• Denise87

V å r d n a d s f r å g a??

vetvadjagvill skrev 2013-01-30 17:10:28 följande:
    det finns inget som stödjer att ts får hämta barnet på den andras tid...
    Men herregud är du på riktigt?

Nej men det finns inget som stödjer det du påstår i den texten, har jag lämnat denna text som källa? Nej det va du som tog upp denna text.  Tror du att du plocka ut några stycken och dra en slutsats i en fråga som inte ens tas upp i den texten.

INGEN har rätt att neka en vårdnadshavare att hämta sitt barn oavsett vilkens vecka det är detta är ett stort problem för vissa föräldrar då dagispersonal inte ens får neka en ickeboendeförälder att hämta barnet om föräldern så är full och drogpåverkad. Dem får snällt lämna ut barnet och ringa polisen för att dem har aldrig rätt att neka en vårdnadshavare såvida det inte finns domstolsbeslut på det.

Läs hela föräldrabalken vet jag.

att du har kontakt med en advokat som säger hur du ska uppföra dig för att inte ligga illa till i en tvist säger ju bara att du vet vad din advokat tycker att du ska göra, ingenting om dina juridiska kunskaper vilka verkar vara noll. Ring upp din advokat och fråga om det finns något lagligt stöd i att neka en vårdnadshavare att hämta sitt barn!

I princip allt du insinuerar förutsätter att det finns ett domstolsbeslut dvs att det finns något att bryta mot och det verkar det inte finnas då hade ts antagligen haft andra att kontakta än socialjouren tex advokat, familjerätten. 
  • Denise87
    Iam skrev 2013-01-30 17:17:28 följande:
    Men vänta nu... bara för att man FÅR betyder inte att man bör eller ska. 

Men, för din argumentations skull.

Denna veckan är mina bonusars mammavecka.
    Men.. om min sambo imorgon känner att: "Nej, nu vill jag allt träffa mina barn", då ska han enligt dig helt sonika bara hämta sina barn för det har han rätt till? Oavsett vad mamman eller barnen säger om saken? 

Det är ju ett helt förkastligt synsätt på barn och deras välbefinnande.

TS gjorde ett rejält övertramp när han åkte till barnets mormor och hämtade sitt barn.

Och jag citerar mig själv, och detta är skrivet till TS. 

"På vilket sätt gynnar detta beteende något annat än ditt ego?
    Barnet hade det garanterat bra hos mormor, och mormor tog säkert med barnet för att hälsa på mamma.. 
    Är det något du tänker göra? Ta med barnet på dagliga besök hos mamman, eller i alla fall varannan dag?
    Eller tänker du bara hävda din egoistiska rätt att du minsann ska ha DITT barn boende hos dig, oavsett om det är den bästa lösningen?

Tänk dig in omvänt.. Du blir sjuk och ber farmor ta hand om ditt barn på din vecka... mamman blir rabiat och åker helt sonika och hämtar barnet hos farmor utan att bry sig det minsta om dig och det beslut du tagit.. 
    Hade det varit ok?"
    Nej jag har aldrig sagt att man bör hämta barn men man har laglig rätt att göra det. Tycker du att man bör lämna bort barnet i en vecka utan att säga det till den andra vårdnadshavaren? 

Det tycker inte jag.

Framgår det att vi vet att barnet hade det bra hos mormor?
    Framgår det att ts åker rabiat och hämtar barnet? 
    Hur vet du vad som är den bästa lösningen? tror du inte att ts vet det bättre, som är pappa till barnet?

Blir jag sjuk och lämnar bort barnet till någon annan än sin pappa så är det efter att vi gemensamt kommit överens om det. Självklart tar vi sådana beslut tillsammans, tycker pappa att det är bättre att han är där då så är hans åsikt lika viktig som min oavsett vilken vecka det råkar vara. 
  • Denise87
    Iam skrev 2013-01-30 17:50:13 följande:
    Jag utgår från att mamman vet vad som är bäst för barnet, och att pappan (TS) i detta läget känner sig överkörd och därför inte tänker helt rationellt. 

Att man har laglig rätt att göra något betyder inte att det är det bästa att göra för inblandade i situationen.

Resten har jag redan svarat på i ovan kommentar.  
    Bara för att samarbetet med ditt ex fungerar betyder inte det att alla andra har det på samma sätt. 
    Okej du utgår från att mamman vet vad som är bäst för att??

Man får väl utgå ifrån att det bästa för barnet är att vara med sina föräldrar eftersom att de har delad vårdnad. 

• Denise87
    nymedlem skrev 2013-01-30 17:57:59 följande:

Nejμ självfallet FÅR INTE förskolan lämna ut barn till en onyker förälder. Hur kan man ens tro det??
    Jo där har du fel,  dagis får inte neka en vårdnadshavare. 
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 17:55:26 följande:

Föressten önskar jag källa på att det är ett stort problem att de inte får neka fulla eller drogpåverkade vårdnadshvare att hämta sina barn..  särskillt när jag får uppfattningen av dig att det finns en nykter och opåverkad förälder/vårdnadshavare.

Onykter förälder kommer för att hämta sitt/sina barn

Personalen kan inte neka en onykter förälder att hämta sitt barn. Man ska däremot försöka påverka föräldern att inte ta med barnet utan istället kontakta någon annan anhörig som kan komma för att hämta barnet. Kontakta skolledare för anmälan till socialförvaltningen.

Om den onyktre föräldern har för avsikt att själv köra bil, ska polisen kontaktas. För att ”förhindra brott” har man rätt att ta hand om bilnycklarna medan man väntar på polisen. Det är dock viktigt att inte utsätta sig själv för faror.'

www.edu.falkenberg.se/download/18.2bf91d6112fb58fcdbb8000858/1304596652239/Handlingsplan+mot+hot+och+våld.pdf

Det är falkenbergs kommun som skrivit ihop och självklart finns det lagligt stöd bakom, läs hela föräldrabalken vet jag !

Jag till skillnad från dig slänger inte ur mig massa skit som saknar grund! 

• Denise87
    Iam skrev 2013-01-30 18:03:47 följande:
    Vad sägs om att läsa allt som skrivs istället för enbart valda delar som passar dina argument?? 
    Jag läste allt, och jag bara undrar vad som får dig att tycka att mamman och inte pappan vet barnets bästa ? vill du att jag ger dig lite feedback på allt du skriver eller vad är problemet?
  • Denise87
    Iam skrev 2013-01-30 18:07:29 följande:
    OM du någon gång skulle separera från dina barns far, och under DITT umgänge tar ett beslut som barnets pappa sen väljer att ignorera för att han tycker att han vet bättre än vad du gör, när det är din tid med dina barn... 
    Då får du gärna återkomma med dina åsikter om att man minsann får göra vad man vill, när man vill, hur man vill så länge man är vårdnadshavare...  
    Jag har separerat med mitt barns far och även om vi ofta inte delar samma åsikt så sätter vi barnet främst och tar sådana beslut tillsammans.
    Det innebär att man får vika sig ibland.
    Hade han lämnat bort barnet i en vecka utan att informera mig hade jag gått i taket jag anser det vara mycket värre.

• Denise87

Och 

vetvadjagvill skrev 2013-01-30 18:19:50 följande:

Så du anser dig ha rätten att tycka dig själv ha bättre omdöme än honom ??

Nej jag anser att jag har rätt att veta vart mitt barn är och vem som tar hand om det.

Hur skriver du ? du anser dig ha rätten att tycka dig själv - ja det anser jag.
  • Denise87
    Iam skrev 2013-01-30 18:45:04 följande:
    Då har du uppenbarligen rådfrågat helt andra advokater i vårdandstvist än vad min sambo gjort. 
    Och med tanke på att dina advokater har helt annan uppfattning än dom vi pratat med så är det uppenbarligen inte så svart eller vitt som du vill få det till.

Enligt vår advokat så är det upp till mamman att ta beslut på hennes tid och upp till pappan att ta beslut på hans tid. Man har inga som helst skyldigheter att informera om sina beslut så länge besluten inte går över umgängestider, då ska det finnas konsensus. Om man överrider ett beslut som är taget av förälder på dennes tid kan detta ligga en i fatet vid en eventuell vårdnadstvist.  
    Men det su skriver förutsätter att man har ett skrivet umgängesschema så att det finns något att bryta emot.

Har man det gör man bäst i att följa det så långt det går men det hade i alla fall legat mamman i fatet att inte informera, sedan att han hämtade barnet är inte det bästa han kunde göra om man ska se det ur en vårdnadstvistsituation men han hade uppenbarligen skäl nog och laglig rätt. troligtvis finns inget avtal skrivet så då har han inte brutit mot något heller och om det nu finns ett avtal m så än muntligt så kan man utan problem hävda att det inte gäller om mamman inte ens an ta hand om barnet.
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 19:08:03 följande:

SÅ du anser att du har mandat att bedömma att det pappan gör är olämpigt för barnet på hans tid?

vem har gett dig det mandatet?

Det har jag aldrig sagt, jag har rätt att veta vart mitt barn är och vem som tar hand om det.

Men för att svara på din fråga ja jag har rätt att bedöma att det pappan gör är olämpligt för barnet oavsett när OM det skulle vara det, och det är inte bara min rättighet utan mitt ansvar som förälder. 

Det är så roligt med folk som svänger sig med ord och termer så att dem själva inte ens vet vad dem skrivit. 
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??