälder. Om inte den möjligheten funnits är det en akut fråga. Fö fick jag inte svar på min fråga, anonym svarade bara ja.
    För de kan inte skilja på den juridiska vårdnaden och den faktiska omvårdnad om barn.

Då är det svårt att förstå  att de menar barnets personliga angelägenheter juridiskt sett..  för det är det enda man kan skriva lag om.. man kan inte skriva lag om hur man ska göra när någon  är sjuk.. då handlar det om den faktiska vårdnaden och den får varoch en lösa själva om de nu kontaktar varanda eller låta mormor farmor vara barnvakt.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 16:51:38 följande:
    Det behöver inte vara akuta frågor det räcker med att det rör barnet som var barnet ska vara till mamma är frisk.... Vem barnet ska va hos har ts rätt att bestämma. Farföräldrar har inga medel o bestämma att barnet ska stanna. Även socialen avser att  barnet ska vara med ts.

Då får väl ts skaffa underlag på detta i pappersform.

Socialen och familjerätten är inte lagen och de akn inte sätta sig över detta som om de vore lagen.  
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 16:49:50 följande:
    Nej du är verkligen ute och cycklar, det finns inget krav i lagen på att han ska låta barnet vara hos mormor heller det kan ev vara så att man skrivit umgängesavtal men ligger en allvarligt sjuk på sjukhus så behöver inte det alls gälla. Vad tror du ? Tror du att de i en domstol skulle tycka att ts agerade så pass fel att han inte bör ha halva vårdnaden för att han vill ha hem sitt barn när mamman är allvarligt sjuk? 

Självklart är det bäst för barnet att vara med sina föräldrar i svåra tider och mormor kunde erbjudit sig att hämta barnet och ta med till sjukhus eller liknande men att inte höra av sig alls är inte okej.

har du läst FB 6 kap § 15-15c ?
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 16:58:56 följande:
    Vad har  de med tråden att göra? Drömmer

"15 c § När rätten beslutar om umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med, får rätten, om barnet har behov av det, besluta att en person som utses av socialnämnden ska medverka vid umgänget (umgängesstöd). Ett beslut om umgängesstöd ska gälla för en viss tid.
       Innan ett beslut om umgängesstöd meddelas ska rätten inhämta yttrande från socialnämnden.
       Socialnämnden ska efter rättens beslut om umgängesstöd utse en viss person att medverka vid umgänget.
       Socialnämnden ska följa upp hur umgänget fungerar och verka för att stödet inte består längre än nödvändigt. Lag (2010:740)."

Det stödjer inte det du säger att ts får hämta barnet på den andras tid.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 16:56:06 följande:
    Vi kan men du verkar inte kunna skilja på personliga angelägenheter och akuta frågor.

Du kan kontakta advokat o få veta att du har fel o du griper efter halmstrån när du försöker förklara nåt som inte finns. Personlig angelägenhet är ex var barnet ska va.
     på vilket sätt var frågan akut?

satt barnet på gatan? 
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 16:56:06 följande:
    Vi kan men du verkar inte kunna skilja på personliga angelägenheter och akuta frågor.

Du kan kontakta advokat o få veta att du har fel o du griper efter halmstrån när du försöker förklara nåt som inte finns. Personlig angelägenhet är ex var barnet ska va.
    jag har redan kontakt med en av sveriges skickligaste advokat och har haft det i många år..   det enda vi pratar om är rätt och fel  och vad som gäller så jag tror nog jag kan det bättre än då.. 

vad har du för juridiska kunskaper?  
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 17:06:23 följande:

Snälla du kan inte du berätta för mig vad som är relevant i denna fråga i denna text ?

Du har nog själv inte läst den ?? 

15 a § På talan av en förälder som vill umgås med sitt barn får rätten besluta om umgänge mellan barnet och den föräldern. En sådan talan får också föras av socialnämnden.
       På talan av socialnämnden får rätten besluta om umgänge mellan barnet och någon annan än en förälder. Vid bedömningen av om en sådan talan skall föras skall socialnämnden särskilt beakta barnets behov av umgänge med sina morföräldrar och farföräldrar och andra som står barnet särskilt nära.
       Står barnet under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, får de avtala om barnets umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med. Avtalet skall gälla, om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det. Lag (2006:458).

15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.
       En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319).

15 c § När rätten beslutar om umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med, får rätten, om barnet har behov av det, besluta att en person som utses av socialnämnden ska medverka vid umgänget (umgängesstöd). Ett beslut om umgängesstöd ska gälla för en viss tid.
       Innan ett beslut om umgängesstöd meddelas ska rätten inhämta yttrande från socialnämnden.
       Socialnämnden ska efter rättens beslut om umgängesstöd utse en viss person att medverka vid umgänget.
       Socialnämnden ska följa upp hur umgänget fungerar och verka för att stödet inte består längre än nödvändigt. Lag (2010:740).

det finns inget som stödjer att ts får hämta barnet på den andras tid...
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 17:08:16 följande:
    Vi vet inte vad som har hänt mamman, barnet kan vara i chock eller i kris och pappan kan då bedöma frågan vem som ska hantera barnet och dess känslor akut.

mamman hade anförtrott mormor att ta hand om barnet.
    Ts hade inte med mammans tid att göra.

Och ts behöver inte ens informera pappan om detta om det inte påverkar hans tid med barnet. 

Det fanns inget akut i situationen.. barnet var hos en som mamman hade anförtrott barnet ochbarnet blev omhändertaget.

Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??